Populært lige nu

Udviklingsplatformen for Scenekunst kortlægger det frie felt – gisninger og myter skal erstattes af viden og indsigt

Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) er netop nu i gang med at udvikle en omfattende kortlægning af det frie scenekunstfelt. UP’s udviklingsproducent Ann-Jette Caron samler...

Til seminaret Fondslandskabet indefra mødtes fonde og kulturliv i en åben samtale

Torsdag den 21. november holdt Performing Arts Platform og Midtjysk kulturakademi et seminar med titlen Fondslandskabet indefra – om fokusområder, blinde vinkler og samspil...
Annonce

★★★★★☆ How far are you willing to bend – kompromisløst, orgastisk manifest

AFUK har besøg af Elise Bjerkelund Reines på én gang vanvittigt kontrollerede og vildt kaotiske performance How far are you willing to bend, der i en punk-uregerlig fusion af contortion, luftartisteri, manifest og og et heftigt inciterende lydunivers begavet og æggende skubber grænser i sin spørgen til samtidens grænseløse tilbedelse af vækst.

Annonce

“I bend, I bend, I bend / How far / I bend into your imagination / I’m the snake woman, the slug”

Udstyret med det lille røde hæfte The Slug Manifest går vi ind til en performance, der på ingen måde udtrykker sig som en slug, dvs. en snegl, men som trods sin egensindige, vilde energi alligevel kalder på, ja insisterer på, en anden ro som et frådende opgør med kapitalismens og hjernens ustoppelige turbofart.

How far are you willing to bend
How far are you willing to bend på AFUK. Foto Klara G.

Ind i fantasien

I manifestet kan vi læse refleksioner og tage noter, men først vil vi hellere lade os suge ind i det surrealistiske sceneri af forvredne kroppe, blinkende lys og æggende trommer, der også folder sig ud i seks kapitler. I dag i sin helhed, andre dage med et enkelt kapitel.

“I bend into your imagination,” maner Elise Bjerkelund Reine bagoverbøjet i statuarisk grønt med Twin Peaks-vibe

“I bend into your imagination,” maner Elise Bjerkelund Reine bagoverbøjet i statuarisk grønt med Twin Peaks-vibe, inden Adalberto Fernando Torres begynder at orme, bøje og vride sig rundt om metalbordet, han først lå udstrakt på. I orgastiske drej slynger han sig rundt i en kraftfuld contortion, forsvinder, og kommer tilbage springende på alle fire med mundkurv og strømpebånd som i en potent, graciøs bondageleg.

Annonce
How far are you willing to bend
How far are you willing to bend på AFUK. Foto Klara G.

Florlet tyl og rasende råbesang

Et flor af orange tyl bliver smidt og kommer til live. Gnaskende som en snegl flyder det over gulvet. Bevæger sig organisk henunder den i håret svævende Milla Lahtinen, der tripper over tyllen, til den brat sender hende i et rul over gulvet.

Julie Bergez kollapsdanser med en klapstol med gummiben og bryder rasende gennem papirdøre, mens Mau Cugat materialiserer sig fra tyllen og svinges rundt, hængende i en ansigtslænke, så tåspidserne i de brutalistiske sandaler blot strejfer jorden i en rørende blid, smertefyldt koreografi til lavmælt, spansk sang.

Hjalmar Nilssons inciterende lyddesign smyger sig ind og ud mellem performerne som en sjette stemme

Hjalmar Nilssons farverige lys- og ikke mindst det heftige, inciterende lyddesign smyger sig ind og ud mellem performerne som en sjette stemme, der brat forstærkes i Milla Lahtinens rasende råbesang og Elise Bjerkelund Reines isnende, glødende dominatrix-monolog, der som et knivsblad dirrer i luften, mens sneglens manifest foldes ud.

How far are you willing to bend
How far are you willing to bend på AFUK. Foto Klara G.

Frustration og forvrængede spejlbilleder

Kroppene presses til grænsen – og tankerne trækkes med ud over dem i denne på én gang vanvittigt kontrollerede og vildt kaotiske billedeksploderende performance, der begavet og i perfekt balance mellem humor og intens alvor leger med roller og forestillinger i et foruroligende univers, der rækker ud over de fremragende artistiske evner i sin undersøgelse af samtidens grænseløse tilbedelse af vækst.

We give you art not answers

“We give you art not answers,” lyder en replik. Ja, tak! Svaret må vi selv finde, hvis vi da ikke hellere skal bøje os ind i den forvandlende undersøgelse og selv risikere at møde frustration og forvrængede spejlbilleder. Den punk-uregerlige How far are you willing to bend er kompromisløst samtidscirkus for voksne, som man kan støde sig gudsjammerligt godt på.

Seneste

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Open Call – Advisory Board

Ansøgningsfrist: 17. januar 2025

Mere dramatik til alle

Seniorforsker fra Teatersamlingen på Det Kgl. Bibliotek Anna Lawaetz...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked er netop solgt til Norges største musicalproducent, skriver teatret i en pressemeddelelse torsdag. Kort tid...