Populært lige nu

Åbningsreception af København Danser Studios: “Et rigtigt hjem til vores dansende familie”

København Danser Studios blev i torsdags indviet med en åbningsreception med bobler i cafeen, åbningstaler og oplæg på dansegulvet fra lejerne hos København Danser....

Udsultet scenekunst får et markant løft i finansloven, men er det nok til en reform?

Nyheden om finanslovsforliget, som giver knap 200 millioner kroner til en scenekunstreform over de næste fire år, skabte umiddelbart glæde og optimisme i stort...
Annonce

Karen-Lise Mynster: ”Det har været afgørende at komme ud af nogle båse, som branchen gerne ville putte mig i”

Karen-Lise Mynster fejrer et flot 50-års jubilæum som skuespiller og instruktør i dansk teater, film og tv. ISCENE har talt med jubilaren.

Annonce

Gennem fem skarpe spørgsmål fortæller Karen-Lise Mynster om sit kunstnerliv og de mennesker og værker, som har været med til at forme hendes kunstneriske karriere, og hvem hun er i dag. 

Peer Gynt med sin mor på ryggen i Det Kongelige Teaters Peer Gynt. Foto: Emilia Therese
Karen-Lise Mynster og Patrick Baurichter som mor og søn i Peer Gynt. Foto: Emilia Therese

De rigtige roller på de rigtige tidspunkter

Hvilke scenekunstneriske oplevelser eller person, har været afgørende for, hvor du står i dag som kunstner?

“Dette spørgsmål er meget svært at svare på, hvis jeg ikke skal skrive en roman, for der er selv klart mange forestillinger og roller og mennesker, som har haft stor betydning for mig. Ofte når jeg har været inde i en god periode – rent kunstnerisk – oplevedes det vildt selvforstærkende at gå fra det ene projekt til det andet.

Vildt selvforstærkende at gå fra det ene projekt til det andet

Der er få skuespillere, der er så heldige at have en mentor, der kan hjælpe dem igennem udviklingen at blive en dygtig skuespiller – så det er af stor vigtighed, at du selv tager ansvar og præger dit arbejdsliv så meget som muligt. Jeg har været velsignet i forhold til, at jeg ofte har fået de rigtige roller på de rigtige tidspunkter.

Annonce

Men jeg har også måtte arbejde for det forstået på den måde, at jeg mange gange selv har sat forestillinger i gang sammen med andre, der havde de samme drømme som jeg. Det har været afgørende for mig at sætte ting op som jeg brændte for, og afgørende at komme ud af nogle båse, som branchen gerne ville putte mig i.”

Karen-Lise Mynster modtgaer Preben Neergaards hæderslegat 2023. Foto: Bengt Bolinder
Karen-Lise Mynster modtgaer Preben Neergaards hæderslegat 2023. Foto: Bengt Bolinder

Det er hårdt, men vidunderligt, når det lykkes.

Hvilken udvikling har du gennem årene oplevet i branchen, og hvordan har du selv medvirket til at præge den? 

Annonce

Siden jeg kom ind på Teaterskolen i 1972 har teatret udviklet sig helt enormt, og jeg har forsøgt – og forsøger til stadighed – at være til stede i de forskellige måder teatret udtrykkes i. At være åben.

jeg kan være med til at give noget betydningsfuldt videre

Der, hvor jeg mener, det går helt galt indimellem, er, når værket ikke tåler at blive genfortalt 180 grader. For mig mister det den oprindelige værdi, som man skal værne om, selvom det selvfølgelig igen og igen skal nyfortolkes til den tid, vi lever i lige nu.

Jeg tror ikke, jeg har været med til at præge nogen udvikling, men jeg kan sige, at det at undervise giver mig meget mening og en følelse af, at jeg kan være med til at give noget betydningsfuldt videre til nye generationer.”

Min mægtige mor
Rikke Wölck, Karen-Lise Mynster og Laura Bro i Min mægtige mor på Teatret ved Sorte Hest. Foto: Robin Skjoldborg.

Syvmileskridt som kunstner

Hvilken forestilling har været helt særlig for din kunstneriske udvikling? 

“Jeg har følt mig meget beriget, hver gang jeg har fået lov at spille klassiske tekster af blandt andre Molíere, Marivaux – og ikke mindst Anton Tjekov, som er min yndlingsdramatiker.

Hver gang man får lov at spille gode tekster med dygtige kolleger, tager man syvmileskridt som kunstner

Af moderne dramatikere har Lars Noren været af stor betydning. I en årrække spillede jeg en del af hans stykker sammen med Anders Hove og med Ulla Gotlieb som instruktør. Hver gang man får lov at spille gode tekster med dygtige kolleger, tager man syvmileskridt som kunstner.”

Fængselsdigte
Karen-Lise Mynster i Fængselsdigte på Det Kongelige Teater. Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Skidesvært at lave godt teater

Hvilken oplevelse/forestilling har været så skidt, at den bragte dig i en ny retning? 

“Det underlige er, at hver gang jeg er med i noget, der ikke lykkes, stiller jeg mig selv nogle rigtige gode spørgsmål. Det er ikke altid, jeg kan svare på dem, men de rumsterer i mit sind på den gode måde. Det er jo så skidesvært at lave rigtig godt teater, og det skal det også være, for ellers var det ikke kunst.”

For værket, selve teksten, er jo brændpunktet

Hvad glæder du dig til nu i din karriere? 

“Jeg glæder mig altid til en ny forestilling – glæder mig til at være modig og til at undersøge mulighederne i værket. For værket, selve teksten, er jo brændpunktet. Den er det vigtige fundament, der angiver retningen for at udforske.”

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør for udvikling og ISCENE Live. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er juryformand for Årets Reumert.