Populært lige nu

ISCENE anbefaler teateroplevelser for børn i vinterferien

Teateroplevelser for børn i vinterferien

Nye tider på ISCENE – reorganisering skal styrke formidlingen af dansk scenekunst

Nichemediet ISCENE har i syv år dækket den danske scenekunst journalistisk gennem skrevne formater. Nye samarbejder og den moderne medievirkelighed kræver en kontinuerlig udvikling,...
Annonce

Pilotprojekt gør Theatre Green Book mere overskuelig for danske teatre 


Det er vigtigt for Dansk Teater og Bæredygtigt Kulturliv NU, at Theatre Green Book Acceleratorprogrammet sikrer, at teatrene får skabt konkrete løsninger til varige ændringer. Derfor sætter organisationen nu ind med et pilotprojekt, der skal gøre det nemmere. ISCENE har talt med leder af Bæredygtigt Kulturliv NU, Christian Gade Bjerrum, og ph.d. i bæredygtig trivsel, Simon Elsborg Nygaard, om projektet.

Annonce

“Når man arbejder med bæredygtighed, er der en masse mennesker, der skal være motiverede til at flytte deres adfærd, før det får en effekt”, siger bæredygtighedspsykolog og ph.d. i bæredygtig trivsel, Simon Elsborg Nygaard. Der ligger derfor et stort implementeringsarbejde, og leder af Bæredygtigt Kulturliv NU, Christian Gade Bjerrum, fortæller om baggrunden for pilotprojektet Theatre Green Book Acceleratorprogram:

“Theatre Green Book skal udrulles i hele EU. Også nationalt skal vi have sat gang i brugen af den. Den store udfordring er bare, at de små og mellemstore teatre og kulturinstitutioner nemt knækker nakken på de mange forventninger om afrapportering, CO2-reduktion og dataindsamling. De har ikke tid, råd og ressourcer til at gøre det. Derfor må vi gøre det nemmere – eller gribe det an på en anden måde.”

Ti case-teatre går nu forrest, når de gennem 18 måneder tester metoden. Acceleratorprogrammet sigter mod at styrke teatrenes bæredygtige kapacitet og implementere de bedste praksisser fra Theatre Green Book, men også mod at etablere forudsætninger for at erfaringerne kan bredes ud til hele scenekunstbranchen.

Liv Helm og Agnete Krabbe fortsætter som chef-duo for Husets Teater. Foto: Emilie Therese.
Husets Teater med chefduoen Liv Helm og Agnete Krabbe er blandt de ti deltagende teatre i Theatre Green Book Acceleratorprogram. Foto: Emilia Therese.

Ændringer skal komme fra bunden

Den 27. november 2024 lød startskuddet til Theatre Green Book Acceleratorprogram, som Bæredygtigt Kulturliv NU står bag i samarbejde med Dansk Teater. Der deltager ti danske teatre af varierende størrelse i forløbet, der strækker sig frem til maj 2026. Fokus er at implementere Theatre Green Book-metoden i en dansk kontekst.

Annonce

Du starter jo heller ikke byggeriet af et nyt hus med at lægge taget

Den første danske version af Theatre Green Book blev oversat af Bæredygtigt Kulturliv NU og lanceret på Det Kongelige Teater i februar 2023. Theatre Green Book, der er udviklet i Storbritannien, giver teatre konkrete værktøjer til at reducere deres miljøaftryk, men før de overhovedet kan nå dertil, er der en række væsentlige skridt, der skal tages.

“Du starter jo heller ikke byggeriet af et nyt hus med at lægge taget,” siger Simon Elsborg Nygaard, da jeg fanger ham på telefonen for at høre mere om de mekanismer, der i spil, når man ønsker at skabe varige ændringer. 

LÆS ISCENEs reportage fra lanceringen her

Simon Elsborg Nygaard. Theatre Green Book.
Bæredygtighedspsykolog og ph.d. i bæredygtig trivsel Simon Elsborg Nygaard. Foto: Jacob Mark.

Viden, motivation og kompetencer

Før man kan skabe varige adfærdsændringer og nye, mere klimavenlige måder at skabe teater på, er der tre grundlæggende ting, der skal være på plads, forklarer Simon Elsborg Nygaard:

“En adfærdsændring kræver først viden om, at der er et problem. De medvirkende teatre skal forstå, at deres branche sætter et klimaaftryk. Dernæst skal de motiveres, så de oplever en lyst til at gøre noget. Til sidst skal de have kompetencerne til at føre deres motivation ud i livet. Når de tre ting er på plads, kan det medføre en adfærdsændring, der i sidste ende kan skabe mere bæredygtig teaterproduktion,” siger Simon Elsborg Nygaard.

Før man kan skabe varige adfærdsændringer og nye, mere klimavenlige måder at skabe teater på, er der tre grundlæggende ting, der skal være på plads

Netop denne inddeling i forskellige faser er også tilgangen i pilotprojektet, der består af fire workshops til hver af de ti teatre samt fem fagspecifikke kurser fordelt over projektperioden.

Jakob Tekla Jørgensen er ny direktør for Kolding Egnsteater
Kolding Egnsteater er blandt de ti deltagende teatre i Theatre Green Book Acceleratorprogram. Foto Signe Højlund Koch.

Theatre Green Book Acceleratorprogram

Formålet med Acceleratorprogrammet er at undersøge, hvordan Theatre Green Book-metoden fungerer i en dansk kontekst. Gennem de fire workshops skabes et solidt fundament for de medvirkende teatre, og dermed kan de nå et væsentligt skridt videre i målet om større bæredygtighed inden for både drift og produktion.

“De ti teatre skal igennem fire forskellige workshops. Den første kalder vi “Hvordan man bruger Theatre Green Book“. Den er for alle medarbejdere og handler om at give en fælles forståelse, et fælles sprog – og give medarbejderne ejerskab,” fortæller Christian Gade Bjerrum og understreger, at “det er vigtigt, at alle er med ombord, så det ikke bare er ledelsen eller et par grønne ildsjæle i organisationen, der bærer den grønne fane.”

Det er vigtigt, at alle er med ombord, så det ikke bare er ledelsen eller et par grønne ildsjæle i organisationen, der bærer den grønne fane

“Den anden workshop hedder “Baseline-analyse og CO2-beregning.” Her er fokus på at kunne skabe et datagrundlag, så teatrene får indsigt i, hvad deres teater producerer eller forbruger af strøm og ressourcer. Det skal give dem en forståelse af deres eget teaters forbrug. Når man har fået dét, så har vi en bedre fornemmelse af, hvor de skal sætte ind og ændre noget,” siger Christian Gade Bjerrum.

Han understreger dermed Simon Elsborg Nygaards pointe om, at teatrene er nødt til at få styr på alle faserne, før forandringen kan sætte ind. 

Teater Hund & Co.
Teater Hund & Co er blandt de ti deltagende teatre i Theatre Green Book Acceleratorprogram. Pressecollage.

Overskueligt, men stadig ambitiøst

I forløbets tredje workshop arbejder de medvirkende teatre med konkrete klimahandlingsplaner, der tager udgangspunkt i de handlingsanvisninger, Theatre Green Book foreskriver. Den fjerde og sidste workshop handler om kommunikation. De fire workshops i pilotprojektet er samlet set en rejse gennem de tre grundlæggende aspekter: viden, motivation og kompetencer, der ifølge Simon Elsborg Nygaard ofte er nødvendige for at skabe varige forandringer.

Theatre Green Book er fyldt med handlingsanvisninger og anbefalinger til, hvad man skal gøre for at skabe en mere bæredygtig forestilling, bygning eller drift. For os handler det om at simplificere tingene. Theatre Green Book er en ordentlig mobbedreng, hvor det for nogen kan virke helt uoverskueligt, hvor man skal starte. Vi hjælper teatrene til at finde et sted at starte, hvor det er overskueligt, men stadig ambitiøst,” siger Christian Gade Bjerrum.

Theatre Green Book er en ordentlig mobbedreng, hvor det for nogen kan virke helt uoverskueligt, hvor man skal starte

“I dag er der mange af teatrenes medarbejdere, der har en viden om, at vi har et bæredygtighedsproblem, og at teaterbranchen er en del af det. De har langt hen ad vejen motivationen og lysten til at gøre noget, men det er et kæmpestort, uoverskueligt felt. Mange har ikke har alle kompetencerne til at gøre, hvad der skal til,” siger Simon Elsborg Nygaard og understreger, at “kompleksitet er en af de største adfærds-ændrings-dræbere”.

Derfor er det væsentligt, at Acceleratorprogrammet både gør indholdet i Theatre Green Book lettere tilgængeligt, men også at der gennem forløbet skabes et fællesskab, hvor de ti teatre kan sparre med hinanden og trække på hinandens erfaringer.

