Freelancere, honorarlønnede, enmandsvirksomheder, små teaterforeninger og løstansatte uden CVR nummer – det er her vi finder mange af de frie, uafhængige scenekunstnere. Deres økonomi og livsgrundlag er særlig skrøbeligt i den Corona-krise, vi befinder os i – og som kun lige er begyndt.
Kulturminister Joy Mogensen annoncerede i går aftes en hjælpepakke for selvstændige, som hun hævder vil imødekomme flere af kulturbranchens akutte behov. Og det er godt og med denne økonomiske hjælpepakke er en brik faldet på plads, som ministeren siger.
Først på ugen deltog jeg i et hastemøde med Kulturministeren på Skype, hvor ledere fra samtlige af landets kreative og kunstneriske forbund var med; arkitekter, skuespillere, musikere, billedkunstnere, forfattere – you name it. Vi er alle i den kreative branche meget bekymrede. De tiltag, der foreslås kan groft set deles i to. 1) At de aftaler og tilsagn om midler til kunstneriske aktivitet og produktioner overholdes og ikke trækkes tilbage. 2) At der oprettes hjælpefonde og puljer, som kan søges af kunstnere og andre, der har lidt tab.
Kulturministeren referer nu til en ny økonomisk hjælpepakke, der skal hjælpe selvstændige – og den vil være til stor hjælp for mange. Men mange af de frie scenekunstnere og producenter, som ofte er projektstøttede, falder igennem, da de ikke har CVR nummer. Konsekvensen hos de små teaterforeninger er også uklar. Hos de projektstøttede scenekunstaktører er problemet tre-delt; at alt lukkes ned så kunstnere og kompagnier lider tab pga. aflysninger af turné og forestillinger, at man pga. nedlukningen og krav om at arbejde hjemmefra ikke kan fortsætte prøver, produktion og udvikling for de midler, der er allokeret. Sidst at rejseforbuddet gør, at internationale aktiviteter stopper – hvilket også har økonomiske konsekvenser.
Kendetegnet for de frie scenekunstnere er, at de typisk lever fra projekt til projekt. I disse tider, hvor alt lukker ned og bliver aflyst står de med en minimal modstandskraft. Det skal fanges op og vi skal finde løsninger, der kan hjælpe dem igennem Corona-krisen. Ikke bare fordi mange kunstnere og andre aktører i kunstsektoren nu får det meget svært økonomisk, men også fordi kunstprojekter i indeværende, næste sæson, og måske på længere sigt, falder fra hinanden. Tænk bare på den konsekvens det vil få for mange frie scenekunstnere, der arbejder med børnesegmentet, at årets Aprilfestival er aflyst. Marts og april er vigtige turnémåneder og hvis krisen bliver varig er jeg bange for, at hele kunstnerskab kan blive truet og at scenekunstbranchen vil få varige mén. I hele kultursektoren, som i samfundet i øvrigt, må vi undgå en situation, hvor der vil blive talt om før og efter Corona-krisen. Vi må sikre, at scenekunstbranchen kan rejse sig igen, når krisen er ovre. Efter mødet i Kulturministeriet står det klart for mig, at vi alle i scenekunstbranchen må arbejde sammen for at komme bedst mulig ud af denne sundhedskrise. Det står også klart for mig, at den frie scenekunst ikke står stærkt nok organisatorisk og uden den juridiske opbakning, som andre dele af scenekunstbranchen har.
Midt i denne svære tid oplever jeg dog en enorm vilje, solidaritet og samarbejde fra alle aktørerne i den frie scenekunst fra hele landet. Sammen med Performing Arts Platform Aarhus, den nystiftede forening Scenekunstproducenter i Danmark, Uafhængige scenekunstnere og De Frie Koreografer arbejder vi i disse dage intensivt på, hvordan vi bedst kan understøtte den frie scenekunst.
Kulturministeren ønsker mere empiri om konsekvenserne for de forskellige dele af kultursektoren, og det vil vi i samarbejde imødekomme for den frie scenekunst. Vi går i dialog med både Kulturstyrelsen og resten af den danske scenekunstbranche for at agere bedst muligt sammen.
Kulturministeren har meldt ud, at hun lytter og ønsker at komme alle aktører i kulturbranchen i møde. Vi bliver ved med at råbe op for at sikre, at alle aktører inden den frie scenekunst bliver omfattet af de hjælpepakker og tiltag som lige nu forhandles. Det er nu vigtigt at kultursektoren og myndighederne sammen finder løsninger, så vi har en kunstsektor, som hænger sammen også efter at Corona-krisen er ovre.
Her er officiel link til den sidste hjælpepakke som Joy Mogensen refererer til.