Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Lotte Kofod Ludvigsen: ”Lige nu er den største udfordring at sikre den fremtidige placering af Bora Bora”

Under temaet Nye chefer – nye visioner tager ISCENE pulsen på, hvad der rører sig, og hvad publikum kan glæde sig til at opleve hos de nye. Her fortæller Bora Boras teaterleder, Lotte Kofod Ludvigsen, der sammen chefproducent, Kasper Egelund, og teatrets kommercielle chef, Karin Buhl Slæggerup, udgør lederteamet, i fællesskab om fremtidens visioner for teatret. 

Hvad er jeres vision for Bora Bora?

Lotte: “Vores vision er at få dansen til at gøre en forskel i flere menneskers liv ved at åbne dansen som kunstart for et bredere publikum. Som teater vil Bora Bora være en driver af den kunstneriske udvikling inden for koreografi og arbejde for større bæredygtighed i dansefeltet. Det være sig økonomisk, socialt og klimamæssigt – både for vores egen organisation og for alle de uafhængige kunstnere og kompagnier, vi samarbejder med. Det kræver, at vi insisterer på den tårnhøje kunstneriske kvalitet, samtidig med at vi skaber bæredygtige arbejdsprocesser med kunstnerne”.

Annonce

Hvad tager I med videre fra før? 

Lotte: “Bora Bora har med store ambitioner udviklet sig til et internationalt center for dans, som lykkes med både at være scene, produktionshus, residency center og festivalarrangør. Vi skal blive ved at operere inden for alle fire områder, fordi vi på den måde tager vare på økosystemet for dans og koreografi”. 

Kasper: “Bora Bora har altid stået for at skabe stærke relationer og samarbejder, både internationalt og lokalt, med uafhængige kunstnere og andre institutioner. Samarbejdet og relationerne til både institutioner, kunstnere og publikum er kerneværdier hos Bora Bora, som vi bygger videre på”. 

Karin: “Vi er bevidste om, at kendskabet – eller mangel på samme – til publikum er en altafgørende forudsætning for at kunne udvikle en publikumsstrategi i tæt synergi med teatret og det kunstneriske indhold. Netop nu kortlægger vi al eksisterende publikumsdata for at kunne bygge en ny, stærk publikumsstrategi”.

bora bora residency søger teaterleder
Bora Bora – dans og visuelt teater, Aarhus. Foto: Lars Kjær Dideriksen

Hvor sætter I ind med helt nye tiltag? 

Lotte: “Vi er i gang med en masse nye tiltag, fordi alting jo hænger sammen på et lille teater som vores. Den strategiske udvikling sker i samarbejde med Bikubenfonden og Nordisk Kulturfond, som har bevilget task force midler til at udvikle den kunstneriske profil, arbejde med publikumsstrategi, forretningsudvikling og publikumsudvikling samt igangsætte et nyt programområde med arbejdstitlen Talent, fællesskaber og sundhed.

Det betyder blandt andet et databaseret arbejde med at udvikle en ny ambitiøs publikumsstrategi, et nyt internationalt, kunstnerisk råd, som vejleder og udfordrer vores kuratering og et øget fokus på trivselsledelse i huset. Med os tre i lederteamet har vi gennemført en omorganisering af teatret i fire teams, som skal sikre både en god balance og den drivkraft, der gør os i stand til at nå vores mål”.

Kasper: “Task force forløbet har synliggjort en masse lavthængende frugter, som vi allerede har implementeret i organisationen for at optimere driften og sikre tid til en fortsat udvikling og implementering af de mere langsigtede strategier. Vi er i gang med at arbejde os igennem alle arbejdsgange på teatret, skabe nye procedurer, opdatere alt fra beredskabsplaner til teatrets etiske retningslinjer og code of conduct. Vi er ingenlunde i mål, men vi har sat retningen og skabt fundamentet for en god balance mellem drift og udvikling”. 

Karin: “I de kommende år vil vi arbejde på at udvide vores relationer, så de også omfatter værdibaserede partnerskaber med erhvervslivet og dermed også nye publikumsgrupper. Vi kommer også til at sætte endnu mere fokus på kommunikation og marketing for at målrette budskaberne til de prioriterede målgrupper”.

