Del

Kvinnan som är jag i Danmark:
5.- 7. marts: Glassalen, Tivoli, København.
2. april: Store Sal, Musikhuset, Aarhus.
3. april: Koncertsalen, Musikkens Hus, Aalborg.
5.april: Odeon, Odense.

Lisa Nilsson gæster snart Danmark med sit meget personlige show, Kvinnan som är jag. Forestillingen er ikke kun skabt ud af lyst til at bruge alle sider af sit talent og både synge, steppe og være sjov, men også som et opgør. Et opgør med den kvinde Lisa Nilsson er blevet defineret som i snart 30 år. Men som hun ikke længere er – og måske aldrig har været? 

Det virker passende. 

For her bag de matterede ruder med kryds over i den lavloftede hyggekrog bag Glassalens nærmest mikroskopiske garderober har nogle af teatrets største, internationale stjerner som Josephine Baker, Marlene Dietrich og nu snart også Lisa Nilsson siddet og ventet på deres cue til at gå på scenen.

Hermed gør jeg mig faktisk skyldig i netop dét Lisa Nilsson kommer til Danmark i marts for at gøre op med: Sit image som diva. 

Lisa Nilsson
Lisa Nilsson med showet Kvinnan som är jag. Pressefoto

Et image som den unge, sexede stjerne, der havde himlen lige om hjørnet og kunne hente månen ned til os alle med sin stemme. 

Den helt store fejl ved det image er bare, at det blev skabt af andre for snart 30 år siden. 

Dén der Lisa Nilsson

Kvinnan som är jag er ikke alene titlen på Lisa Nilssons soloshow, men også en kontant besked til omverden om, at den kvinde ikke er en 20-årig Lisa Nilsson med tilbagestrøget hår og perfekt makeup. Det er en næsten 50-årig kvinde og mor til to med et par ægteskaber på privatlivets CV. Men der skulle en forestilling til at få folk til at indse, hvem kvinden inde i Lisa Nilsson egentlig er: 

”Da jeg skulle indspille Gud taler ud med Søren Malling, sagde han i et interview, ’at vi kendte hende jo alle som Lisa Nilsson, men så kom der en fuldt voksen kvinde ind, som var helt forandret!’  Ja? Hvad fanden havde du troet? Skulle der komme en 20-årig pige ind, 30 år senere? Men det er sådan, det er. Dén Lisa Nilsson dør aldrig, jeg er nødt til at forholde mig til hende.” 

”Så stor en succes, har en indflydelse på dit liv. Jeg forstod ikke dengang, hvad jeg sagde ja til, da jeg sagde ja til pladekontrakten. At det ville blive et livslangt forhold til én bestemt Lisa Nilsson. Men hun har også en beroligende effekt på mit liv: Jeg kalder hende sommetider for familiens forsørger,” siger Lisa Nilsson smilende.  

Bette Midler som inspiration

Forestillingen har været en kæmpesucces i Stockholm, og ISCENE møder hende på et hurtigt københavnerbesøg midt i en stor Sveriges-turné. Der i marts-april runder det Danmark, hvor hendes popularitet er og altid har været stor og varm. 

”At forestillingen og opgøret kommer nu, har med alderen at gøre. Jeg er snart 50 år. Der er ikke tid til at censurere mig eller reducere mig længere. Jeg ved, at livet er kort, og jeg kan ikke spilde mere tid på at gøre noget, jeg ikke har lyst til for at opretholde et image. Forestillingen er derfor også et opgør med det gamle billede af Lisa Nilsson, og det var vigtigt, at min frihedskamp foregik på scenen foran publikum. For at få gjort op med det billede én gang for alle. Herfra kan vi aldrig gå tilbage igen,” fastslår hun.  

Lisa Nilsson
Lisa Nilsson med showet Kvinnan som är jag. Pressefoto

”Den inderste drivkraft til at lave forestillingen det er egentlig at forstå, hvad det er der har styret mig. Hvor kommer de mekanismer fra og hvem har sat dem i mig? Blev jeg født med dem eller har jeg opfanget alle de tyste signaler om belønninger og straf som ung? For mig er et af de største incitamenter for feminismen er at få fjernet alle disse tyste begrænsninger for kvinder – og for mænd!” 

”Forestillingen kom indefra. Men da det samlede sig, kunne jeg se, at de eneste, jeg kan huske, har lavet noget lignende, er Liza Minelli og Bette Midler. Især Bette Midler er det bedste eksempel på en kvinde, der altid har tilladt sig at være både smuk og grim, tyk og tynd. Hun har aldrig sat sig selv i skammekrogen. Det har været inspirerende. Jeg har aldrig givet udtryk for, at de kvinder har inspireret mig før – men det har de.”