Christian Gade Bjerrum. Theatre Green Book. Foto: Pressefoto.
Christian Gade Bjerrum. Theatre Green Book. Foto: Pressefoto.

Teatrene har en unik mulighed for at præge samfundet

“Workshoppen om kommunikation handler både om intern kommunikation og om, hvordan teatrene kan påvirke deres publikum,” forklarer Christian Gade Bjerrum. Og netop i forhold til publikum har kunst og kultur en unik mulighed for at præge samfundet, mener Simon Elsborg Nygaard:

“Teatrene har specialiseret sig i deres kerneopgave: at påvirke mennesker, røre dem, give dem følelser. Derfor er det en oplagt vej at påvirke til bæredygtig adfærd. Mange oplever afmagt i forhold til klima og bæredygtighed. Kunst og kultur kan være med til at give folk positive forestillinger om fremtiden og fjerne apatien. Her bør kunstens styrker sættes i spil for at påvirke folk,” siger Simon Elsborg Nygaard.

Teater taler til følelserne på samme måde, som tal taler til den rationelle del af din hjerne

Kunstens- og kulturens metoder kan bruges til at øge folks indsigt. Et dansk eksempel er Kolding Egnsteaters Et stykke for de levende i en tid med uddøen. Det beskæftigede sig ikke blot tematisk med bæredygtighed, men demonstrerede det også konkret, da al strøm til forestillingen blev produceret på scenen af to personer på cykler.

“Det er et eksempel på, hvordan teater taler til følelserne på samme måde, som tal taler til den rationelle del af din hjerne. Det gør større indtryk og påvirker os dybere, så vi husker det bedre. Teater er et formidlingsgreb, der oftest rammer dybere, end hvis vi skal læse om det eller høre det i nyhederne,” siger Simon Elsborg Nygaard.

Aalborg Teater
Aalborg Teater er blandt de ti deltagende teatre i Theatre Green Book Acceleratorprogram. Foto Aalborg Teater.

Samlet vision for mindre CO2

Theatre Green Book version 2 inddeler kulturinstitutionerne i forskellige niveauer fra preliminary til basic, intermediate og op til advanced. Lige over midten findes baseline-niveauet, som det er ambitionen, at de ti medvirkende teatre som minimum skal være på, når pilotprojektet slutter.

“I forhold til Theatre Green Book har man i europæisk kontekst en vision om, at alle teatre skal reducere deres aftryk med 50 % inden 2030. Vores mål med denne indsats er at få alle de deltagende teatre til at være på baseline-niveau. Vi trækker handlingsanvisende aktiviteter ud fra tre forskellige Theatre Green Books om henholdsvis produktion, drift og bygninger. Vi forsøger at tænke og agere mere holistisk omkring det at være og lave teater,” siger Christian Gade Bjerrum. 

Hvor meget udleder og forbruger ti teatre i forskellig størrelse, både individuelt og kollektivt? Kan vi derfra danne os et indtryk af, hvad hele branchen udleder?

“I løbet af pilotprojektet får vi indsamlet en masse data på de ti teatre, så vi rent talmæssigt kan finde ud af, hvor de ligger henne. Hvor meget udleder og forbruger ti teatre i forskellig størrelse, både individuelt og kollektivt? Kan vi derfra danne os et indtryk af, hvad hele branchen udleder? Og hvad vil effekten være, når vi udbreder det til hele branchen?

En fornemmelse for fremtiden

Det er super ambitiøst, men for os handler det ikke kun om det CO2-reducerende. Det handler om fællesskabet og om, hvordan vi kan flytte hele branchen til en fremtid med bæredygtig scenekunst. Hvordan Theatre Green Book kan bruges, og hvordan vi kan arbejde med det i en national kontekst fremadrettet,” afslutter Christian Gade Bjerrum.

Næste punkt i Acceleratorprogrammet er et fagspecifikt kursus på Kolding Egnsteater den 18. februar, hvor der sættes spot på på materialer, design, tekstil og kostumer. Her kan alle deltagende teatre og andre interesserede hente mere fagspecifik viden og forståelse for, hvilke valg de skal træffe, hvis de ønsker at reducere deres klimaaftryk.

Se mere om Acceleratorprogrammet og se datoer for arrangementerne hos Dansk Teater.

bæredygtigt kulturliv logo

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Bæredygtigt Kulturliv NU med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Journalist og kritiker på ISCENE. Freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.
Annonce