Teater FÅR302 hilser julen velkommen på sin helt egen måde med finske Glitchers svært underholdende og ikke mindre foruroligende The Porn Horror Musical, der lever op til sin titel med masser af porno mixet med horror og popmusicalsange.
Highschool Musical møder pædofiliporno og splatterhorror. Finske Glitcher sparer ikke på virkemidlerne i sin tvetydigt hylende morsomme leg med de (pop)kulturelle koder. Sperm, vaginalsprøjt og blod står os om ørerne, mens scenariet eskalerer fra klamt til decideret uhyggeligt.
Fædre hjælper vel deres døtre?
Den sparsomt klædte Riley og hendes stedfar, der bogstaveligt talt har pikken stående ud af bukserne, er på skitur uden Mommy, og kort efter deres ankomst til skihytten bliver det familiære bånd til et seksuelt. Josefine Fri imiterer skræmmende godt enhver kliche som sexkilling og topper dem med at gøre sig skeløjet af liderlighed. Emelie Zilliacus er lige så klichesikker i sin mandeimitation supporteret af tysk bundesligaparyk og matchende moustache.
Det er sært, men overvejende sjovt. Så banker det på døren og et andet stedfar/datter-par træder ind og sød musik – eller rettere pornosoundtracket – opstår. For fædre hjælper vel deres døtre? Historien mimer enhver gennemsnitlig pornofilm i sin postulerede dramaturgi, der kun tjener som støttestrømpe for flest mulige close-ups af pik, patter og kusser og kulminerende med det obligatoriske spermshot, som man med al respekt må sige, at Glitcher-kvartetten tager til nye højder.
Ingen siddeplads er hellig
Cut – og historien kører forfra. Denne gang med inderlige duetter lagt ind mellem excesserne, der samtidig bliver hårdere og bevæger sig ud i scenerummet. Ve den tilskuer, der har sat sig yderligt og nu må holde øjenkontakt med Riley, mens Joel Forsbackas drævende redneck-agtige farkarakter pumper hende bagfra. Men ingen siddeplads er hellig, for lyset går jævnligt op, så vi kan se hinanden og føle os som akavede medvidere til noget, der balancerer mellem kliche og fuldbyrdet overgreb.
“Love was made to break our rules,” synger Joel Forsbacka country-blidt, inden fædrene unisont knepper deres sovende døtre. Kvalmegrænsen stiger og blodigt skal det blive i overgangen til horror-delen af historien, der til dels spiller på den kvindelige overgang fra barn til voksen, som var omdrejningspunkt for så mangt en splatter i 70-80’erne.
Kompromisløs overtagelse af pornouniverset
Det er grotesk, men sætter dermed også vanviddet i relief. Ikke moraliserende, men ved den stadige overskridelse, vi er vidner til, mens anden dels excesser bliver til hard core splatter i tredje del. Indtil nogen muterer og stemningen på forunderlig vis skifter, da lydsporet af porno-snak forstummer. Ikke flere “Your cock is so big”. Ikke mere “Thank you Daddy”. Kun blid musik og støn. Tilsidst ebber det ud.
Det er altid forfriskende at se udenlandsk scenekunst for at kalibrere den hjemlige scene. Det gælder også The Porn Horror Musical, der fascinerer i sin kompromisløse overtagelse af især pornouniversets udtryk. To timer er lang tid at sidde fanget i en pornofilm sammen med fremmede, men netop den tidslige udstrækning i positionen som åben voyeur spiller godt ind i fortællingen om fluktuerende grænser i popkulturens rammesætning af vores fantasier.
Koncept: Emelie Zilliacus, Joel Forsbacka, Josefine Fri, Martin Paul og Oscar Fagerudd. Lyd, lys og scenedesign: Oscar Fagerudd. Sangtekster: Martin Paul.
Medvirkende: Emelie Zilliacus, Joel Forsbacka, Josefine Fri og Martin Paul.
The Porn Horror Musical spillede 5. – 9. december 2023 på Teater FÅR302.