Jeg har forholdt mig til mænd hele livet

Oprindeligt var det Lisa Nilssons tanke, at hun skulle have to mandlige skuespillere med sig på scenen, som hun skulle lave nogle sketches med. 

”Men jo mere jeg skrev på mit manus, jo mindre plads blev der til dem. Det var meget symbolsk for den proces, jeg var igennem. Jeg har ikke behov for at fortælle historien om at være kvinde gennem at forholde mig til mænd. Jeg har forholdt mig til mænd hele mit liv. Nu kunne jeg måske forholde mig til kun at være kvinde? At give mig selv lov til at tage den plads selv og stole på, at jeg kunne håndtere det.”   

I stedet har hun skabt to andre kvinder – som hun selv spiller i showet – og som forholder sig til Lisa Nilsson i tredje person. Den ene er en manager, den anden har et retreat, hvor hun skal ”klare Lisa Nilsson”, som Lisa Nilsson selv forklarer det. 

Elsker at skrive

At skabe og dyrke personligheder og karakterer er i høj grad blevet kendetegnende for Lisa Nilsson de senere år. Ikke kun på scenen, i hendes film eller tv-roller, men i høj grad også på de sociale medier, hvor hun har en stor og meget engageret følgergruppe. 

”Jeg kan lide legen med personligheder. Jeg har altid haft det sådan privat. Men nu havde jeg brug for at få det op på scenen også.” 

Især på Instagram inviterer hun ind i en verden, hun så at sige deler med flere andre kvinder – som hun selv har skabt. En af dem har til og med fået sin egen profil.  

Lisa Nilsson
Lisa Nilsson med showet Kvinnan som är jag. Foto: Håkan Larsson

”Jeg elsker at skrive, og jeg skriver meget på sociale medier. Flere og flere af mine bekendte begyndte at spørge, om jeg ikke snart skrev en bog? Det har fået forlag også her i Danmark til at henvende sig med samme spørgsmål.” 

”Det fik mig til at tænke over om jeg rent faktisk kan skrive? Er jeg god til det? I en periode gav jeg mig selv opgaven at skrive én pdf-side om dagen om det, der lige faldt mig ind. For at se om der var en linje, noget der særligt interesserede mig. Jeg kunne se, at der var en lyst til at fortælle om det kvindelige, om alderen og kvinderoller. Hvilken kvindetype får du lov til at være, og hvad er prisen, hvis du går din egen vej?” 

Det blev i første omgang en igangsætter for Kvinnan som är jag. Men det betyder ikke, det er slut med at skrive for Lisa Nilsson. 

Det kan være slut når som helst

Om det på et tidspunkt bliver til en roman, kan hun ikke sige. I det hele taget ved hun ikke specielt meget om, hvad tiden efter Kvinnan som är jag skal byde på. Hvilket er helt bevidst. 

”Den første og største prioritering efter denne tour er fritid. Kvinnan som är jag går i graven, når turnéen er slut. Efter det skal jeg have fri – i flere måneder. Jeg skal zoome ud og have noget distance på det hele for at finde ud af, hvad jeg skal nu. Hvad det vigtigste er for mig?” 

”Hvis jeg får kræft i morgen, hvad vil jeg så gerne have nået? Jeg har mistet alt for mange venner på overraskende måder. Jeg er hele tiden bevidst om, at det kan være slut nårsomhelst.” 

Sagde Lisa Nilsson en vintergrå onsdag i København.

Om fredagen blev hun mindet om det igen. På sin Instagramprofil måtte hun fortælle, at hendes nærmest livslange samarbejdspartner og tekniker på den aktuelle tour, var blevet ramt af en serie blodpropper. Han døde to dage senere. 

Det fik unægtelig hendes udgangsreplik til at stå endnu stærkere.

Læs mere om forestillingen her

Lisa Nilsson
Født 1970. Datter af jazzpianist Gösta Nilsson. Ville oprindeligt være danser, men afbrød uddannelsen, da hun fik en pladekontrakt og kort efter det legendariske gennembrud med hittet - allerede en evergreen - ”Himlen Runt Hörnet”. Siden har hun været en af Skandinaviens største sangstjerner. Spillede i 2014 Roxy Hart i ”Chicago” på Kulturhuset Stadsteatret i Stockholm og har medvirket i flere film, blandt andet Colin Nutleys filmatisering af Liza Marklund krimien ”Paradiset” (2003) og danske ”Gud taler ud” (2017).