Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Grease – en upoleret, fejende forførende hyldest til fællesskabet

Det handler ikke kun om Danny og Sandys lovestory, når One and Only Musicals præsenterer en overdådig Grease i Frede Gulbrandsens sprudlende iscenesættelse, der trækker alt det evigtgyldige ungdomsstof frem, som musicalen er bristefærdig med.

Frede Gulbrandsens udgave af Grease lykkes overmåde godt med at ramme den følelse af fællesskab, som tilsyneladende glippede i den nylige opsætning af Hair på Østre Gasværk. Det gør han med en medrivende iscenesættelse af ungdomslivet på Rydell High, der veksler mellem ensembleoptrin og stjernestunder til alle musicalens karakterer.

Annonce
Grease
Grease, Hele Danmarks Musicalteater. Foto Miklos Szabo,

Frisk, forførende og stadig aktuel

Fejende flot slås der an med titelnummeret i Steffen Aarfings geniale tegneseriscenografi, der må være inspireret af filmens driveinbio-scene. Mange kender filmen, mange har set andre versioner af musicalen. Nogen har måske sågar set forestillingen fra 1971, der ligger til grund for musicaludgaven. Men i Falkonersalen ser vi Grease på ny. Frisk, forførende og stadig helt aktuel med den kønsrolleagenda, der lurer under pastelfarver, tyggegummihår og kropsnære outfits.

Mest forankret i Rizzo-karakteren, som Lea Thiim Harder giver den barske facade, hun skal have, og trykker igennem på Look At Me, I’m Sandra Dee og There Are Worse Things, der på hver sin måde italesætter luder/madonna-stereotyper og decideret slutshaming-problematikker. Fortsat aktuelt, porøst-cool leveret. Joakim Tranberg er hendes fodrappe flamme Kenickie, machopumpet op på benzin og pomade fører han an i et af musicalens sejeste numre omkring hans afdankede øse, Greased Lightning.

Grease
Grease, Hele Danmarks Musicalteater. Foto Miklos Szabo,

Silas Holst har koreograferet med et overskud, der imponerer. Ensemblenumrene oser af ungdommelig lyst, lige meget hvor mange der er på scenen, mens danserne Mads Gronemann, Malene Koch, Simon Glæsel, Tone Reumert, Suad Demirovic og Søren Torpegaard får lov til den ene hoftevrikkende, tongue-in-cheek-entre efter den anden, der blæret-humoristisk fylder forestillingen med energi.

Nårhh, de kysser

Silas Holst gør også en fin, komisk Danny med sin bøvede fnisen og kejtede ageren over for Neel Rønholts mere handlekraftige Sandy. Det er fortsat svært at navigere mellem venner og kæreste, og Silas Holsts Danny er jo bare en lille dreng, der prøver sig frem.

Deres kærlighedshistorie er musicalens motor og de får hvert deres melankolske moment med klassikerne Hopelessly Devoted to You og Sandy. Netop de to sange trækker på en old school romantisk – og meget kønnet – diskurs, men får kant af fortolkninger, der ikke har grease på stemmebåndet – og af alle karaktererne omkring parret. Det forhindrer på ingen måde, at den samlede sal sukker henført, når der kysses på scenen.

Grease
Grease, Hele Danmarks Musicalteater. Foto Miklos Szabo,

Lige i øjet

Christian Collenburgs Elvis-aspirant Doody med sans for at sætte en replik akavet, Fie Alberte Damgaards søde, skolekiksede Frenchy, Thor Vestergaards rapkæftede Sonny, Alberte Kysts streetsmarte Marty, Lasse Dygs uskyldigt længselsfulde Roger, Nanna Rossens bramfri Jan, Patrick Terndrups topkomiske Eugene og Linea Høeg Olsens øretæveindbydende kække Patty Simcox skal alle nævnes.

Alle som én nagler de deres karakterer i flydende samspil, så vi får mange bud på at være ung med usikkerheden flettet ind i den jublende appetit på livet. Sprængfyldte af den fællesskabsfølelse, man oplever i netop den alder, og som de sammen vælter ud over scenekanten i første dels crescendo, We Go Together.

Omkring de unge tager Nastja Arcel kegler som rektormatrone med hang til udklædning, Sara Gadborg lægger salen ned med en bragende Beauty School Dropout flankeret af det fjerviftende ensemble og Ole Boisen er klam-skøn som DJ Vince Fontain.

Grease
Grease, Hele Danmarks Musicalteater. Foto Miklos Szabo

Fremragende cast

Joakim Pedersens musikalske arrangementer vægter genkendelighed og bruger kræfterne på, at orkestret swinger, så det er svært at holde fødderne i ro. Nogle sange er oversat til dansk, primært de historiebærende, og det fungerer faktisk udmærket i Mads Æbeløe Nielsens mundrette oversættelse, selvom det er de originale ord, der vækker den mest medsyngende genkendelsens glæde i salen.

Frede Gulbrandsen udnytter dygtigt musicalens dramaturgi, så første del er overvejende lys, mens anden del giver plads til de mørke stunder – om end lyssætningen bare ikke kan lade være med at skinne og blinke, for sådan er det jo også at være ung. Der er kort fra dyb fortvivlelse til overmodig lykke.

Grease er konstant underholdende og har et fremragende cast, der supplerer hinanden perfekt. Meget er nævnt, meget mere kunne nævnes, men mest af alt skal opsætningen roses for sin fine aktualisering og for den vanvittigt fine dynamik mellem elegante trin og sangstemmer, der får lov at være hæse, sprøde, magtfulde og upolerede, når følelserne foldes ud.

Manuskript, musik og sangtekster: Jim Jacobs og Warren Casey. Supplerende musik: Barry Gibb, John Farrar, Louis St Louis og Scott Simon. Oversættelse: Pierre Westerdahl og Ina Bruhn. Oversættelse af sangtekster: Thomas Bay og Mads Æbelø Nielsen.

Instruktør: Frede Gulbrandsen. Koreograf: Silas Holst. Scenograf: Steffen Aarfing. Kostumedesigner: Simone Bartholin. Kapelmester og music director: Joakim Pedersen. Lysdesigner: Egil Barclay Høgenni Hansen. Lyddesigner: Tim Høyer. Producent: Rikke Lange. Executive producer: Jesper Winge Leisner. Produktionsselskab: One And Only Musicals.

Medvirkende: Neel Rønholt, Silas Holst, Lea Thiim Harder, Joakim Tranberg, Alberte Kyst, Nanna Rossen, Fie Alberte Damgaard, Thor Vestergaard, Christian Collenburg, Lasse Dyg, Linea Høeg Olsen, Sara Gadborg, Nastja Arcel, Patrick Terndrup, Kirsty McDonald og Ole Boisen. Dansere/Ensemble: Mads Gronemann, Malene Koch, Simon Glæsel, Tone Reumert, Suad Demirovic og Søren Torpegaard. Orkester: Kapelmester Joakim Pedersen / Thomas Hansen, Minh Le (trommer), Vicky Singh / Andreas Kähne (guitar), Frederik Damsgaard / Morten Jakobsen (bas) og Kasper Wagner / Frederick Menzies (saxofon).

Grease spiller 9. marts – 2. april 2023 i Scandic Falkoner, 12. – 23. april 2023 i Musikteatret Holstebro og 26. april – 7. maj 2023 på Vejle Musikteater.

Seneste

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for...

★★★★☆☆ ZøvnZaun – begavet kapitalistisk drømmerejse

CuntsCollective og TBA Performance Group

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for...

★★★★☆☆ ZøvnZaun – begavet kapitalistisk drømmerejse

CuntsCollective og TBA Performance Group

Projekt undersøger krydsfeltet mellem kunst, forskning og mental trivsel

Torsdag i den kommende uge kan interessede få en...

Tre musikalske performances, du kan opleve på SPOR festival 2024

SPOR festival i Aarhus starter om to uger. Festivalen...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for Blaagaard Teater den 1. januar 2025. Det skriver Blaagaard Teater i en pressemeddelelse. Alexander Mayah Larsen...