Del

Schou Tur
til 18. april 2020
Østergaards Hotel i Herning

Schou Tur-revyen på Østergaards hotel i Herning er velspillet, men absolut harmløs og konfliktsky. En revy, der underholder frem for at udfordre, men er man til en revy, der stryger publikum med hårene, fås den næsten ikke bedre end her.

Sig ordet ‘revy’ og mange vil helt sikkert have en forudfattet mening om, hvad revy-genren står for. Nogle vil mene, at revy er satirisk parodi-latterliggørelse af kendte og kongelige – en ret gammeldags opfattelse, for moderne revy læner sig i langt højere grad op af cabaret og stand-up. Andre vil mene, at revy er en revselse af publikum, vores dobbeltmoral og tidsånden i det hele taget – hvad der stemmer meget godt overens med hvad en nutidsrevy kan og vil. Andre igen hælder til den holdning, at revy er et nostalgisk tilbageblik på en tid, der var engang, hvor nutiden så opfattes som det farlige eller påtrængende. Den slags revyer eksisterer, men antallet er nedadgående. En af dem, som stadig findes, er den søde, charmerende, velspillede men absolut harmløse og konfliktsky Schou Tur-revy på Østergaards Hotel i Herning.

Revyen gør ikke et kat fortræd, er en sand publikums-pleaser, og er man til en aften, hvor man smiler og ler uden at nogen eller noget reelt kommer på spil, så er denne meget velspillede tidslomme-revy det helt rigtige bud. 

Man behøver ikke at være enig med præmissen, men så længe der ikke er slinger i valsen, så hatten af for det. 

Schou-tur 2020 skyder revysæsonen i gang

Schou Tur 2020 skyder som den først revysæsonen i gang, selvom de fleste og største af slagsen først har premiere til sommer. En anden afstikker er, at revyen primært henvender sig til seniorerne, hvad revyens ankermand og instruktør, Jan Schou, direkte meddelte på premiereaftenen. Det interessante er, at stort set alle andre revyer de seneste år satser på at være for unge og derfor har størstedelen af de professionelle revyer også implementeret dele fra f.eks. standup-miljøet i takt med at den mere cabaret-agtige form også har vundet indpas. Men i Schou Tur holder man på formerne og på de gamle traditioner, som for 16 år siden, da Schou Tur for første gang så dagens lys.

Det primære publikumssegment er aldersgruppen 65+, idet der diskes op med en række flotte Liva Weel, PH og Marguerite Viby-potpourrier, garneret med indslag, der tager udgangspunkt i rullestole, ældrepleje, høreapparater og yngre udenlandske læger, der ikke fatter en brik.

Schou Tur-revyen. Foto: NSA

På den led flytter revyen hverken sig selv eller sit publikum en meter, men den gør det så flot og gennemført, at man ikke kan andet end tage hatten af for denne stålsatte og stillestående linje, om man så er enig med vinklingen eller ej. Det spiller ingen rolle. Når en ting er så konsekvent gennemført som her, kan man ikke andet end at give et stort kompliment.

De nyskrevne og som regel meget hurtige indslag er for en stor dels vedkommende skrevet af Leif Maibom og stort set alle er politisk og hverdagsmæssigt ufarlige. De beskriver fx udviklingen fra vugge til grav, eller forklarer meget lunt, at briterne aldrig kommer til at savne danskerne efter Brexit, efter hvad vi gjorde ved dem i vikingetiden.

Man går således ikke rystet hjem fra revyen, højst lidt udkørt. For selvom der er servering undervejs, tager alene første akt, tre stive klokketimer. Men omvendt består revyen også af 28 numre, hvad der er langt flere end næsten hvilken som helst anden revy på landsplan, så også på den led, får man virkelig noget for pengene. 

Revyen løfter sig efter første akt og bliver simpelthen bedre gennem den sidste spilletime. Læg dertil at Jan Schou er i topform og drøncharmerende i et hav af roller og indslag, lige fra baby til senil olding. Også kompliment til Anne Herdorf, der bliver bedre fra år til år, mens hun top-charmerende også kører på det selvironiske. 

Lukas Birch, der er en af de helt unge nye skud på revy-stammen, er god til trods for, at han ikke har fået tildelt de bedste tekster. Han flankeres af Julie Lund, der er i topform som sexet revy-sild, bakket op af en drengerøvs-flabet Peter Nørgaard, der bugtaler/synger, mens han påmonteret diverse dukker leverer små hurtige moralske bordbomber uden helt at fornærme nogen. Skøn er også Helena Neumann og læg dertil Kenneth Sichlau og hans orkester, der velspillede leverer de mange musikalske arrangementer.

Dette er landets måske mest konfliktsky revy, men den er sød og totalt gennemført midt i sin stillestående charme, der ikke gør nogen eller noget fortræd. Eller sagt på en anden måde. Dette er revy-genrens svar på et diplomat-projekt. Den er så holdningsløs, at alle vil kunne finde dele at elske, men frem for alt er den velspillet, pakket ind i en totalt glat overflade, hvor ingen stilles til ansvar for noget konkret. På den led vil alle – uanset politiske holdninger – finde denne revy sød, for den rager ikke uklar med nogen som helst, end ikke sig selv. 

Læs mere om revyen her

Schou Tur spiller udvalgte dage på Østergaards Hotel i Herning frem til 18. april 2020.