Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Lars Mølsted: “Jeg sigter efter at lave den bedste version af Avenue Q, der nogensinde er lavet” 

Musicalperformer Lars Mølsted får sin instruktørdebut med iscenesættelsen af Avenue Q på Fredericia Musicalteater. Men hvordan er det at vende tilbage til en forestilling, han selv har spillet med i? Og hvad er det, der gør netop denne forestilling særlig for ham – og ikke mindst relevant for publikum i 2024? Det tog ISCENE en snak med den nyudsprungne instruktør om.

De fleste danske teatergængere kender Lars Mølsted fra hans mange imponerende optrædener på musicalscenen. Især vil mange nok huske ham for hans Reumert-vindende rolle som Quasimodo i Fredericia Teaters Klokkeren fra Notre Dame i 2017 og 2019. Senest spillede han titelrollen som Charles’ tante på Fredericia Musicalteater, og til efteråret er han aktuel i Randers Teaters store satsning, Frøken Jensens kogebog.

I 2011 havde Lars Mølsted sin professionelle debut som musicalperformer på det daværende Fredericia Teater, hvor han spillede med i musicalen Avenue Q – en dukketeaterforestilling for voksne. Dengang blev hans indsats belønnet med en Reumert Talentpris. I dag – 13 år senere – er han igen på banen med endnu en debut i samme musical. Denne gang som instruktør af Fredericia Musicalteaters nye iscenesættelse. 

Lars Mølsted er i gang med instruktionen af Avenue Q på Fredericia Musicalteater. Foto: Sarah Bossen
Lars Mølsted i gang med instruktionen af Avenue Q på Fredericia Musicalteater. Foto: Sarah Bossen

Begejstring og ærefrygt

ISCENE fanger Lars Mølsted over telefonen i slutningen af den anden uge af prøveforløbet, hvor alting stadig er forholdsvist nyt for instruktørdebutanten. Han sidder i prøvelokalet med de karakteristiske Avenue Q-dukker hængende på deres stativ på væggen, alt imens koreograf Heidi Scheibye i baggrunden er i fuld gang med at skabe endnu en koreografi til iscenesættelsen. 

“Hun står foran spejlet med høretelefoner og er i gang med at koreografere Lucy the Sluts strippersang,” fortæller Lars Mølsted og ler. Og latteren kommer let, for Lars Mølsted er virkelig begejstret for både forestillingen og sin nye rolle som instruktør.

“Jeg har aldrig instrueret før, men jeg har altid haft overblikket og fornemmelsen for, hvad en scene skal, og hvor den skal bevæge sig hen,” fortæller Lars Mølsted, der dog ikke lægger skjul på, at det var med en vis ærefrygt, at han takkede ja, da Fredericia Musicalteater kontaktede ham og tilbød ham instruktøropgaven.

Skuespillerne i Avenue Q til dukkeworkshop.
Skuespillerne i Avenue Q til dukkeworkshop. Foto: Sarah Bossen

For få timer i døgnet

“Umiddelbart efter jeg havde sagt ja til opgaven, blev jeg meget alvorlig og tænkte: Kan jeg det? Magter jeg det? Teatret har selvfølgelig lagt vægt på, at jeg kender forestillingen. Men det er jo også sådan, at når mennesker tror på, at man kan noget, så vil man også gerne leve op til opgaven. Og mest af alt var jeg jo himmelhenrykt over at få muligheden,” understreger Lars Mølsted, der allerede på dette tidlige tidspunkt i prøveforløbet har mange bolde i luften.

Når mennesker tror på, at man kan noget, så vil man også gerne leve op til opgaven

“Avenue Q var den forestilling, hvor jeg blev uddannet i dukkeføring. Ikke på papiret, men i praksis. Så indledningsvist tænkte jeg, at jeg da godt lige kunne lære alle skuespillerne dukkeføring også. Det viste sig dog hurtigt at være urealistisk, så vi har derfor haft en dukkefører på med workshops, så jeg kunne gøre alt det andet i stedet, siger Lars Mølsted og tilføjer:

“Perfektionisten i mig kæmper med min praktiske, logistiske side, der holder øje med, hvor mange timer, der er i døgnet”.

Prøver på Avenue Q på Fredericia Musicalteater. Foto: Sarah Bossen
Sceneprøve på Avenue Q på Fredericia Musicalteater. Foto: Sarah Bossen

En forestilling med et stort hjerte

“Det er en meget voldsom overgang at gå fra skuespiller til instruktør, men det er også en meget naturlig overgang. Jeg kender musicalgenren rigtig, rigtig godt. Jeg har spillet over 30 forestillinger og indtaget alle typer roller. Små som store. Det er lidt ligesom en håndboldspiller, der bliver træner. Jeg har rigtig stor sceneerfaring, og nu får jeg lov til at være træner. Det føles meget naturligt for mig,” fortæller Lars Mølsted, der er faldet godt til rette i rollen som den, der har svarene og tager de endelige beslutninger.

