Populært lige nu

Den underfundige sønderjyske humor skal stadig mærkes i Sønderborg Sommer Revy Show

I dag overtager Jeff og Kim Ace Schjerlund officielt ledelsen af Sønderborg Sommer Revy Show. Jeff Ace Schjerlund fortæller derfor her i ISCENEs serie...

Ny undersøgelse dokumenterer, at teateroplevelser fremmer trivsel blandt børn og unge 

Børn og unge kan få bedre trivsel gennem teateroplevelser. Det dokumenteres i en ny undersøgelse, som Teatercentrum og Sjællands Teater har lavet i samarbejde...
Annonce

Bora Bora: Flytning til Godsbanen er umulig eller uhørt dyr

Aarhus Kommunes sparekatalog foreslår, at dansescenen Bora Bora flytter i langt mindre lokaler på Godsbanen. Lokaler, der ifølge teatret selv er uegnede til at producere og præsentere dans. Derved er landets eneste fungerende scene for dans reelt ude af stand til at levere de forestillinger, som har begejstret husets gæster de sidste 30 år.

Annonce

Med den bundne opgave om at finde 14,3 mio. på kulturbudgettet har Aarhus Kommunen foreslået en lokalerokade, der ikke kan fungere i praksis.

”Det svarer til at ville parkere en bus på en almindelig p-bås. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Scenen på Godsbanen er hverken bred eller dyb nok til dans,” udtaler teaterchef på Bora Bora, Lotte Kofod Ludvigsen udtaler,

Ambitiøs international dansescene

De sidste 30 år har dansescenen været fyldt af ekstraordinære danseoplevelser først som MBT, dernæst Gran og Archauz før Bora Bora. I dag fremstår Bora Bora som en ambitiøs, international scene. Med kun syv fastansatte formår Bora Bora at præsentere et helårsprogram, to egenproducerede festivaler, et internationalt residencyprogram ud over samarbejder med byens førende festivaler som SPOT og ILT.

Som det eneste teater i byen er de fleste forestillinger uden ord og er derfor også et vigtigt tilbud til den voksende gruppe af internationale medarbejdere og studerende i Aarhus. Bora Bora rejser i gennemsnit årligt 4-5 mio. i eksterne midler fra regionale, nationale og internationale fonde til de mange aktiviteter. Det samlede program er kun muligt fordi lokalerne har de helt rigtige proportioner til at producere og præsentere dans.

Annonce

Kostbar ombygning af Godsbanen

Bora Bora har gennem flere år samarbejdet med Aarhus Kommune om udviklingen af et nyt hus til dans i Aarhus, så Brobjergskolen kan blive til Børnekulturelt produktionscenter. Med sparekataloget sløjfes denne plan tilsyneladende. En flytning til Godsbanen vil dog reelt blive en meget dyr fornøjelse for Aarhus Kommune. Teaterchef Lotte Kofod Ludvigsen siger:

”Hvis vi skal opretholde vores aktivitetsniveau, som vi i vores driftsaftale med kommune og stat har skrevet under på, vil det kræve en massiv ombygning af Godsbanen. Der skal bygges markant om for at etablere en stor og lille sal med særligt dansegulv, to backstageområder, tekniske værksteder, depoter, kontorpladser til 13 mennesker samt egen bar og billetsalg. Dette vil udgøre en meget stor del af Godsbanens areal, som skal ombygges for et tocifret millionbeløb og vil fjerne produktionslokaler til andre kulturaktører.”

Kerneaktør for dans i Danmark

Bora Bora er landets eneste fungerende scene og produktionshus for dans, og har derfor en stor betydning ikke kun for de lokale koreografer, men også nationalt og internationalt. Sparekatalogets forslag om at lukke Katapult og flytte Bora Bora bortkaster med et pennestrøg årtiers arbejde med dans og ny dramatik, som har styrket byens kulturelle udvikling og sikret spændende tilbud til alle.

”Vi leverer på kommunens kulturpolitik ved på en gang at danne base for byens og hele landets dansekompagnier, levere dans til en bred målgruppe og sikre byens kulturelle internationalisering. Det vil vi gerne blive ved med, så derfor anbefaler vi at vende tilbage til planen om at beholde Bora Bora på Brobjergskolen, indtil vi kan flytte i nyt hus,” siger Lotte Kofod Ludvigsen.

Seneste

★★★★★☆ POW POW POW – en nådesløs fuldtræffer fra et marginaliseret helvede

Christina Hagens pistoldigte POW POW POW skyder med ord-projektiler...

★★★★☆☆ OR – charmerende rap Shakespeare-pastiche

Det lille Københavns Shakespeare Kompagni formår med små midler...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Annonce

★★★★★☆ POW POW POW – en nådesløs fuldtræffer fra et marginaliseret helvede

Christina Hagens pistoldigte POW POW POW skyder med ord-projektiler af stærkeste kaliber på Revolverscenen på Teater Republique. Skuespiller Ida Cæcilie Rasmussen spiller svidende nådesløst...

★★★★☆☆ OR – charmerende rap Shakespeare-pastiche

Det lille Københavns Shakespeare Kompagni formår med små midler at give traditionen moderne kant i deres sprudlende udgave af intrigekomedien OR, der med afsæt...