Populært lige nu

Her er de seks nominerede til Teaterpokalen 2024 – Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt 11. november 2024 generalforsamling, hvor foreningen valgte årets prismodtagere af foreningens instruktørpris Teaterkatten og af Initiativprisen, der går til et innovativt...

Mindeord – Ulla havde revyen helt inde i hjertet

Skuespiller Ulla Jessen døde i går 15. november 2024, 77 år gammel. Lars Arvad, formand for Revy Danmark, mindes her Ulla Jessen, der blandt...
Annonce

★★★★☆☆ Det magiske Tivoliteater – fin og farvestrålende familieforestilling

Aalborg Teater varmes der op til jul med familieforestillingen Det magiske Tivoliteater, der i Geir Sveaass’ instruktion er blevet en sød og farvestrålende fortælling om fællesskab, familie og fremtidsdrømme.

Annonce

Det er højsæson for de store familie- og juleforestillinger. Således også på Aalborg Teater, hvor endnu en dramatisering af en tv-julekalender har fundet vej ind på Store Scene. Måske ikke den mest julede af slagsen, men til gengæld en farvestrålende, musikalsk iscenesættelse med fokus på sammenhold, venskab og familie.

Det magiske Tivoliteater bygger på NRKs julekalender Kristiania Magiske Tivolitheater fra 2021, der blev sendt på DR i 2023. Derfor vil der sikkert være mange børn blandt publikum, der allerede kender historien om den fattige dreng Luka, der drømmer om at se sin far træde ud af sorgens skygge og blive glad igen – og så vil han i øvrigt hellere arbejde på teatret end på krudtfabrikken som sin far.

Hilde Brinchmann står bag dramatiseringen, som er skabt til hendes egen iscenesættelse, der spiller på Hålogaland Teater i Norge netop nu, og Niels Fonseca står bag den danske oversættelse, som instruktør Geir Sveaass selv har bearbejdet til scenen i Aalborg.

Det magiske Tivoliteater, Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte
Steffen Berenthz Eriksen som faren og Magnus Bruno som Luka i Det magiske Tivoliteater, Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte

Kontraster og pangfarver

Luka er en fattig dreng, der bor alene med sin far efter moderens død. Han er halt efter en poliovirusinfektion, og han kommer omkring ved hjælp af den krykke, hans far har snittet til ham. Gadens børn – og især Havnebanden – er hårde ved ham. Men han har en enkelt ven i den lille pige Stikken, der som han selv var poliobarn og nu står uden for fællesskabet.

Annonce

Hans udstråling og nærvær fylder scenerummet med en naturlig charme

Magnus Bruno er skøn som Luka. Han er velsyngende og velspillende, så vi let tror på, at han er et barn, uden at han på noget tidspunkt behøver at overspille. Hans udstråling og nærvær fylder scenerummet med en naturlig charme, så det synes svært for nogle af de andre medvirkende at følge trit.

Brunos Luka får dog fint modspil af Ida Mia Appels forkælede rigmandsdatter Ofelia, der i sine svulstige pink skørter, lyserøde sløjfer og perfekt krøllede lokker ikke er for fin til at erklære, at “ingen kan lide fattiglemmer!”. Da vi ser hendes mor, Kathrine Høj Andersens usympatiske Ellen Buttenschøn, er det ikke svært at se, hvor Ofelia har sine holdninger fra. Faktisk er hendes Ellen imponerende kynisk og alt andet end den rene næstekærlighed, hun prædiker udadtil.

Det magiske Tivoliteater, Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte
Hos familien Buttenschøn i Det magiske Tivoliteater, Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte

Modsatrettede drømme

Familien Buttenschøns stofdraperede candyfloss-hjem står da også i skarp kontrast til den lem i scenegulvet, der illuderer døren til Lukas hjem. Marianne Nilssons scenografi og kostumer skaber i det hele taget en stor del af oplevelsen på Aalborg Teater – ikke mindst i samspil med Egil Barclay Hansen lysdesign, der fører os fra det triste fattigkvarter til de funklende lys på det magiske Tivoliteater.

Og det er da også netop Tivoliteatret, der er sagens omdrejningspunkt i fortællingen om Luka. For på teatret finder han glæde og sammenhold, som han ikke har oplevet siden sin mors død. Her er plads til alle typer, og her får de forældreløse børn en ny familie.

Så da Mogens Rex’ Hr. Buttenschøn beklagende erklærer over for sin hustru og datter, at der næppe bliver råd til en ægte hest til Ofelias julegave, er fruen klar på at ofre alle omkring sig for at kunne bevare sin egen levestandard og status, som også inkluderer de mange artister og forældreløse børn, der lever af og på det gamle Tivoliteater midt i byen, der har til huse i en bygning, som Ellen har arvet fra sin far. Fra hver side er parterne klar til at kæmpe til det sidste for deres respektive drømme.

Det magiske Tivoliteater, Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte
Luka og Stikken i Det magiske Tivoliteater, Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte

Store og små præstationer

Det er altid en særlig opgave, når der medvirker børn i en teaterforestilling. På Aalborg Teater har de fundet en virkelig fin flok af små og større spirende skuespillere. Især Bjørk Møller Søhof, der til premieren spiller rollen som den lille Stikken i kørestolen, er ikke til at stå for, når hun med sin blide barnestemme synger “redder du en lille fugl, redder du dem alle”.

Festlig, flot at se på og med nogle vigtige moraler om sammenhold og familiebånd

Det sagt, så kan man heller ikke forvente af børn, at de kan levere replikker på samme niveau som uddannede skuespillere. Men de gør det virkelig fint og der er et par stykker imellem, som helt sikkert kunne finde sig en fremtid på de skrå brædder.

Alt i alt er Geir Sveaass’ iscenesættelse af Det magiske Tivoliteater både festlig, flot at se på og med nogle vigtige moraler om sammenhold og familiebånd – de biologiske og de selvvalgte. De mange sceneskift sikrer, at energien holdes oppe fra start til slut.

Seneste

Nye udviklingsrum for scenekunst og performance

I januar 2025 åbner Bikubenfonden en black box og...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Nye udviklingsrum for scenekunst og performance

I januar 2025 åbner Bikubenfonden en black box og...

Open call – Residency i Bertolt Brechts Hus

Er du dramatiker, teaterinstruktør eller scenekunstner? Har du brug...

Open call – Kristján Ingimarsson Company & The Hangar People

Ansøgningsfrist: 15. december 2024
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.
Annonce

Nye udviklingsrum for scenekunst og performance

I januar 2025 åbner Bikubenfonden en black box og et studio på Thoravej 29 i København. I de nye udviklingsrum vil HAUT, Udviklingsplatformen for...