Avenue Q er én af mine absolutte yndlingsforestillinger

Der er dog heller ingen tvivl om, at det har en særlig betydning for Lars Mølsted, at det netop er Avenue Q, der bliver hans debut som instruktør. 

Avenue Q er én af mine absolutte yndlingsforestillinger. Det er en forestilling med et fantastisk stort hjerte. Det er svært for folk at forstå, hvad det er for en slags musical, så det er vigtigt at fortælle, at det ikke er en dukkeforestilling for børn, men derimod faktisk en Tony Award-vindende forestilling, som et af landets mest ambitiøse teatre nu tager op,” understreger han.

Lars Mølsted får sin instruktørdebut med Avenue Q på Fredericia Musicalteater. Og det er - som billedet afslører - en forestilling, han holder meget af. Foto: Sarah Bossen
Lars Mølsted får sin instruktørdebut med Avenue Q på Fredericia Musicalteater. Og det er – som billedet afslører – en forestilling, han holder meget af. Foto: Sarah Bossen

Vidunderligt univers

Avenue Q er fortællingen om Princeton, der lige er gået ud af skolen. Han har hele livet foran sig, men han har glemt at finde ud af, hvad han vil med sit liv. Han flytter ind i den eneste gade, hvor han har råd til at bo. Her bor en række vidt forskellige eksistenser, der alle – som han – søger efter deres mål i livet.

“Universet er et Muppet-lignende univers med mennesker og dukker af forskellige menneske- og dukke-etniciteter. Dukke-etniciteterne dækker også monstre, som er lidt mere behårede dukker. Blandt andet den kvindelige hovedkarakter, Kate Monster, som Princeton møder og forelsker sig i,” forklarer Lars Mølsted.

Det er vidunderligt, at mennesker og dukker lever i samme univers

“Det er vidunderligt, at mennesker og dukker lever i samme univers. Side om side, som om det er det mest naturlige i verden. Det er også grotesk, fordi dukkerne er naive ligesom børn, men de går igennem en masse voksenproblemer. Der er noget ret befriende i at følge den rejse. Hvis det bare var menneskekarakterer, ville det være noget helt andet. Det gør det meget mere specielt, at det er dukker. Det er det univers, vi arbejder med her, mens vi forsøger at gøre materialet ære”.

Diluckshan Jeyaratnam til dukkeworkshop med Princeton-dukken.
Diluckshan Jeyaratnam til dukkeworkshop med Princeton-dukken. Foto: Sarah Bossen

Sitrer af skaberglæde

“Jeg sigter efter at lave den bedste version af Avenue Q, der nogensinde er lavet. Jeg har sagt det højt, og det skib vil jeg gå ned med,” erklærer Lars Mølsted med lige dele entusiasme og latter i stemmen. “Man kan selvfølgelig ikke sammenligne teater på den måde, men jeg sigter efter, at vi skal lave den absolut bedste 2024-version af Avenue Q som vi kan, ud fra de forudsætninger, som vi nu engang har.”

“Det, der er så skønt, er, at det er mig, der er redaktør, men jeg er ikke den eneste forfatter, hvis man kan sige det sådan. Avenue Q er på nogle punkter en meget formsat forestilling. Der er en rækkefølge på sangene, men alt derimellem finder vi ud af sammen. Det er en stor, lille forestilling, hvor syv medvirkende spiller en hel masse roller, så tag endelig ikke fejl, der er masser af hårdt arbejde for alle,” siger Lars Mølsted og understreger, at han oplever en ganske særlig arbejdsglæde ved processen.

“Nogle gange, så oplever vi de øjeblikke, hvor et plus et bliver til mere end to. De der prøveforløb, hvor hver eneste dag bobler. Hvor det hele føles som mere. Det er sådan nogle dage, vi har lige nu. Jeg har sammen med skuespillerne fået skabt et prøvelokale, der sitrer af skaberglæde. Så det er bare med at nyde det, mens det er der. Jeg er ekstremt taknemmelig for, at jeg får denne mulighed. Det bekræfter mig i, hvorfor jeg har viet mit arbejdsliv til musicalgenren. Det er så fantastisk at gå på arbejde, når tingene går mere op end forventet”.

