Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Marina Mascarell: “I en tid, hvor polarisering er så tydelig, er vi nødt til at være særligt aktive”

Efteråret byder på en masse nye tiltag fra flere nytiltrådte teaterchefer over hele landet. Under temaet Nye chefer – nye visioner tager ISCENE pulsen på, hvad der rører sig, og hvad publikum kan glæde sig til at opleve hos de nye teaterchefer. Her fortæller kunstnerisk leder for Dansk Danseteater, Marina Mascarell, om hendes nye visioner for kompagniet. 

“Jeg vil gerne opbygge et repertoire, der repræsenterer forskellige kunstneriske tilgange til vores felt. Skabt af etablerede kunstnere, med et kunstnerisk hold af højeste standard. Derudover ønsker jeg at skabe en platform til produktion af værker af nationale og nordiske koreografer, der bliver en trampolin til at opnå international eksponering. 

Annonce

Jeg vil gerne forstærke alle oplevelser for det brede publikum med flere aktiviteter og udbrede nutidige kropsaktiviteter for børn, unge og ældre rundt om i landet med et ugentligt program. 

Jeg vil gerne forstærke alle oplevelser for det brede publikum

Jeg har en ambition om at skabe en paraplyorganisation med det mål at støtte spirende talenter og nye udtryksformer og samarbejde og co-producere med andre institutioner nationalt og internationalt for at forene kræfter og kunne nå ud til et bredere publikum,” fortæller Marina Mascarell om sine overordnede visioner.

En arbejdsplads, hvor dansere kan udvikle sig

Hvad bringer du med dig fra tidligere?

“Jeg bringer en masse erfaringer med mig efter at have arbejdet for mange lignende (og ikke så lignende) institutioner, på måden andre producerer, turnerer, i dagligdagen eller i organisationen. 

Men jeg medbringer også viden om, hvad jeg har manglet andre steder i større eller mindre grad. Fx ordentlig tid til at skabe; en mere flydende intern kommunikation; at skabe en arbejdsplads, hvor danserne kan udvikle sig og transformere sig; at facilitere den bedste arena for hver koreograf til at kunne skabe under de bedste omstændigheder med hensyntagen til hver kunstners personlige behov, og åbne institutionens døre op for alle, der har en interesse i den”.

Marina Mascarell, Dansk Danseteater. Foto: Jubal Battisti
Marina Mascarell, Dansk Danseteater. Foto: Jubal Battisti

Ny platform

Hvilke nye initiativer udvikler du? Og hvad inkluderer disse initiativer?

“I denne sæson lancerer vi en platform kaldet Drivhus for at støtte talentudvikling og udforske nye formater. I denne første udgave støtter vi talenterne i vores eget kompagni, men fra næste sæson vil vi gerne åbne op og invitere andre kunstnere. I dette første år udforsker vi en hybrid mellem koncert og koreografi.

I sidste sæson skabte vi en pilot-workshop for børn i alderen 5 til 10 år, der kombinerede visuel kunst og bevægelse. Denne sæson lancerer vi en række workshops, og hver sæson vil vi forøge antallet, indtil vi tilbyder et ugentligt program”. 

Det er ekstremt vigtigt at følge samfundets nye æra ved at sætte kropsaktiviteter i centrum

Første familieforestilling længe

“Copenhagen Summer Dance vil fokusere på Dansk Danseteater ved at skabe forestillinger specifikt til Ofelia Plads, som efterfølgende vil indgå i vores repertoire. I den kommende sæson vil vi bringe CSD til Aarhus og eventuelt til andre byer i Danmark.

I denne sæson forøger vi antallet af aktiviteter i forbindelse med hver forestilling og skaber specifikke tiltag knyttet til dem. Derudover har vi i denne sæson for første gang i mange år en forestilling for børn og familier af koreografen Alessandro Sciarroni.

Det er ekstremt vigtigt at følge samfundets nye æra ved at sætte kropsaktiviteter i centrum. Vi lever gennem vores kroppe, og vi er en institution, der ved meget om kroppen, og hvordan man oplever livet gennem den. Vi kan dele vores viden og skabe debat. Kunst er generelt det bedste værktøj til at skabe bevidsthed, og dans er specielt velegnet til at skabe bånd. I en tid, hvor polarisering er så tydelig, er vi nødt til at være særligt aktive”.

Marina Mascarell, Dansk Danseteater. Foto: Jubal Battisti
Marina Mascarell, Dansk Danseteater. Foto: Jubal Battisti

Meget, der kræver opmærksomhed

Hvad kan publikum se frem til at opleve i teatret, som de ikke har oplevet før din tid som kunstnerisk leder?

“Dansk Danseteater vil åbne dørene mere for offentligheden og andre skabere. Jeg vil skabe en forestilling hver anden sæson, hvilket giver plads til at invitere andre kunstnere. Publikum vil kunne nyde en større variation end tidligere”. 

Hvad er de største udfordringer, da du overtager kompagniet?

“Der er mange udfordringer, der kræver opmærksomhed, sideløbende og i sammenhæng, så jeg vil ikke kunne påpege én frem for en anden, men der er flere ligestillede udfordringer. Når der sker et skift i et kompagni, er én af udfordringerne at kommunikere det nye projekt ud til det trofaste publikum og overbevise dem om at deltage i dette nye eventyr, samtidig med at du tænker over, hvordan man når ud til andre grupper. 

En anden udfordring er at opbygge en god strategi med hensyn til alle kulturbærere for at positionere kompagniet i et nyt landskab, der altid er i forandring. I selve kompagniet er det vigtigt, at alle medlemmer forstår retningen og er fuldt ud engagerede. Jeg kunne blive ved og ved… Denne kompleksitet er stor, men bestemt meget rig og spændende,” afslutter Marina Mascarell.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce