Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Personligt mindeord for teateranmelder Henrik Lyding

Dansk teaterkritik bliver ikke det samme igen, nu hvor Henrik Lyding er gået bort. For få mennesker i Danmark var så vidende som Henrik, om hvad der rørte sig i dansk teater netop nu, og kunne skrive så præcist om, hvordan forestillingen fungerede på scenen.

Henrik så nærmest alt, der blev sat op på de danske scener, hvad enten det var revy, ballet, opera, børne/ungdoms- eller klassisk teater, for bare at nævne et par af hans favoritgenrer. Og hans mangeårige selvsyn med størstedelen af dansk scenekunst resulterede i et imponerende historisk indblik, der aldrig bare blev en kategorisk opremsning, men altid udfoldet i en analytisk kontekst, der på godt og ondt perspektiverede den aktuelle forestilling og understøttede kritikken.

Henrik var et omvandrende teaterleksikon, og lod man sig rive med af et moderne greb i en klassisk opsætning, kunne Henrik næsten altid fortælle hvor og hvordan, det var set før – aldrig nedladende eller bedrevidende, bare lidt drillende og altid med en kærlig undertone.
Henrik holdt af de underspillede og skarpe replikker, og det var en fornøjelse at være med i debatten, når han slog sig løs. Altid var han klar med den satiriske replik, som da jeg i forbindelse med noget fælles tekstarbejde havde lavet en slåfejl i mailen og Henrik straks replicerede: ”Det er fint med tekstudvalg. Især hvis du skriver Lyding og ikke Lydig. Det andet er jeg, det første hedder jeg!”
Lydig eller ej – Henrik var altid klar til at hjælpe, når man mailede eller ringede om råd.

Sidst vi var sammen, var til Græsted Revyen i juni, hvor vi i en lang lun sommeraftenspause fik vendt dansk teater plus det løse på kroens terrasse og aftalte at mødes efter sommer og snakke om det næste ISCENE-magasin – men nu er det hele forandret, og det er så usigeligt trist.
Der er skrevet så meget smukt og rørende om Henrik det sidste døgn, og jeg vil derfor blot citere min gode ven og anmelderkollega Rikke Rottensten, som rammer Henriks væsen så præcist med et minde, der altid vil stå i (også min) erindring:
”… jeg blev altid glad, når jeg kom ind i en teatersal og så ham sidde klar med den sorte taske på knæene, et glad, drillende smil på læben ledsaget af en skarp og munter kommentar. Og man vidste, at om ikke andet blev i hvert fald pausen sammen med Henrik god denne aften!”
Jeg kommer til at savne Henrik så meget fremover – hvil i fred.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...