Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Missilet – sympatisk lokaldramatik, der vil for meget

For knap 40 år siden blev et missil ved en fejl afskudt fra fregatten Peder Skram og eksploderede i et sommerhusområde ved Lumsås. Odsherred Teater sætter ambitiøst den virkelige historie fra lokalmiljøet på scenen som Missilet i græsk tragedieformat med lidt for mange indfald.

En del mennesker over 50 husker sikkert episoden, hvor et missil blev afskudt ind i et sommerhusområde. Hovsa-missilet, som folkeviddet døbte det, kostede heldigvis ikke menneskeliv, men ødelagde livet for den officer, der i første omgang fik ansvaret for fadæsen. Lokale journalister gravede i sagen. De fik en Cavlingpris, og frikendte stort set officeren. Alligevel hang hovsa-præfixet også fast til hans navn, og i dag husker de færreste nok, at det hele skyldtes en teknisk fejl på det amerikanske missil – som flåden var blevet advaret om adskillige gange.

Annonce
Missilet
Missilet på Odsherred Teater. Foto: Lars Wahl.

En større sags tjeneste

Olsen, som officeren hed, blev altså ofret i en større sags tjeneste. Det greb er omdrejningspunkt for Mei Oulunds iscenesættelse af koldkrigsdramaet i græsk tragediestil. Under den kolde krig var der mange større sager, man kunne læse sig selv ind i eller ofre sig for. Dengang som nu var der også en flygtig offentlighed, hvis opmærksomhed flytter sig som en vejrhane.

Offentligheden i Missilet er tragediens traditionelle kor ledet af den fortællende korleder, Mei Oulund selv. Koret er lokalt, og fungerer dels som tidsbillede med 80’er-hits blandet ind mellem ældre, stemningsskabende sange og salmer, dels som offentligheden, der den ene dag hetzer Olsen, den næste får medynk med ham og hans familie.

Missilet
Missilet på Odsherred Teater. Foto: Lars Wahl.

Mere end vi har brug for

Olsen selv er ikke med. I stedet fortælles historien gennem en række fiktive karakterer og en halvfiktiv udgave af de Cavlingvindende journalister samlet i én person. Henrik Ipsen får en god figur ud af ham. Det samme gør Henrik Jandorf med sin søofficer, der både slås med pressen og sin kantede datter, fredsaktivisten Hannah.

Sofie Alhøj er ganske øretæveindbydende som denne selvopfyldte datter – og det skal hun også være. De tre og koret havde egentlig været nok. Men i tillæg får vi korlederen, der har meget på hjerte, og en påklistret romance mellem Hannah og en sømand med mere end almindelig tålmodighed. Allan Helge Jensens rolle som katalysator for Hannahs modningsproces er helt håbløs. Mon ikke, hun kunne have fundet vejen uden ham at træde på?

Missilet
Missilet på Odsherred Teater. Foto: Lars Wahl.

Sikkert blik for 80’ernes aura af afmagt

Der er mange gode takter i Missilet, som er et yderst sympatisk stykke lokalhistorie, men der er for mange gode ideer, der har fået lov at overleve. Veterantræffet med officerfars kadetvenner fra Fyn er fyldstof ligesom de fleste af Hannah og sømandens akavede elskovsscener, og korets – og ikke mindst korlederens – mange indlæg kunne også trænge et dramaturgisk øje.  

Den historiske historie er både spændende og nem at relatere til nutidens nye koldkrigsvinde. Man bliver også klogere på den undervejs, så fuld respekt for et omfattende researcharbejde, der, trods et uhyre sikkert blik for 80’ernes særlige auramix af afmagt, desperation og tyggegummipop, ikke helt når i mål, men bliver for flagrende og ujævn til helt at finde sig tilrette i tragedieformatet.  

Dramatiker: Mei Oulund. Instruktør: Frede Gulbrandsen. Korarrangementer og sanginstruktion: Vibeke Bjergaard. Scenograf: Eilev Skinnarmo. Kostumer: Charlotte Falkenberg.

Medvirkende: Henrik Jandorf, Allan Helge Jensen, Sofie Alhøj, Henrik Ipsen, Mei Oulund, kor og statister.

Spiller på Odsherred Teater 30. marts – 16. april 2022.

Seneste

★★★★☆☆ ZøvnZaun – begavet kapitalistisk drømmerejse

CuntsCollective og TBA Performance Group

Projekt undersøger krydsfeltet mellem kunst, forskning og mental trivsel

Torsdag i den kommende uge kan interessede få en...

Tre musikalske performances, du kan opleve på SPOR festival 2024

SPOR festival i Aarhus starter om to uger. Festivalen...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Projekt undersøger krydsfeltet mellem kunst, forskning og mental trivsel

Torsdag i den kommende uge kan interessede få en smagsprøve på et helt nyt teaterunivers på Refshaleøen, når projektet med titlen Embracing the Root...

Tre musikalske performances, du kan opleve på SPOR festival 2024

SPOR festival i Aarhus starter om to uger. Festivalen byder på oplevelser fra lyd- og tonekunstens verden, men der er faktisk også scenekunstneriske oplevelser på...