Efteråret byder på en masse nye tiltag fra flere nytiltrådte teaterchefer over hele landet. Under temaet Nye chefer – nye visioner tager ISCENE pulsen på, hvad der rører sig, og hvad publikum kan glæde sig til at opleve hos de nye teaterchefer. Her fortæller kunstnerisk leder for Dansk Danseteater, Marina Mascarell, om hendes nye visioner for kompagniet.
“Jeg vil gerne opbygge et repertoire, der repræsenterer forskellige kunstneriske tilgange til vores felt. Skabt af etablerede kunstnere, med et kunstnerisk hold af højeste standard. Derudover ønsker jeg at skabe en platform til produktion af værker af nationale og nordiske koreografer, der bliver en trampolin til at opnå international eksponering.
Jeg vil gerne forstærke alle oplevelser for det brede publikum med flere aktiviteter og udbrede nutidige kropsaktiviteter for børn, unge og ældre rundt om i landet med et ugentligt program.
Jeg har en ambition om at skabe en paraplyorganisation med det mål at støtte spirende talenter og nye udtryksformer og samarbejde og co-producere med andre institutioner nationalt og internationalt for at forene kræfter og kunne nå ud til et bredere publikum,” fortæller Marina Mascarell om sine overordnede visioner.
En arbejdsplads, hvor dansere kan udvikle sig
Hvad bringer du med dig fra tidligere?
“Jeg bringer en masse erfaringer med mig efter at have arbejdet for mange lignende (og ikke så lignende) institutioner, på måden andre producerer, turnerer, i dagligdagen eller i organisationen.
Men jeg medbringer også viden om, hvad jeg har manglet andre steder i større eller mindre grad. Fx ordentlig tid til at skabe; en mere flydende intern kommunikation; at skabe en arbejdsplads, hvor danserne kan udvikle sig og transformere sig; at facilitere den bedste arena for hver koreograf til at kunne skabe under de bedste omstændigheder med hensyntagen til hver kunstners personlige behov, og åbne institutionens døre op for alle, der har en interesse i den”.
Ny platform
Hvilke nye initiativer udvikler du? Og hvad inkluderer disse initiativer?
“I denne sæson lancerer vi en platform kaldet Drivhus for at støtte talentudvikling og udforske nye formater. I denne første udgave støtter vi talenterne i vores eget kompagni, men fra næste sæson vil vi gerne åbne op og invitere andre kunstnere. I dette første år udforsker vi en hybrid mellem koncert og koreografi.
I sidste sæson skabte vi en pilot-workshop for børn i alderen 5 til 10 år, der kombinerede visuel kunst og bevægelse. Denne sæson lancerer vi en række workshops, og hver sæson vil vi forøge antallet, indtil vi tilbyder et ugentligt program”.
Første familieforestilling længe
“Copenhagen Summer Dance vil fokusere på Dansk Danseteater ved at skabe forestillinger specifikt til Ofelia Plads, som efterfølgende vil indgå i vores repertoire. I den kommende sæson vil vi bringe CSD til Aarhus og eventuelt til andre byer i Danmark.
I denne sæson forøger vi antallet af aktiviteter i forbindelse med hver forestilling og skaber specifikke tiltag knyttet til dem. Derudover har vi i denne sæson for første gang i mange år en forestilling for børn og familier af koreografen Alessandro Sciarroni.
Det er ekstremt vigtigt at følge samfundets nye æra ved at sætte kropsaktiviteter i centrum. Vi lever gennem vores kroppe, og vi er en institution, der ved meget om kroppen, og hvordan man oplever livet gennem den. Vi kan dele vores viden og skabe debat. Kunst er generelt det bedste værktøj til at skabe bevidsthed, og dans er specielt velegnet til at skabe bånd. I en tid, hvor polarisering er så tydelig, er vi nødt til at være særligt aktive”.
Meget, der kræver opmærksomhed
Hvad kan publikum se frem til at opleve i teatret, som de ikke har oplevet før din tid som kunstnerisk leder?
“Dansk Danseteater vil åbne dørene mere for offentligheden og andre skabere. Jeg vil skabe en forestilling hver anden sæson, hvilket giver plads til at invitere andre kunstnere. Publikum vil kunne nyde en større variation end tidligere”.
Hvad er de største udfordringer, da du overtager kompagniet?
“Der er mange udfordringer, der kræver opmærksomhed, sideløbende og i sammenhæng, så jeg vil ikke kunne påpege én frem for en anden, men der er flere ligestillede udfordringer. Når der sker et skift i et kompagni, er én af udfordringerne at kommunikere det nye projekt ud til det trofaste publikum og overbevise dem om at deltage i dette nye eventyr, samtidig med at du tænker over, hvordan man når ud til andre grupper.
En anden udfordring er at opbygge en god strategi med hensyn til alle kulturbærere for at positionere kompagniet i et nyt landskab, der altid er i forandring. I selve kompagniet er det vigtigt, at alle medlemmer forstår retningen og er fuldt ud engagerede. Jeg kunne blive ved og ved… Denne kompleksitet er stor, men bestemt meget rig og spændende,” afslutter Marina Mascarell.