Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Danske kompagnier hitter lige nu på Edinburgh Festival Fringe – men har det nogen betydning?

Et rekordhøjt antal danske kompagnier spiller netop nu på Edinburgh Festival Fringe, verdens største festival for scenekunst. Kompagnierne trækker både 4- og 5-stjernede anmeldelser i bl.a. The Guardian, The Scotsman, The Financial Times og generel positiv, international opmærksomhed. Men hvad betyder det egentligt for de danske teatre?

“Det har en kæmpestor betydning for både synligheden af den enkelte forestilling og den samlede fortælling om den danske showcase, at de får så mange gode anmeldelser,” lyder det fra initierende producent bag den danske showcase #DANISH, Karen Toftegaard.

De syv danske forestillinger af Sisters Hope, Teater Katapult, recoil performance group, Himherandit Productions, DON GNU, Fix&Foxy og Granhøj Dans bliver alle promoveret gennem showcase-brandet #DANISH på Edinburgh Festival Fringe, der løber af stablen i disse dage.

Dark noon
Forestillingen Dark Noon af Fix og Foxy kan også opleves på Edinburgh Festival Fringe. Foto: Søren Meisner

Syv danske forestillinger

De syv forestillinger deltager på forskellige måder på festivalen. Fire er udvalgt som signaturforestillinger af Statens Kunstfond, som en del af deres officielle internationale indsats i Edinburgh. Det drejer sig om Sisters Hope, Teater Katapult, recoil performance group og Himherandit Productions, som alle er nye kompagnier i EdFringe-sammenhæng.

De andre tre kompagnier var allerede en del af den officielle indsats i 2022, hvor #DANISH vandt en pris for sin nationale tilstedeværelse. Kompagniet Fix&Foxy er dette år på festivalen i et storstilet samarbejde med Glynis Henderson Productions og Pleasance, der stod bag det internationale gennembrud for BLAM! af Kristján Ingimarsson Company tilbage i 2013. DON GNU har været på festivalen siden 2016 og skaber en stor del af interessen for deres internationale turné der. Granhøj Dans oplevede sidste år en stor succes på festivalen og blev inviteret tilbage i år.

Mass Effect af HimHerAndIt Productions er på årets Edinburgh Festival Fringe. Foto: Christoffer Brekne
Mass Effect af HimHerAndIt Productions er på årets Edinburgh Festival Fringe. Foto: Christoffer Brekne

Resultatet af mange års arbejde

“At slå igennem internationalt kræver en lang, sej indsats, og det er det, vi ser frugten af nu. Den store opmærksomhed kompagnierne har skabt i år skyldes, udover den meget høje kunstneriske kvalitet, også et arbejde, som har strakt sig over de sidste syv år,” fortæller Karen Toftegaard, der udover at stå bag showcasen, også arbejder som international producent og programansvarlig for CPH Stage.

“Det er helt essentielt med en samlet tilstedeværelse på et sted som EdFringe, fordi det skaber større synlighed for alle danske kompagnier og kunstnere. Resultatet er hype og respekt om dansk scenekunst, som kommer hele det danske scenekunstlandskab til gode. I EdFringe sammenhæng taler vi simpelthen om et reelt eksportfremstød,” siger hun.

cph stage Karen Toftegaard. Foto: Lesley Martin
Karen Toftegaard, initierende producent bag den danske showcase #DANISH på Edinburgh Festival Fringe. Foto: Lesley Martin

Skaber internationale kontakter

Mange vil nok i disse dage have bemærket, at flere af de danske kompagnier, der netop nu befinder sig under Edinburgh Festival Fringe, deler nye, internationale anmeldelser af deres værker. Men hvorfor er disse nye anmeldelser så vigtige? Hvad skal teatrene bruge dem til? Det spurgte ISCENE Karen Toftegaard om, da vi fangede hende på en telefonlinje direkte fra Edinburg.

“De danske teatre kan bruge det til at blive set af blandt andet internationale programlæggere og derigennem sælge deres forestillinger. De møder og taler med mennesker, der kan programlægge dem internationalt,” forklarer Karen Toftegaard og tilføjer, at “der er mere end 3000 forskellige shows under Edinburgh Festival Fringe, så derfor er de løbende anmeldelser meget vigtige i forhold til at skabe synlighed omkring forestillingerne. I det øjeblik, folk har fattet interesse for én som kunstner, så kan det jo gøre en stor forskel og måske har man andre forestillinger i repertoiret, der også kan sælges”.

Edinburgh Festival Fringe afholdes i år 5. – 28. august. Læs mere her.

Fakta om showcasen #DANISH
Showcasen #DANISH vandt prisen The Infallibles Award for National Presence på EdFringe 2022. Signaturforestillingerne er udvalgt og støttet af Statens Kunstfond som en del af deres officielle internationale indsatser 2020 – 2023. Alle signaturforestillinger gennemgår/har gennemgået et forberedelsesforløb tilrettelagt af produktions- og konsulentvirksomheden WILDTOPIA.

Fakta om Edinburgh Festival Fringe
Edinburgh Festival Fringe er tre ugers festival, der finder sted hvert år i august. Den begyndte i 1947, hvor otte uinviterede kompagnier dukkede op for at spille på Edinburgh International Festival, der begyndte som en måde at bringe folk sammen igen efter anden verdenskrig – gennem kunsten. Sidenhen er Fringe festivalen vokset og i dag præsenterer den mere end 3.000 forestillinger.

Seneste

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med afsæt i det lokale satiriserer svært underholdende over samtiden. Den lille storbyrevy i det mikroskopiske...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...