Populært lige nu

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret i Maribo, der har inviteret den gale Familien Addams indenfor i en billedskøn og topmusikalsk...

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche og mine kollegaer. Dem jeg har gået i skole med, dem jeg har arbejdet med,...
Annoncespot_imgspot_img

Huxi Bach: “Man skal sparke opad”

ISCENE har mødt Huxi Bach til en snak om komik med kant, og hvordan man bliver en god satiriker. Men hvor skal det ramme?

Hvad er god komik i dag?

Annonce

”Tja, i første omgang er god komik noget, man kan grine af. Men det går, for mig i hvert fald, hånd i hånd med, at det skal være på en grund af noget alvorligt. En prut er altid sjov … men en prut slået af en politiker for at dække over noget kan være endnu sjovere. Så bliver det god satire.”

Hvad skal det kunne?

”God satire kommer af indignation. En god satiriker er en, der ser noget åbenlyst hyklerisk eller absurd og ikke kan lade være at pege på det og råbe op. Og samtidig gøre det, så folk griner af det. Det er målet for mig.”

Hvem skal det ramme og med hvilken effekt?

”Man skal altid sparke opad. Magthavere af alle slags – politikere, journalister, royale, religiøse ledere osv. Det er for nemt at sparke nedad. Og komikere – dem skal man også råbe af. Komikere kan være frygtelig sarte selv, og det er lige så hyklerisk. Det er utrolig vigtigt at grine af sig selv! Uden selvironi dør vi alle sammen langsomt.”

Du er meget politisk kommenterende i din komik – hvilken effekt ønsker du med det? Og hvordan arbejder du lag ind i dit show?

”Jeg skriver for at komme af med overtryk. Jeg bliver næsten dagligt hidsig over dansk politi, nogle gange retfærdigt, nogle gange sikkert uretfærdigt – men jeg skriver for at komme af med galden. Det er en god drivkraft. Og jeg synes, jeg har en forpligtelse til at ville noget med mine ting, når jeg nu har fået talerør. Man skal ikke missionere – det keder alle – men jeg synes, man er forpligtet til at mene noget og ville noget, når man stiller sig op, som jeg gør. Og så skal det være sjovt – den balance arbejder jeg meget med at ramme.”

Hvornår går humor over grænsen – hvad vil du ikke gøre grin med og hvorfor?

”Jeg synes aldrig, humor går over grænsen. Man må gøre grin med alt! Man går ikke over grænsen ved at sparke nedad … men man opnår ikke noget. Dårlig komik og satire er der masser af, men jeg synes ikke, man kan sætte en grænse for, HVAD man må lave sjov med. Hvem skal sætte den grænse? Og må man så ikke gøre grin med dem, der sætter den grænse?”

LÆS OGSÅ: Hvad griner vi af på scenen – og særligt i revy?

Hvad med Donald Trump?

”Donald Trump er et unikum. Han er både komisk og tragikomisk. Ham skal man i den grad gøre grin med! Men han er svær. Jeg skriver på nyt et show as we speak og roder med Trump-materiale – og et kneb, man kan bruge, er at tage ting, politikere siger, ud i ekstremen. Men Trump ER ekstremen – man kan ikke tage ham længere ud … det gør han selv! Det gik forleden op for mig, at jeg skulle gå en helt anden vej med ham. Hvordan det er endt, holder jeg for mig selv, indtil showet er klar.”

Seneste

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk...

★★★★★☆ Arven – fremragende ensemblespil i stærkt repertoirevalg

Arven på Det Kongelige Teater er magisk teater, man...

Askepot-musical med helt nye sange af Rasmus Seebach

Et af historiens allerstørste kærlighedseventyr iføres nye klæder, når...
Annonce
Annonce

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon K med den energifræsende, morsomme og poetiske LIBERTY, der fletter bidder fra hans forestillinger til...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger død over sin mor, er på Det Kongelige Teater blevet til en scenisk tung, men...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk forestilling for hele familien. I Starchitects leger fem børn med papkasser på børneværelset og drømmer...