Populært lige nu

Udviklingsplatformen for Scenekunst kortlægger det frie felt – gisninger og myter skal erstattes af viden og indsigt

Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) er netop nu i gang med at udvikle en omfattende kortlægning af det frie scenekunstfelt. UP’s udviklingsproducent Ann-Jette Caron samler...

Til seminaret Fondslandskabet indefra mødtes fonde og kulturliv i en åben samtale

Torsdag den 21. november holdt Performing Arts Platform og Midtjysk kulturakademi et seminar med titlen Fondslandskabet indefra – om fokusområder, blinde vinkler og samspil...
Annonce

★★★★☆☆ Klods-Hans – æstetisk lækkerbisken med eventyrlig humor 

Verdenspremieren på Klods-Hans med Tivoli Balletteater trodser regnen denne aften, mens farver, komik og fanfarer flyder ud over scenekanten osende af godt håndværk. Tivolis markering af Pantomimeteatrets 150 år er i fuld gang, og med et kunstnerisk stjernehold er der lagt ekstra i kakkelovnen til bejlernes færd mod slottet. 

Annonce

I den spritnye, ordløse fortolkning af Klods-Hans kan alle grine med og nyde H.C. Andersens mesterværk. Flere tilfældige forbipasserende suges grinende ind i eventyret om prinsessen og hendes bejlere. Sandsynligvis helt intetanende om, at scenografen er en ægte dronning, der sidder iblandt os. H.M. Dronning Margrethe kan også nyde sit nydesignede påfuglefortæppe lægge fjerpragten ned til ouverturens galante efterslag. 

Herligt fabulerende med et uhøjtideligt glimt i øjet

Klods-Hans følger den traditionsrige mimetradition, der i 150 år har åbnet eventyrlige verdener gennem billede, musik, dans og mime. Den prisbelønnede solodanser og koreograf ved Den Kongelige Ballet, Tobias Praetorius, har koreograferet. Phillip Faber har komponeret musikken, indspillet af Prague Philharmonic Orchestra. Værket er sat i en klassisk, barok ramme. Herligt fabulerende med et uhøjtideligt glimt i øjet. 

Carl Anton Rise Jacobsen, Robert Thomsen, Vincent Vernal og Jennifer Wagstaffe i Klods-Hans, Pantomimeteatret. Foto: Annett Ahrends
Carl Anton Rise Jacobsen, Robert Thomsen, Vincent Vernal og Jennifer Wagstaffe i Klods-Hans, Pantomimeteatret. Foto: Annett Ahrends

På farverige frierfødder

Klods-Hans er H.C Andersens elskede eventyr fra 1855 om prinsessen på slottet, der skal giftes, og om herremandens tre sønner, der alle gerne vil stille op i køen af bejlere. En efter en kastes bejlere på porten, indtil Klods-Hans trækker krage, træsko og mudder op af lommerne. Danserne skaber herlige karakterer til hver deres unikke udtryk og musikalske stil i en generøs scenografi som en sammensvejset helhed.

Med Dronning Margrethes store sans for at aflæse scenens omgivelser placeres historien i et malet landskab af få, klare farver. Åbningsakten er en gul herregård med slottet i det fjerne omgivet af grønne marker og træer omslynget af ranker. Et festligt optrin på gården har vimsende tjenestefolk, en stolt herremand og hans to lærde, gifteklare brødre, der gør sig til med blærede piruetter og elegante trin.

Annonce

Med stor scenografisk humor rider brødrene afsted mod slottet på deres kæpheste

Med stor scenografisk humor rider brødrene afsted mod slottet på deres kæpheste fornemt iklædt knæbukser og kalvekrøs. De danses graciøst af Robert Thomsen og Vincent Vernal. Klods-Hans fortolkes charmerende og fuld af kæk naivitet af Carl Anton Rise Jacobsen, der sætter efter på sin kæp-ged i sine rød- og hvidstribede strømper.

