Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Dracula – ondskab i imponerende indpakning

Dracula er en sand fryd for øjne og ører. Den Jyske Operas kor indtager Aarhus Teaters store scene i en logistisk og æstetisk pragtpræstation, som bestemt ikke bør vær en engangsforestilling. Martin Lyngbos iscenesættelse formår at kombinere gotikkens svulstige rædsel med en almengyldig sans for ondskabens uundgåelighed. Men hvor æstetikken er ren sansegourmet, bliver selve historien en smule undersaltet. 

Når forlægget er Bram Stokers gotiske roman fra 1897, forventer man et vist mål af patos, melodrama og svulstighed. Og her skuffer Aarhus Teaters Dracula bestemt ikke: Vi får erotisk symbolik og teaterblod i spandevis.

Dracula, Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese
Dracula, Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese

Knald på virkemidlerne

Underteksten er ikke til at misforstå, når den unge Lucy ligger for døden, og hendes bejlere på komisk opstemt vis pumper deres blod ind i hendes årer. Men Den Jyske Operas kor, der smukt fremfører Marcus Aurelius Hjelmborgs sømløse komposition af klassiske requiemer, tilføjer udtrykket en ophøjethed, som løfter os ud over melodramaets trivialiteter. 

Forestillingen forener på imponerende vis det overdrevne med en tilsyneladende simpel scenografi af tre blåligt lysende rammer og en tonet, oplyst bagvæg. De enkle stregers dynamiske bevægelighed giver ikke blot muligheden for på filmisk vis at zoome ind og ud på scener og karakterer. De skaber også et labyrintisk og svimlende univers, der bidrager til en fornemmelse af uundgåelig ondskab. 

David Gehrts moderne scenorafi kontrasteres flot af Mathilde Grebots kostumer. På trods af relativt neutrale farver forkæles øjet med kraftige og mere svulstige materialer, hvor uld, pels, læder og broderinger placerer os i en mareridtsagtig version af Victoriatiden, hvor romanen er skrevet. 

Dracula, Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese
Dracula, Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese

Flad fortælling

Martin Lyngbos iscenesættelse overfører romanens dagbogsform til et episk, scenisk greb, hvor karaktererne læser handlingen op. Man aner idéen bag, men grebet formår ikke helt at skabe et patosdæmpende refleksionslag. I stedet skabes der en distance til karaktererne, som sammen med de mange gentagende fordoblinger gør historien flad. 

Den oplæsende fortællestil og korets kraft betyder også, at replikleveringen bliver overvejende råbende og teatralsk. Der bliver derfor ikke, som i mange moderne gyserfilm, plads til den snigende gru eller indestængte angst. Det er den store, ekspressive rædsel, forestillingens stemningsunivers dyrker. Der er derfor nogle karakternuancer og noget følelsesmæssig progression, som går tabt. 

Dracula, Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese
Dracula, Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese

En mægtig fyrste i mørket

Dracula er mindre interessant som figur og mere interessant som et mytisk symbol på ondskaben. Snart fyrste, snart flagermus optræder han i baggrunden som en evig trussel, der orkestrerer rædslen. Allerede ved forestillingens start indtager han imposant rummet og dirigerer korets smukke åbningssekvens. Korets vampyrlignende skikkelser optræder undervejs både i scenerummet og salen, hvilket giver en paranoid fornemmelse af det ondes allestedsnærvær. 

På trods af det lidt trættende oplæsningsgreb er Dracula en forestilling, som formår at blande sceniske udtryk til en smuk helhed. Selvom programmet peger på både coronapandemiens smittefrygt, krigens rædsler og imperialismens vanvid som samtidige tematiske resonansrum, er det ikke her, forestillingen ultimativt peger hen. Draculas styrke er ikke dens aktualitet men dens universalitet, som udstiller og sanseliggør ondskab og frygten for denne som tilværelsens uundgåelige vilkår. 

LÆS OGSÅ: ISCENEs interview med instruktør Martin Lyngbo

Romanforlæg: Bram Stoker. Dramatisering: Martin Lyngbo og Lucas Svensson. Iscenesættelse: Martin Lyngbo. Scenografi: David Gehrt. Kompositioner: Marcus Aurelius Hjelmborg. Kostumedesign: Mathilde Grebot. Lysdesign: Jeppe Lawaetz. Lyddesign: Lars Gaarde. Kapelmester: Sofia Wilkman. Korindstudering: Poul Emborg og Peter Pade.

Medvirkende: Jacob Madsen Kvols, Anne Plauborg, Tom Jensen, Simon Mathew, Christian Hetland, Carla Eleonora Feigenberg, Emil Busk Jensen, Kjartan Hansen, Anders Baggesen og Den Jyske Operas Kor.

Spiller på Aarhus Teater 8. februar -18. marts 2023.

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Josefine Brink Siem
Josefine Brink Siem
Ph.d. i Dramaturgi og anmeldelsesredaktør på Peripeti. Hendes interesseområde er især de affektive dimensioner af teater, TV-serier og film og hun beskæftiger sig bredt med forskning, undervisning og formidling inden for scenekunstområdet.
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...