Populært lige nu

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Charles tante – et ekko fra fortiden

Fredericia Musicalteater har valgt at genoplive Dirch Passer-filmen Charles tante som musical. Ensemblet leverer varen i et flot scenograferet og koreograferet setup, men hvorfor vi skal se dette ekko fra fortiden i dag, gav opsætningen ikke svar på.

Det er sjældent, jeg er så meget i tvivl om antal stjerner, og hvad jeg i det hele taget skal skrive om en forestilling. Fredericia Musicalteaters Charles tante holder, hvad den lover, og teatrets ensemble leverer varen. Men hvad i alverden har fået det ellers så nysgerrige teater til at kaste sig over denne mølædte filmfortælling fra fortiden?

Charles tante
Ensemblet, Charles tante på Fredericia Musicalteater. Foto Søren Malmose.

Smukke kærlighedssange og fine koreografier

Jeg forstår, at det kan være en crowdpleaser for dele af det segment, der voksede op med Dirch Passers maksimalistiske form for humor og derfor omfatter filmversionen fra 1959 med veneration. For alle andre er Charles tante et ekko fra fortiden, der i musicalversionen kun med besvær kan holdes oppe af smukke kærlighedssange og fine koreografier, der bruger ensemblet flot både i deciderede dansenumre og med humoristiske lynentreer som visuelt krydderi på scenerne.

For alle andre er Charles tante et ekko fra fortiden

Scenografien – med videoen som fremmeste virkemiddel – fabulerer også ganske smukt over den oprindelige films udtryk med baggrunde, der skifter fra badestrand til herreværelse med elegante strøg. Havelabyrinten, hvor alskens tant, fjas, forvikling og rådslagning finder sted, er dog klogt nok reduceret til et par flytbare hække, som suses rundt i stadigt hastigere tempo, mens vi arbejder os mod klimaks.

Charles tante
Lars Mølsted, Kathrine Lemmeke Madsen, Magnus Bruno og Mikkel Emil Lynge Nielsen i Charles tante på Fredericia Musicalteater. Foto Søren Malmose.

Bedaget i det forceret sprælske

Charles tante er jo en forviklingsfarce, hvor studenten Ditlev forklæder sig som sin ven Charles’ tante og dermed bliver den centrale brik i et hav af romancer i både studenternes og den ældre generations rækker. Undervejs genfinder han sin egen tabte elskede, og jeg spolerer nok intet ved at fortælle, at alle får hinanden til sidst – undtagen naturligvis naboen Ludvig Lohmann, der mest er forelsket i penge.

Mads M. Nielsens iscenesættelse er så tro mod forlægget, at spillet uundgåeligt fremstår noget bedaget

Hans to niecer må derfor ikke få Ditlevs to venner, men de to kvinder er ligesom de øvrige af hunkøn ganske entreprenante og tager skæbnen i egen hånd. Det mener jeg også at erindre, at de allerede gjorde i filmen, så heller ikke her er der tale om en revolutionerende opdatering af forlægget.

Lars Mølsted er supercharmerende som Ditlev/Charles tante og det øvrige cast gør det også fint, men Mads M. Nielsens iscenesættelse er så tro mod forlægget, at spillet uundgåeligt fremstår noget bedaget i de fleste passager trods det forceret sprælske, der er en del af pakken.

Charles tante
Karoline Toksvig Gammelgaard, Lars Mølsted og Marie Louise Hansen i Charles tante på Fredericia Musicalteater. Foto Søren Malmose.

Slip fortiden

Sangene løfter helhedsoplevelsen, hvor Lars Mølsted igen må fremhæves for især sin blide sang til den udkårne, Henriette, som Kathrine Lemmeke Madsen på sin side giver energisk eksplosivitet. Michael Hasselflug og Maria Skuladottir forlener deres ældre elskende med en sart ro, der lyser med en klar flamme i de andres hurlumhej.

Der er i hvert fald fart over feltet, et generøst setup og nostalgi i lårtykke stråler

Er man til gedigen underholdning er Charles tante et bud. Der er i hvert fald fart over feltet, et generøst setup og nostalgi i lårtykke stråler. (Køns)rollerne repeterer 1950’ernes kække folkekomedietraditioner og selv et godt swingende orkester, fejende dans og stærke sangpræstationer kan ikke puste støvet af dette sære repertoirevalg.

Jeg håber derfor, at Fredericia Musicalteater slipper fortiden og kommer tilbage til det nyskabende, progressive spor, de indtil nu har været så dygtige til at lægge ud.

En musical af Mads Æbeløe Nielsen, Nikolaj Tarp, Claus Reenberg og Rob Hartmann, baseret på Arvid Müllers manuskript til filmen Charles Tante. Instruktør: Mads M. Nielsen. Scenograf: Jonas Vestergaard. Kostumedesigner: Lotte Martine Blichfeldt og Anna Juul Holm. Koreografi: Ernestine Ruiz. Lysdesigner: Per Toft Lehmann. Lyddesigner: Peter Løvenhardt.

Medvirkende: Lars Mølsted, Magnus Bruno, Mikkel Emil Lynge Nielsen, Kathrine Lemmeke Madsen, Marie Louise Hansen, Karoline Toksvig Gammelgaard, Michael Hasselflug, Maria Skuladottir, Søren Bech-Madsen, Kim Brandt, Frederik Brorson, Line Weien Hoffmann, Cecilie Thiim, Christine Sonnich Møller, Christian Damsgaard, Rasmus Sønderberg Snedker, Sigurd Thomasen, Stephanie Trelborg Hansen og Ellen Søllingwraae Fjord.

Charles tante spiller 15. september – 8. oktober 2023 på Fredericia Musicalteater.

Seneste

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på tur på Bispebjerg i København med en blanding af nycirkus, værksteder, musik og Marionetteatret fra...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art & Activism. I år med fokus på bæredygtighed og kønsdiversitet under det overordnede tema Utopia....

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...