Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Utopias Lost and Found – Mættede billeder af håb og drømme

Aber Dabei skaber fantasifulde og fantasiskabende billeder af utopi og dystopi i deres flimrende, dybt musikalske collage Utopias Lost & Found.

Hvad er en utopi? Aktørerne fra den scenekunstneriske platform Aber Dabei har forskellige refleksioner off stage, men det interessante er selvfølgelig deres forestilling, Utopias Lost & Found, der efter urpremiere under Aarhus Festuge har fundet vej til LitteraturHaus på Nørrebro, hvor den spiller en uges tid. 

Annonce

Aber Dabei besøgte senest København i 2015 med den fine vandreforestilling På vej, der også udfoldede sig på Nørrebro, hvor publikum travede i hælene på en ung afro-dansk kvinde. Denne gang er vi også tæt på spillerne, og sidder på stolerækker midt i forestillingen. På vej var baseret på interviews, og Utopias Lost & Found anvender også denne kobling til virkeligheden. Her dog mere direkte med filmsekvenser af mennesker fra Europa, der ikke taler direkte om utopier, men om deres konkrete historier som kvinden, der som ung pige var med til at opbygge Jugoslavien efter Anden Verdenskrig, og manden, der var med i minestrejkerne i 80’ernes England. Hans historie bærer, som flere andre indslag, både utopi og modsætningen dystopi i sig. 

Utopias Lost & Found handler om håb og drømme, men også om et Europa, som det var, som det er og som det måske kan blive. Instruktør Petra Kovačić Pavlina er fra Kroatien, med-instruktør Petra Berg er svensk og de medvirkende har dansk, engelsk og ex-jugoslavisk baggrund, hvilket giver en kakofonisk, men også meget dynamisk tone til deres fortælling. Sammen med forestillingens collageagtige præg og mixet af virkemidler lykkedes de derfor rimelig godt med at mime et kontinent i opbrud. Det personlige bliver (atter) politisk, når fædre og døtre står på hver sin side af Brexit, og den europæiske idé bliver fragmenteret, når skyggespil møder harmonika og close-ups møder frihåndsmaling. 

Utopias Lost and Found
Utopias Lost and Found 2 på Litteraturhaus. Foto: Anna Marin

Der er ingen klare svar, om end hjertet banker til venstre i tekster, der går i struben på neo-liberalismen – som på sin side slår tilbage som skræmmende, altædende papirmonster. Utopias Lost & Found er mættet med fantasifulde og fantasiskabende billeder og en stærk musikside, der forfører velkendt og Balkan-eksotisk på samme tid. Historien er noget løs i fugerne med denne fabulerende collage-struktur, der både vil være politisk, personlig og poetisk. Det er en glimrende ambition, der også lykkes det meste af vejen i denne, om end der måske med fordel kunne have været luget lidt i emnemængden. Forestillingen vil nok lidt for meget på én gang, men har den helt store kvalitet, at den giver tidens interkulturelle præmis en æstetiseret form, der gør os nysgerrige ved at tale intelligent og engageret til alle sanser. 

Historien er noget løs i fugerne med denne fabulerende collage-struktur, der både vil være politisk, personlig og poetisk. Det er en glimrende ambition, der også lykkes det meste af vejen i denne, om end der måske med fordel kunne have været luget lidt i emnemængden. Forestillingen vil nok lidt for meget på én gang, men har den helt store kvalitet, at den giver tidens interkulturelle præmis en æstetiseret form, der gør os nysgerrige ved at tale intelligent og engageret til alle sanser. 

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce