Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★☆☆☆☆ Ambitiøs ungdomsforestilling taber fokus i jagten på lykkebegrebet

Kan man indfange lykke? Ungdomsforestillingen Bang Bang Happy Man sætter spot på et hyper-aktuelt tema, om hvad lykke er og skal kunne, men fortaber sig i prætentiøse sceneløsninger og fortænkte tekster, der synes meget lidt kommunikative til et ungt publikum.

På et lykkehjuls-lignende drejepodie, flyder det med tomme papkasser, plastikpistoler og krigsførende cowboy- og indianerfigurer, mens en gylden Palomino pony i bamsestørrelse XL stirrer ud over moradset.     

Annonce

Pludselig er der liv under rodet, da tre guldklædte figurer finder vej til scene-hjulet. Her er en cowboy med guldflæser og akustisk guitarspil, en superhelt med flagrende kappe og en kvinde med frihedsgudinde-krone. Alle er klædt i guld fra top til tå og kalder på lykken, som var det et levende væsen. Joy! Lykke! Happiness! råber de ud i luften. Men her er ingen svar, og så går jagten på lykke i gang.

Bang Bang Happy Man Husets Teater
Bang Bang Happy Man, Husets Teater. Foto: Henrik Ohsten Rasmussen

Scenen er et rundt podie, der ligger ned og drejer – måske den amerikanske tro på at lykken og det lækre liv kan vindes som lykkehjuls-præmie. For vi er i Amerika, hvor drømme om lykke og frihed raser lystigt, og alle vil have en bid af kagen. Superhelten forsøger at afgrænse lykke som en tilstand, der starter nu (knips) og slutter nu (knips). Mens kvinden hopper op på bamse-ponyen, tilføjer den et horn i panden, et par vinger og en blå paryk i forsøget på at lette med sin enhjørning.

Hun balancerer på dens ryg, og føres frem et par runder på det drejende podie, før hun falder af, så måske er lykken ikke en svær balancegang på en bizar-drømmehest?

Ideen med at søge lykken i alle dens former og forsøge at indkredse, hvad den er og indebærer, kan sagtens være relevant for et ungt publikum – spørgsmålet er bare, om de unge tager imod, når det serveres i en så abstrakt indpakning som her?

Bang Bang Happy Man, Husets Teater. Foto: Henrik Ohsten Rasmussen

Nu skal alt jo ikke nødvendigvis forklares og fortælles ud fra en aristotelisk dramaturgi, og nutidens unge er da om nogen med på at gå i dialog med fragmenterede fortællebidder – men der er lovlig meget kamikaze-kaos over den tumultariske fortælle-mosaik, som forsøger at sammenholde de mange snakke-synge optrin af lyd, retorisk tale, rekvisitter med referencer til USA og fysisk teater. Her er fx metafor-tunge taler om bisonkvæg tilføjet tempodrænende Wikipedia-info om kilo græsindtag og kilometer i timen. Ord-battler om de vildeste drømmescenarier med ønsker om tjenere, hjemmebar og slotte. Krigsoptrin med blinkende sirener og nøgne kæmpe-bryster i miniature-BH vist på Ipad, snak om afladningsritualer i den amerikanske ørken og en gentagende af- og påmontering af en guldbeklædt Mickey Mouse-maske med ditto gyngende underlivsbevægelser og dyrebrøl i forvrænget mikrofon-lyd. Der er muligvis en tematisk tråd i de mange optrin, men den er dælme svær at finde, og hvor skal en 13-årig placere retoriske fraser som: ”Bliver du opstemt af et højt arbejdspres? Er du villig til at blive så resultatorienteret som overhoved muligt? Eller er du en som ser kreative løsninger, hvor andre ser undertrykkelse?”

Ingen tvivl om, at ambitionen om at formidle ungdomsteater af høj kvalitet er tilstede fra gruppen Graense-Loes, og der er bestemt alt mulig grund til at vedblive med at eksperimentere med formater og fortællestrukturer for de unge. Spørgsmålet er bare, hvornår det bliver så fortænkt, prætentiøst og verdensfjernt, at man taber sit publikum?

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...