Teatergruppen Batida har i Stormen på Kronborg skabt en fænomenal teaterparodi på tidens magtsyge vanvid. Ikke som en politisk analyse, men som en gøglermunter fortolkning af magtliderlighed og fake news. Fuld af spræl og musik – og hvidkål. Og en skurk iført orange paryk med sideskilning.
Oprørstrangen stortrives hos Teatergruppen Batida. Heldigvis. Stormen på Kronborg er i hvert fald ikke bare Batidas nyeste, men også en af teatrets allermest vellykkede forestillinger: Skør og fjollet – gennemført humoristisk og velklingende musikalsk. Og en globalpolitisk kommentar vinklet med så overvældende påhitsomhed og slagkraftighed, at familiepublikummet ikke kan andet end at overgive sig. Både de store børn fra 10 år og deres voksne.

Batidas karakteristiske uskyldighed gennemsyrer forestillingen med sit enfoldige blik på magtens enkle regler. Forestillingen lægger egentlig ud med at fortælle et helt andet drama, nemlig Hamlet på Kronborg. Men så kommer der ekstra fokus på sidefiguren Polonius, der kunne være blevet Hamlets svigerfar. Eller ligner figuren egentlig mere kong Claudius, der slår Hamlets far ihjel og derefter stjæler både kongekronen og dronningen i Danmark?
Shakespeare-detaljerne er ikke så vigtige her. Pointen er, at en Trump-figur kommer og forstyrrer fortællingen. En hersker med orange paryk og sideskilning, der ikke respekter nogen som helst. Herfra ruller latteren, mens Holger Danske sidder nede i kælderen på Kronborg og sover tungt inde bag voldgraven.

Selvfedme og kynisme
Det er Søren Ovesen, der har smedet Hamlet-historien og Trump-karakteristikken sammen. Hans forrygende tekst bliver ved med at overvælde med sine mange skønne påfund i et usandsynligt, men yderst velkomponeret plot, der fantasifuldt trumfer enhver traditionel politisk analyse af klodens ubalance. Til beroligelse for børnene og næsten også for de voksne.
Han har valgt at gøre Kronborgs eksisterende hersker til en skruppelløs dronning, der bliver overhalet af Trump-kongen, når det gælder selvfedme og kynisme. Og lige som i Holbergs komedier har han valgt at lade verden blive frelst i sidste øjeblik af en begavet tjenestepige, der ikke er bange for mænd med orange hår.
”Jorden er flad som en pizza!”. For jo. Han tror, at han kan købe Kronborg for et stykke pizza
For der er altid happy end hos Batida. Altid. Sådan er dette teaters livssyn: Batida tror på det gode i mennesket og i verden.
Samtidig vrimler teksten med sjove slogans. Som når folket tvinges til at sige: ”Jorden er rund / Kål gør dig sund”. I hvert fald indtil den orange parykhersker kommer med sit lokkende budskab: ”Jorden er flad som en pizza!”. For jo. Han tror, at han kan købe Kronborg for et stykke pizza.

Pizza i stedet for ytringsfrihed
Teksten er lige så flabet og aktuel som et revynummer. Den rummer endda også et pip til den truede ytringsfrihed. Parykherskeren ønsker nemlig straks at købe den lokale avis og derefter bestemme dens indhold, fake news eller ej. Helst inden han stormer kongressen – nå nej, Kronborg.
Helst inden han stormer kongressen – nå nej, Kronborg
Scenografen Filippa Berglund har skabt et skørt og skønt palads. Her er en tronstol, der netop er så skrøbeligt, at man kan se, hvor spinkel magten kan være – og et hul til at gemme sig i eller til at smide uønskede personer ned i. Enkelt og lige til at forstå.
I ægte Batida-stil vrimler det desuden med vasketøj, der skal hænges til tørre på dette slot. Og masser af kålhoveder, der skal snittes. For kål er åbenbart det eneste, som disse folk får at spise, når de knokler for herskeren iført deres 1600-tals pludderbukser og pibekraver – og forklæder. Alt sammen mens dronningen har travlt med at klemme tæerne sammen i sine guldsko.

Spilleglæden lyser og trutter
Batida-performerne imponerer med deres veloplagthed. Som et af landets mest stædige gruppeteatre insisterer de på at spille som et ensemble – med roller og instrumenter fordelt til alle performere. Så her kommer en stor ros til alle i ensemblet, sådan som de glider ind og ud af rollerne med største selvfølgelighed: Danay Anaya Blanco, Karen Rasmussen, Sofie Faurschou Hastrup, Per Thomsen, Tobias Heilmann og Tine Sørensen.
Sikke de kan tænde publikum med deres smittende glæde over en god historie
Deres spilleglæde lyser og trutter. Sikke de kan tænde publikum med deres smittende glæde over en god historie. Med tuba og trompet, harmonika og kontrabas – og alt andet forhåndenværende, man kan hamre på og skabe rytmer med.
Stormen på Kronborg bekræfter, at der virkelig er ”something rotten in the state of Denmark”. Men heldigvis har Batida kastet sit blik på uligheden og verdenstruslen med denne overrumplende og veloplagte forestilling. Kronet med den forunderlige Batida-hemmelighed om, at der lever krokodiller i voldgraven rundt om Kronborg. Sultne krokodiller.
Tekst: Søren Ovesen. Instruktion: Alex Byrne. Musik: Batidas ensemble. Scenografi: Filippa Berglund. Skrædder: Michael Nøhr. Produceret af Teatergruppen Batida.
Medvirkende: Danay Anaya Blanco, Karen Rasmussen, Sofie Faurschou Hastrup, Per Thomsen, Tobias Heilmann, Tine Sørensen.
Målgruppe: Fra 10 år. Varighed: 55 minutter.
Stormen på Kronborg set på KLAP festival i Kolding i april 2025. Den spiller på turné i 2025/26.