Køen af bejlere i Klods-Hans, Pantomimeteatret. Foto: Annett Ahrends
Køen af bejlere i Klods-Hans, Pantomimeteatret. Foto: Annett Ahrends

Gennemsyret af humor

På elegant vis er eventyrets bærende humor lagt ind i både musik, koreografi og kostumer. Den slanke, barokke musik ”griner”, når brødrene møder deres lillebror, der finder sære ting til prinsessen, og vi hører et ”dong”, når han har fået en ny idé. Brødrene er fjollede i deres overgalante, højt-trippende ridetrin, mens Klods-Hans’ jordnære stil med kolbøtter, legende trin og drejninger er den innovative spasmager. 

En lige så humoristisk musik og koreografi udspiller sig uden for slottet med bejlere i kø, der strækker hals og venter utålmodigt, mens den ene efter den anden fejes ud af porten – duer ikke, væk! Maïa Gastal danser udtryksfuldt den selvoptagede prinsesse, der ligger i sin røde plysstol omgivet af hofdamer i hvide kjoler med farvestribede hoftemarkiser. Slottet er designet i flotte, stærke farver af pink og rødt. 

Klods-Hans, Pantomimeteatret. Foto: Annett Ahrends
Klods-Hans, Pantomimeteatret. Foto: Annett Ahrends

Så måske er prinsessen, som Klods-Hans, mere innovativ og moderne? Hun keder sig i hvert fald gudsjammerligt over den formelle snak fra dannede bejlere, der træder sig selv over fødderne og tørrer sved af panden. Musikken taler med nedadgående melodiføring, indtil prinsessen falder i søvn. Skriverne er herligt udtryksfulde. De skal passe deres job, men er ved at gå til over de lækre bejlerne.

Levende pantomime

Selvom der er masser af fin mime, skal der ikke råbes så højt for at opnå en effekt, idet ordene også er indlagt i musik, koreografi og scenografi. Alle virkemidler støtter fortællingen, så publikum kan aflæse de mange lag som en kunstnerisk helhed. Tobias Praetorius’ store sans for timing og musikalitet udgør selve limen i de fine, koreograferede portrætter af vidt forskellige karakterer og optrin.

Maïa Gastal og Carl Anton Rise Jacobsen i Klods-Hans, Pantomimeteatret. Foto: Annett Ahrends
Maïa Gastal og Carl Anton Rise Jacobsen i Klods-Hans, Pantomimeteatret. Foto: Annett Ahrends

Tivoli Balletteater er på veldansende hjemmebane med overskud og naturligt ejerskab. Børnene fra Tivolis balletskole danser spontant og friskt under en koreograf, der har stor erfaring med børneinstruktion fra Det Kongelige Teater. Pantomimeteatrets forestillinger ses siddende, stående eller gående og skal kunne relatere i øjeblikket. Klods-Hans viser en fin respekt for det lille teater med de store traditioner.

Praetorius’ store sans for timing og musikalitet udgør selve limen i de fine, koreograferede portrætter

Nok er verdenspremieren omgærdet af presse, kendte og kongelige, men det er en lille dreng på skuldrene af sin far, der sætter tonen an med spontane grin og kommentarer. Og sådan skal det være. I 150 år har Pantomimeteateret været børnenes klassiske scene fuld af historier tilsat råb og grin fra bænke under åben himmel.

Se trailer her.

Seneste

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Open Call – Advisory Board

Ansøgningsfrist: 17. januar 2025

Mere dramatik til alle

Seniorforsker fra Teatersamlingen på Det Kgl. Bibliotek Anna Lawaetz...
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Mange års erfaring med udvikling af scenekunstprojekter i inkluderende formater. Forfatter til undervisningsmaterialer om scenekunst på Forlaget Alinea. Arbejder for tiden som selvstændig konsulent og underviser indenfor scenekunst og arkitektur.
Annonce

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked er netop solgt til Norges største musicalproducent, skriver teatret i en pressemeddelelse torsdag. Kort tid...