Scenografien til Morten Kirkskovs anmelderroste iscenesættelse af Shakespeares Hamlet på Det Kongelige Teater, er skabt af den tyske scenograf og kunstner Philipp Fürhofer.
Selvom det længe har været planlagt, at Fürhofer skulle skabe scenografien til forestillingen på Det Kongelige Teater, så kom forårets corona-nedlukning alligevel til at påvirke arbejdet.
De danske grænser blev lukket, og Fürhofer måtte deltage på afstand uden mulighed for at være en del af den kreative arbejdsproces på teatret.
“For mig føles det som om, der slet ikke er en prøveproces til denne forestilling. Det er meget sælsomt, for jeg plejer jo også at se byggeprocessen af scenografien over skulderen. Det er en mærkværdig situation”, fortalte Philipp Fürhofer til ISCENEs journalist Nina Branner, da hun interviewede ham i foråret.
Fragmenterede rum
Philipp Fürhofers scenografi til Hamlet er meget repræsentativ for hans stil. Fragmenterede rum og projektioner af realistiske landskaber. Scenografien består blandt andet af fire vægge, som på den ene side afbilleder en typisk slotsarkitektur fra indersiden og på den anden et transparent spejlkompleks.
“Nogle gange ser det ud som et helt normalt slotsmiljø, men når man vender væggene om, spejler de hele rummet og opløser elementerne. Det fragmenterede rum er en visualisering af Hamlets situation. Et royalt menneske, som pludselig bliver kastet ud i at skulle agere politisk, mens hans fornemmelse af realiteterne svigter. Han tøver altid for længe med at handle og har aldrig den rette timing. Som publikum ved man aldrig om det, der sker, er virkelighed eller vanvid. Det har jeg forsøgt at vise ved, at væggene nogle gange ligner et helt normalt slot men lige pludselig forvandler sig til spejlbilleder,”forklarer Philipp Fürhofer.
Læs hele interviewet med Philipp Fürhofer her.
Læs den fem-stjernede anmeldelse af Hamlet her.
Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Goethe-institut Dänemark.
Mediesamarbejdet er en del af det dansk-tyske kulturelle venskabsår 2020. Læs mere om det her