Populært lige nu

Den underfundige sønderjyske humor skal stadig mærkes i Sønderborg Sommer Revy Show

I dag overtager Jeff og Kim Ace Schjerlund officielt ledelsen af Sønderborg Sommer Revy Show. Jeff Ace Schjerlund fortæller derfor her i ISCENEs serie...

Ny undersøgelse dokumenterer, at teateroplevelser fremmer trivsel blandt børn og unge 

Børn og unge kan få bedre trivsel gennem teateroplevelser. Det dokumenteres i en ny undersøgelse, som Teatercentrum og Sjællands Teater har lavet i samarbejde...
Annonce

Philipp Fürhofers scenografi spejler Hamlets følelser

Scenografien til Morten Kirkskovs anmelderroste iscenesættelse af Shakespeares Hamlet på Det Kongelige Teater, er skabt af den tyske scenograf og kunstner Philipp Fürhofer.

Annonce

Selvom det længe har været planlagt, at Fürhofer skulle skabe scenografien til forestillingen på Det Kongelige Teater, så kom forårets corona-nedlukning alligevel til at påvirke arbejdet.

hamlet phillipp fürhofer
Philipp Fürhofers scenografi til Hamlet, Skuespilhuset. Foto: Emilia Therese

De danske grænser blev lukket, og Fürhofer måtte deltage på afstand uden mulighed for at være en del af den kreative arbejdsproces på teatret.

“For mig føles det som om, der slet ikke er en prøveproces til denne forestilling. Det er meget sælsomt, for jeg plejer jo også at se byggeprocessen af scenografien over skulderen. Det er en mærkværdig situation”, fortalte Philipp Fürhofer til ISCENEs journalist Nina Branner, da hun interviewede ham i foråret.

Fragmenterede rum

Philipp Fürhofers scenografi til Hamlet er meget repræsentativ for hans stil. Fragmenterede rum og projektioner af realistiske landskaber. Scenografien består blandt andet af fire vægge, som på den ene side afbilleder en typisk slotsarkitektur fra indersiden og på den anden et transparent spejlkompleks.

Annonce
hamlet phillipp fürhofer
Philipp Fürhofers scenografi til Hamlet, Skuespilhuset. Foto: Emilia Therese

“Nogle gange ser det ud som et helt normalt slotsmiljø, men når man vender væggene om, spejler de hele rummet og opløser elementerne. Det fragmenterede rum er en visualisering af Hamlets situation. Et royalt menneske, som pludselig bliver kastet ud i at skulle agere politisk, mens hans fornemmelse af realiteterne svigter. Han tøver altid for længe med at handle og har aldrig den rette timing. Som publikum ved man aldrig om det, der sker, er virkelighed eller vanvid. Det har jeg forsøgt at vise ved, at væggene nogle gange ligner et helt normalt slot men lige pludselig forvandler sig til spejlbilleder,”forklarer Philipp Fürhofer.

Læs hele interviewet med Philipp Fürhofer her.

Læs den fem-stjernede anmeldelse af Hamlet her.

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Goethe-institut Dänemark.

Mediesamarbejdet er en del af det dansk-tyske kulturelle venskabsår 2020. Læs mere om det her

Seneste

★★★★★☆ POW POW POW – en nådesløs fuldtræffer fra et marginaliseret helvede

Christina Hagens pistoldigte POW POW POW skyder med ord-projektiler...

★★★★☆☆ OR – charmerende rap Shakespeare-pastiche

Det lille Københavns Shakespeare Kompagni formår med små midler...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Annonce

★★★★★☆ POW POW POW – en nådesløs fuldtræffer fra et marginaliseret helvede

Christina Hagens pistoldigte POW POW POW skyder med ord-projektiler af stærkeste kaliber på Revolverscenen på Teater Republique. Skuespiller Ida Cæcilie Rasmussen spiller svidende nådesløst...

★★★★☆☆ OR – charmerende rap Shakespeare-pastiche

Det lille Københavns Shakespeare Kompagni formår med små midler at give traditionen moderne kant i deres sprudlende udgave af intrigekomedien OR, der med afsæt...