Populært lige nu

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret i Maribo, der har inviteret den gale Familien Addams indenfor i en billedskøn og topmusikalsk...

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche og mine kollegaer. Dem jeg har gået i skole med, dem jeg har arbejdet med,...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Leonora Christina fænger ikke

Musicalen Leonora Christina er et fængende stykke Danmarkshistorie og et imponerende samarbejdsprojekt mellem kunstarter. Her er et helt symfoniorkester, dans, musik, dygtige skuespillere og skønne sangere på scenen – men forestillingen savner fokus og er alt for lang.

Gad vide om det er angsten for at kede eller bare en manglende tro på, at historien kan bære, som har bidraget til iscenesættelsens hektiske og lettere febrilske format – for sikke et rod.
Det er nu ellers et fedt oplæg, de har fundet frem, for her er den virkelige fortælling om Danmarkshistoriens mest magtsyge, hævngerrige og korrupte ægtepar, der indgik en pagt og brugte alle kneb i forsøget på at tilrane sig kongemagten, mens de ofrede alle (selv en søn) på deres vej. Der er tale om Christian d. IVs kongedatter Leonora Christina (Xenia Lach-Nielsen) og hendes magtliderlige (adels)mand Corfitz Ulfeldt (Troels Lyby), som er tæt på magtens tinde, før de fældes. Han dør og hun dømmes for landsforræderi og til 22 års fængsling i Blåtårn.

Annonce

Da vi møder Leonora, sidder hun fuld af had og hævnlyst i Blåtårn og fortæller sin ”sande” version af historien, til den mutte ’mand i hvidt’ (Lars Simonsen).
Hun fortæller om fester hos solkongens mor på Versailles, mødet med den svenske dronning Kristina af Sverige (Christina Mørkøre) som vil abdicere, halvbroren Frederik III, der kæmper for magten og vi hører om konspirationer, korruption og krige, der udkæmpes i et nedslidt Europa. Jo tak, der er rigeligt at holde styr på og dramatiker Andreas Garfield får faktisk historien til at flyde fint i sin mundrette og fakta-overskuelige gendigtning.

Så hvorfor al det postyr? Hvorfor skal statister, sangere og skuespillere hele tiden løbe hektisk omkring den klodstunge scenografi-væg på drejescenen, som man bliver helt udmattet af at se på, mens de handlingsløse vaden ud og ind af døre, som ikke fører fortællingen nogen vegne hen. Hvad skal de alenlange og upræcise danseoptrin gøre godt for? Og hvad skal de mange fjollede optrin som forstyrrer de seriøse dialoger og sangduetter – fx et hold lakajer, der vader ind midt i kamp-duetten mellem damerne. Hvorfor har man ikke løst de larmende og lange sceneskift, som trækker energi ud af fortællingen? Og hvorfor skal den vare mere end tre timer?

Her er en kæmpe kunstnerisk satsning, et unikt arbejde på tværs af scenekunstarter og et stykke Danmarkshistorie, smækfyldt med politiske rævekager, kærlighedskvaler, moralske skavanker, som i den grad er relevant i dag – så pokkers at det lykkes så skidt.

Seneste

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk...

★★★★★☆ Arven – fremragende ensemblespil i stærkt repertoirevalg

Arven på Det Kongelige Teater er magisk teater, man...

Askepot-musical med helt nye sange af Rasmus Seebach

Et af historiens allerstørste kærlighedseventyr iføres nye klæder, når...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer er chefredaktør af ISCENE.dk og tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon K med den energifræsende, morsomme og poetiske LIBERTY, der fletter bidder fra hans forestillinger til...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger død over sin mor, er på Det Kongelige Teater blevet til en scenisk tung, men...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk forestilling for hele familien. I Starchitects leger fem børn med papkasser på børneværelset og drømmer...