Kathrine Lemmeke til dukkeworkshop med Kate Monster-dukken.
Kathrine Lemmeke til dukkeworkshop med Kate Monster-dukken. Foto: Sarah Bossen

Hver skuespiller former sin dukke

I den nye opsætning af Avenue Q spilles Princeton af Diluckshan Jeyaratnam, men i 2011 var det Lars Mølsted selv, der styrede dukken, som han fik et ganske nært forhold til. Så hvordan er det for ham nu at se en anden overtage hans gamle rolle?

Det kræver hårdt arbejde, meget input, men outputtet føles også som om, det er lidt større

“Det er fantastisk!” svarer han uden tøven. “Jeg har givet den videre og taget afsked. Jeg har undgået at tage ham (Princeton-dukken, red.) på armen eller tale med de stemmer, jeg brugte i sin tid. Jeg vil ikke genskabe den karakter, jeg lavede dengang. Der skal jeg ikke påvirke skuespillerne. De er i gang med deres helt egen rejse for at finde deres karakterer”.

Desuden er det en vigtig del af arbejdsprocessen at lade skuespillere lære deres dukker at kende, forklarer Lars Mølsted. “Ved at få skuespillere til at være med til at skabe og beslutte, så investerer de også meget mere i forestillingen og kan deres roller bedre. Det kræver hårdt arbejde, meget input, men outputtet føles også som om, det er lidt større”. ¨

Sceneprøve på Avenue Q på Fredericia Musicalteater. Foto: Sarah Bossen
Sceneprøve på Avenue Q på Fredericia Musicalteater. Foto: Sarah Bossen

Stereotyper med genkendelige træk

“Mit forberedelsesarbejde har blandt andet været at se et tv-interview med Michael Caine, der spillede Scrooge i Muppets Juleeventyr. Han gik til opgaven, som om det var Shakespeare. Det samme forsøger vi. Forestillingen er sjov, men vi spiller det alvorligt. Hvis du spiller, det er sjovt, så er det ikke sjovt for publikum. Historien er et drama pakket ind i en komedie,” siger Lars Mølsted. 

Men hvad er det så for en forestilling, publikum kan forvente, når Avenue Q får premiere på Fredericia Musicalteater i slutningen af februar?

“Vi har en række stereotype karakterer, der oprindeligt – da forestillingen havde premiere på Broadway for 20 år siden – var meget karikerede. Et eksempel er Christmas Eve, som er en meget karikeret, asiatisk karakter. Vi har bevaret den stærke accent, som hun havde i originaludgaven, men hun kommer ikke til at være lige så karikeret. Hun er en moderne, asiatisk kvinde, der måske kæmper med sproget, men er den klogeste af dem alle sammen,” fortæller Lars Mølsted. 

Den perfekte happy ending findes ikke, der er altid lidt grus i maskinen

Det må gerne gøre lidt ondt

“Slutsangen i Avenue Q opsummerer, at vi måske nok har en masse problemer, men vi finder også løsninger. Alt i livet – både godt og dårligt – er kun lige nu. Hovedkaraktererne i historien laver en masse rod, men de kommer videre derfra ved at tage det en dag ad gangen. Den perfekte happy ending findes ikke, der er altid lidt grus i maskinen. Det skal være lidt mere ægte. Det skal gøre lidt mere ondt. For når det gør ondt, så gør det også mere godt. Vi sidder her i prøvelokalet og tuder ind imellem, fordi det er så rørende”.

“Det er vidunderligt at gå på arbejde med de her væsner. Den kvindelige hovedrolle kunne næsten ikke lægge Kate Monster-dukken fra sig. Hun er blevet forelsket i sin karakter. De ting, forestillingen handler om, går alle mennesker igennem hver eneste dag. Vi fejler og vi har sejre hver eneste dag, ligesom de her dukker,” siger Lars Mølsted.

Cecilie Thiim til dukkeworkshop med en prøvedukke.
Cecilie Thiim til dukkeworkshop med en prøvedukke. Foto: Sarah Bossen

Det er da også især de følsomme scener, som Lars Mølsted flere gange i løbet af vores samtale fremhæver som forestillingens stærkeste. 

“Når Kate Monster står med sine pelsede små poter og synger om, at hendes hjerte lige er blevet knust, kan vi mærke vores egne følelser blive spejlet af en dukke. Vores fornemmeste opgave på scenen er jo at være et spejl for vores publikum”.

Om det lykkes for Lars Mølsted at skabe den bedste version af Avenue Q nogensinde må publikum selv bedømme. Forestillingen spiller på Fredericia Musicalteater 23. februar – 16. marts 2024. Læs mere her.

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Fredericia Musicalteater med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er netop løbet af stablen med forestillinger i Den Grå Hal og aktivitetsprogram med workshops, oplæg...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter rolle til daglig leder, og bestyrelsen vælger at oprette to nye stillinger til at booste...