Unge dramatikere tager publikum med i Tivoli efter lukketid

<strong>Unge dramatikere tager publikum</strong> med i Tivoli efter lukketid

Friheden, vandreforestilling i Tivoli Friheden. Foto: Gisli Dua

Lotte Gellert:

Er redaktionssekretær på iscene.dk og uddannet i kunsthistorie med en overbygning i Digital Design og Æstetik.

Billedserie

FRIHEDEN
23. aug - 22. sep
Tivoli Friheden

Billedserie

FRIHEDEN
23. aug - 22. sep
Tivoli Friheden

Seks dramatiker-studerende tager dig med på en eksklusiv vandreforestilling i Tivoli Friheden efter lukketid, hvor de hver især har fundet inspiration i en forlystelse. ISCENE mødte de unge dramatikere til en snak om en minigolf-gyser, Pjerrot i identitetskrise og alle de andre historier fra et univers, hvor alt på overfladen er problemfrit, frydefuldt og grænseløst.

De studerende ved Den Danske Scenekunstskole i Aarhus, har alle skrevet en tekst til en forlystelse under temaet frihed. Forestillingen Friheden spiller som en del af Aarhus Teaters Udflugten-koncept fra 23. august til 22. september.

En af de unge dramatikere er Anna Skov Jensen, der i forestillingen Hvad Der Slog Miwa Takahashi Ihjel inviterer publikum til mindehøjtidelighed for den afdøde Miwa Takahashi. Det hele foregår i Bille By køreskole i Tivoli Friheden, og her inviteres vi til at gå med optoget, vise den afdøde den sidste respekt og måske finde en mening med det tragiske og alt for tidlige dødsfald.

Friheden, vandreforestilling i Tivoli Friheden. Foto: Gisli Dua

“Noget af det, jeg synes var sjovt ved at gå rundt i Tivoli Friheden, var at se på, hvordan de forskellige forlystelser siger noget om, hvad der var sjovt på den tid, hvor de blev til. Du har dine ‘bumper cars’ fra 50’erne og karrusellen fra La Belle Epoque, men så har du også Bille By køreskole, som er én af de nyere forlystelser,” siger Anna Skov Jensen og uddyber:

“Meningen med Bille By køreskole er at lære at køre bil, lære at overholde trafikregler og så til slut få et kørekort. Det, synes jeg, var paradoksalt og sjovt, det faktum at reglerne og bureaukratiet bliver det sjove.”

Nanna Plechinger Tychsen har skrevet forestillingen All Square inspireret af Tivoli Frihedens minigolfbane. Her mødes Donna og Arthur, to top-professionelle golfspillere, til et spil minigolf, og deres overlegenhed udmønter sig i et highpower golfstykke om frihed som magt. Magt til at undertrykke andre – bare fordi man kan.

Nanna Plechinger Tychsen

“Tivoli Friheden er to ikoniske ord. ‘Tivoli’ er forlystelsen, festen og forglemmelsen og ‘Friheden’ er kampen. Netop den dialektik var jeg interesseret i. Altså det her spænd mellem festen og kampen. Det sjove og det alvorlige, og det er der kommet en lille golf-gyser ud af,” fortæller Nanna Plechinger Tychsen.

Tidskapsel for barnlige sjæle

Mathias Raaby Ravn står bag forestillingen Ønskeøen, der handler om at miste forbindelsen til sin barndom, og om hvem du er, når du har mistet det sted, du kommer fra.

“For mig er Tivoli Friheden en slags barndommens land, en tidskapsel, hvor børn og barnlige sjæle kan forblive børn og barnlige sjæle i den tid, de er her. Det fik mig til at tænke på Peter Pan og Ønskeøen, hvor du på samme måde kan forblive barn, men samtidig er fanget på en ret spøjs måde,” fortæller han.

Sonja Ferdinand var i stykket Lukketid inspireret af det, der sker i Tivoli Friheden, når latteren ophører og folk går hjem. Hun fortæller: “Da vi for et halvt år siden researchede til forestillingen var jeg meget inspireret af alt det, der var blevet efterladt herude. Der lå gammel sne på jorden og juleudstillinger, der stadig stod, men var halvt ødelagte og halvt nedpakkede. Jeg var enormt optaget af idéen om “what is left behind” og “what happens when the laughter stops”. Og det er blevet til den her forestilling Lukketid, der er en kabaret ved svinggyngerne.”

Sonja Ferdinand

Den arketypiske forlystelse

Marie Bjørn har skrevet et stykke til forlystelsen Friheds-karrusellen, der hedder Monument 2018 og er en krigstraume-gennemgang på en karrusel. Historien udspiller sig mellem tre soldater-søstre, der er fanget i barndommens karrusel og samtidig låst i krigens mareridt.

“Jeg blev draget af den gamle karrusel, fordi jeg synes, det er en nærmest arketypisk, nostalgisk forlystelse. Den er meget romantisk i sig selv, så jeg fik lyst til at arbejde med noget der stod i kontrast til det, og qua vi også arbejdede med ‘frihed’ som tema, fik jeg lyst til at arbejde med dansk krigsførelse. Karrusellen, med dens evindelige rytme, har kørt i alle krige og i forestillingen møder man tre krigs-søstre, som repræsenterer det sidste halvandet århundredes krige, og hver især fortæller de deres historie.”

Rasmus Krone har skrevet stykket Et Usundt Forhold, der handler om Pjerrot, der er stukket af fra Tivoli i København og er blevet børneunderholder i Tivoli Friheden – Men så banker fortiden på døren. Forestillingen er en tragisk solstråle-komedie om at bryde fra det voldelige forhold og om at vælge sin egen integritet frem for de bonede gulve i Tivoli.

Rasmus Krone

Rasmus Krone, fortæller: “Det, der dragede mig ved Pjerrots hus var, at det er den eneste forlystelse i Tivoli Friheden, der er båret af en karakter, en figur, og ikke noget mekanisk rutschebane-show. Og hele tanken om at det er hans blå hus, og at det er her, han har sit show, altså blandingen af hans private sfære og hans funktion som underholder, var jeg ret fascineret af. Jeg blev interesseret i, hvem Pjerrot-figuren egentlig var som historisk figur, og jeg har prøvet at parre hans fortid med hans nutid som familie-underholder, og her kommer nogle af fortidens skyggesider så frem.”

Se videoen, hvor de seks tekstforfattere ved Den Danske Scenekunstskole for Dramatisk Skrivekunst fortæller om deres tekster og inspiration:

FRIHEDEN er en vandreforetilling, hvor publikum, opdelt i to grupper, bliver guidet rundt mellem seks forlystelser med hver sin fortælling. I løbet af forestillingen skal publikum blandt andet ombord i Frihedskarrusellen og Piratskibet, hvor fortællingerne udspiller sig i forlystelsens univers, mens mørket falder på.

FRIHEDEN er lagt i hænderne på den norske herboende instruktør Line Paulsen. Husscenograf David Gehrt er scenografisk konsulent og kostumedesigner, mens de seks tekstforfattere ved Den Danske Scenekunstskole for Dramatisk Skrivekunst er Anna Skov Jensen, Nanna Plechinger Tychsen, Marie Bjørn, Mathias Raaby Ravn, Rasmus Krone og Sonja Ferdinand. Sargun Oshana står bag idé og koncept.

Læs mere om forestillingen og book billetter HER

Del artiklen

'Unge dramatikere tager publikum med i Tivoli efter lukketid'

Facebook