Hvad kan publikum glæde sig til at opleve på teatret, som de ikke har oplevet før jeres tid?

Lotte: “Publikum vil opleve, at vores forestillinger vitterlig gør en forskel i deres liv. De vil se ekstraordinære forestillinger, som beriger, udfordrer og inspirerer dem. På Bora Bora kan publikum udforske de nye tendenser inden for dans nationalt og internationalt gennem forestillinger, som de vil opleve som koreografisk nyskabende, aktuelle og relevante for netop dem. Publikum vil opleve et venligt og åbent hus for alle kroppe, som er et anerkendende mødested for kunstens og verdens mangfoldighed”.

Kasper: “Vi arbejder på at udvikle nye formater for værker i proces og helt korte værker. Publikum vil møde både de lokale koreografer og dansere, men også kunstnerne, der arbejder hos os, mens de er i residency. Det er ikke helt nyt, men vi ønsker at skabe en større tilgængelighed, så publikum kan opleve og deltage i udviklingsprocesserne på en mere engagerende måde”. 

Axial Figures
Axial Figures på Bora Bora i co-produktion med Wired Studio. Foto Jens Peter Engedal.

Hvad er de største udfordringer ved overtagelsen af teatret?

Lotte: “Lige nu er den største udfordring at sikre den fremtidige placering af Bora Bora, så vi kan fortsætte vores tårnhøje ambitionsniveau som internationalt center for dans”.  

Kasper: “Rent organisatorisk har den største udfordring været at nedskalere kvantiteten af aktiviteter for at skabe tid og rum til implementering af de nye strategier. At skabe forståelse for, at det er ok ikke at maxe ud på alle parametre hele tiden, men at vi skal skabe succeser, hvor ambitioner og ressourcer er i balance”.

Hvad skal der stå, hvis I skal fuldende følgende sætninger for jeres visioner:  

Vi var dem, som… 

Lotte: ”… sørgede for, at dansen fik en helt anden status og blev set som 20’ernes mest progressive og appellerende kunstart for kroppe af alle slags.”

Kasper: ”… skabte den bedste arbejdsplads i balance i scenekunstbranchen.” 

Karin: ”… skabte værdifulde og tværgående partnerskaber, der også førte til, at nye publikumsgrupper blev en del af teatret.”

Om 10 år er teatret…

Lotte: ”… etableret som Danmarks internationale center for dans i et sanseligt, tidssvarende hus, hvor alle føler sig velkomne.”

Kasper: ”… lykkedes med at få langt flere teatre til at præsentere dans og koreografisk scenekunst.”

Karin: ”… det teater, alle taler om, fordi det for alvor lykkedes med at tiltrække nye publikumsgrupper og partnerskaber.”

Det største aftryk, teatret fik sat, var…

Lotte: ”… at dansk dans blev kendt for sin tårnhøje kvalitet, og at dansefeltet kunne producere langt mere bæredygtigt.”

Kasper: ”… at danskerne genopdagede forbindelsen til deres kroppe og fik sat fokus på, at alle kroppe er ligeværdige.”

Karin: ”… at dansen blev en del af mange fleres liv.”

Listening party, Ásrún Magnúsdóttir på Bora Bora under Move Your Mind 2022. Foto: ISCENE
Listening party, Ásrún Magnúsdóttir på Bora Bora under Move Your Mind 2022. Foto: ISCENE

Teatrets største succes var…

Lotte: ”… at vi én gang for alle fik gjort op med ideen om dans som en elitær kunstart, der lukker sig om sig selv.”

Kasper: ”… at vi fik skabt en ligeværdighed mellem de forskellige kunstformer.”

Karin: ”… at vi fik etableret et en bred kreds af stærke og værdibaserede erhvervspartnerskaber.”

Det bedste, vi gjorde for publikum, var…

Lotte: ”… at lade dem opleve, hvordan dansen kan tale direkte til deres kroppe og give dem oplevelser og erkendelser, som ikke kan siges med ord.”

Kasper: ”… at frisætte deres fantasi og pirre deres nysgerrighed til at opsøge nye ting.”

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce