Del

Mandag den 27. januar afholdt Bæredygtig Scenekunst Nu et stormøde på Teater V i Valby. Her var den fremmødte scenekunstbranche enig om, at kunsten kan inspirere til holdningsændring i brugernes bevidsthed, men også vigtigheden i at kunsten selv skal være bæredygtig.

Branchen skal transformeres

Kunsten har mulighed for at skabe narrativer, der gør det muligt at åbne op for nye veje at gå. På den måde har kulturen en særstatus i forhold til at skabe holdningsændringer, men kulturen skal ikke kun tænke bæredygtighed i forhold til at rykke holdninger, den skal også være klimavenlig og bæredygtig som branche.

Bæredygtig Scenekunst Nu
Bæredygtig Scenekunst Nu. Foto: Jacob Teglgaard

“Det er vigtigt at handle og ikke bare vise nogen, der handler,” fremhævede initiativtager bag Bæredygtig Scenekunst Nu, Christian Gade Bjerrum. Ordene lød i forbindelse med Aveny-T’s kommende forestilling om klimaaktivisten Greta Thunberg, der ifølge Christian Gade Bjerrum kun kan være vedkommende, hvis den samtidig produceres bæredygtigt og er CO2-neutral.

For kultur er også et produkt, der har et aftryk, som Københavns Kultur- og Fritidsborgmester Franciska Rosenkilde fremhævede, før hun med kampklar mine og knyttet næve proklamerede: “Ned med barriererne og op på barrikaderne.” Nu handler det om at vidensdele og vise et eksempel, og selvom scenekunstbranchen langt fra er den største klimasynder har den netop potentialet til at gå forrest. For “tænk hvis scenekunst-branchen kunne blive den første branche til at reducere sit CO2-aftryk med 70% inden 2030,” lød det fra Christian Gade Bjerrum.

Konkrete værktøjer og samarbejde

Direktør for Aalborg Kongres og Kultur Center Nicolaj Holm var inviteret for at fortælle om, hvordan de har kortlagt alle processer, i et hus med mere 600.000 årlige besøgende, med henblik på at omlægge til en grøn linje. Tiltaget er iværksat med en investering på 2 millioner kroner, der blandt andet går til en afdeling med ansvar for bæredygtighed, nye retningslinjer for leverandører, affaldssortering og en samlende indsats, der skal få hele organisationen med.

Aalborg Kongres og Kultur Center blev i efteråret 2017 certificeret efter den internationale standard ISO 20121 for bæredygtige events – som det første og eneste eventsted i Danmark. Og det er ikke en dårlig forretning, understreger Nicolaj Holm.

Bæredygtig Scenekunst Nu
Bæredygtig Scenekunst Nu. Foto: Jacob Teglgaard

Men er man en mindre aktør i feltet, der ikke kan øremærke 2 millioner til en bæredygtig omstilling, er der stadig veje at gå.

Som til ethvert førstehjælpskursus, blev det fremhævet, at det eneste forkerte du kan gøre, er ikke at gøre noget. Derfor blev branchens store efterspørgsel på konkrete værktøjer til udregning af produktionernes CO2-aftryk også besvaret med en advarsel. Det kan nemlig, ifølge Nicolaj Holm, også være en risiko ved at vente på udarbejdelsen af en detaljeret rapport, hvormed de lavthængende frugter ikke plukkes og der ikke handles og skabes forandring netop nu. Derfor kan man i stedet fokusere på felter, hvor der umiddelbart kan gøres noget – hvilket fx er på affaldssortering, genanvendelse af materialer og transport i forbindelse med en produktion.

Organisationen Jordnær Creative, som Bæredygtig Scenekunst Nu samarbejder med, fortalte om de carbon calculators, som er udviklet til filmproduktioner og også den britiske organisation Julie’s Bicycle, blev nævnt. Julie’s Bicycle har blandt andet en Resource hub, hvor vidensdeling er i højsæde, og interesserede blandt andet kan finde en guide til afholdelse af bæredygtige events.

Bæredygtig Scenekunst Nu arbejder på at vidensdele og udvikle nye ideer, og ideer var der mange af til stormødet. Som fx en fælles genbrugsstation for rekvisitter og kostumer, en tilføjelse til Kunstfondens ansøgningsskemaer, så kun projekter med en bæredygtig profil, kan søge, og et netværk for tog-pendlere mellem de nordiske lande.

Bæredygtig Scenekunst Nu. Foto: Jacob Teglgaard

Teaterleder og klimaaktivist Jytte Abildstrøms peptalk indeholdt både referencer til egne eksperimenter med muldtoilet og solfangere, og opsummerede hvordan forbrug, vækst og konkurrence skal erstattes af nøjsomhed og medmenneskelighed, før vi for alvor kan flytte os. Og som hun fremhævede med drillende smil på læben, har hun sit gode humør at takke for, at hun i klimadebatten har kunnet være uforskammet overfor rigtig mange mennesker.

Dagens oplægsholdere var Københavns kultur- og fritidsborgmester Fransiska Rosenkilde, klima- og miljøforkæmper Jytte Abildstrøm og direktør for Aalborg Kongres og Kultur Center, det første certificerede bæredygtige spillested i Danmark, Nicolaj Holm. Derudover holdt den klimaneutrale musiker Jens Lysdal et oplæg om sin egen og musikbranchens håndtering af emnet.

Da stormødet blev afholdt i Aarhus på Teatret Svalegangen, var 12 teatre repræsenteret. Udover individuelle branchefolk og privatpersoner var listen således på de københavnske deltagere:

Aalborg Kultur og Kongrescenter
Aalborg Teater 
Anemonen
Bornholms Teater
Dansehallerne 
Dansk Artist Forbund 
Dansk Rakkerpak
Det Københavnske Teaterfælleskab
Det Lille Teater 
Eventyrteatret
Folketeatret
Foreningen af Danske Sceneinstruktører 
Grønnegårdsteatret
HAUT 
Holbæk Teater 
Husets Teater 
Odense Teater
Teater Baglandet 
Teatergrad
Teater Grob 
Teaterhuset 
Teater Hund & Co. 
Teater V.
Teatret Zeppelin 
Tivoli 
Østerbro Teater 
Teater République 
Teater Petrasket 
TWO DÆNE
CPH STAGE 

Stormøderne blev afviklet mandag d. 20. januar på Teatret Svalegangen i Aarhus og mandag d. 27. januar på Teater V. i Valby.

Opfølgende møde i Aarhus d. 18. marts og i København T.B.A

CPH Stage holder seminar om bæredygtig omlægning af teatret under festivalens branchedage d. 2. juni 2020.

Bag Bæredygtig Scenekunst Nu står Peder Holm Johansen, Magnus Bruun, Stina Mølgaard, Jacob Teglgaard og Christian Gade Bjerrum, der alle er skuespillere og selvudnævnte klimatosser.