Om få uger har Fredericia Musicalteater premiere på den helt nye musical Charles’ Tante, som bygger på den velkendte filmklassiker fra 1958. Men hvordan griber man en rolle an, der er blevet gjort landskendt af et koryfæ som Dirch Passer? Det spurgte ISCENE musicalperformer Lars Mølsted om.
Du skal jo spille rollen som Donna Lucia/Charles’ tante, som de fleste kender fra den gamle film med Dirch Passer. Hvordan har du grebet arbejdet med rollen an?
“Jeg har naturligvis set filmen mange gange som et led i min forberedelse. Dirch havde en helt vild energi og timing, som jeg selvfølgelig bliver nødt til at have in mente i mit arbejde. Nu er det jo ikke bare Charles’ Tante, men det er Dirch Passers Charles’ Tante, som jeg har arvet. Så skal man gå til det med stor respekt. Og så er det arbejde syv dage om ugen op til premieren. Sådan er det med roller af den kaliber”.
Hvor adskiller din fortolkning sig særligt fra filmen? Og hvis den ikke gør, hvorfor så?
“Min fortolkning adskiller ikke sig ikke synderligt fra filmen. Men jeg har med vilje forsøgt ikke at kopiere Dirch Passer. Det ville være et kæmpe selvmål. Jeg kan på ingen måde det, som Dirch kunne.
Min fortolkning af Ditlev/Donna Lucia d’Alvadorez er dog mindst lige så skør og fjollet som Dirchs. Jeg er dog ikke helt så høj, som han var, men jeg er mindst lige grim i min kjole…”
Hvad mener du, at publikum i 2023 kan få ud af at se en teaterforestilling fra 1958?
“Musicalen bygger på den oprindelige film fra 50’erne. Men musicalen er spritny og skabt til et moderne publikum.
Manuskriptet tager udgangspunkt i filmmanuskriptet, men har hevet specielt kvinderollerne væk fra det – dengang – noget tidstypiske kønsrollemønster, og har givet dem lidt flere ben i næsen. Der er skrevet 30 originale sange med stærk inspiration fra mestrene fra dengang – Sven Gyldmark, Kai Normann Andersen osv.
Jeg tror, at publikum kommer til at græde af grin! Det gør vi i hvert fald lige nu i prøvelokalet hver dag”.
Hvad skal vi se Charles’ Tante for i dag, hvor det ikke i sig selv er noget særligt at se en mand i dametøj?
“Det er en hæsblæsende forvekslingskomedie med et tempo, som giver mig sved på panden til hver prøve – endda også dem, hvor vi ikke har nogen dansetrin!
Forestillingens omdrejningspunkt er ikke med dametøjet i fokus – ikke i forhold til køn og identitet, som vi kender til det i dag – men er i bund og grund en kærlighedshistorie om nogle drenge, som er så forelskede, at de i deres naive forelskelse tror, at de kan klæde Ditlev ud i et gammelt, grimt dilettant-kostume uden at pigerne opdager det… Men de bliver klogere…
Dametøjet er bare en bonus. Jeg tror aldrig, jeg har været grimmere på en scene…”
Er der en særlig scene i forestillingen, som du glæder dig ekstra meget til eller frygter for at skulle spille – og hvorfor?
“Argh, der er så mange! Jeg glæder mig helt vildt til første scene i kjolen, hvor pigerne kommer ind. Jeg nægter at narre pigerne, men kommer til at gå med på den.
Og derefter er det bare ét stort hul, jeg graver for mig selv resten af forestillingen. Men jeg glæder mig også helt vildt til alle vores jagte-scener med Ludvig Lohmann, som vil giftes med mig. Det bliver simpelthen så sjovt at spille hver aften. Og jeg håber, at vi får lov at spille den for så mange mennesker som muligt!”
Du kan opleve Lars Mølsted i rollen som Charles’ tante på Fredericia Musicalteater 15. september – 8. oktober 2023. Læs mere her.