Del

Hamlet
12. sep - 9. feb
Det Kongelige Teater

Esben Smed og Sara Viktoria Bjerregaard lyser som vor tids Hamlet og Ofelia i Mortens Kirkskovs overrumplende moderne iscenesættelse af Shakespeares klassiker om uskyldstab og magtspillets konsekvenser. 

”Hvad er et menneske, hvis al dets gavn af tiden er at sove og at æde? Et dyr og intet mer”. 

Sådan åbner Mortens Kirskovs overrumplende moderne Hamlet, der viser os, at mennesket ikke er et dyr, men måske nærmere en spiller, der først for sent forstår prisen for sin indsats. Kirkskov lader kønsidentiteter flyde med en kvindelig Polonius og en mere plural-kønnet Horatio, men det er ikke en pointe i sig selv, blot en understregning af et univers, hvor værdier ikke er så nemme at fastholde, hvor alle kysser (incestuøst) med alle, og hvor handlinger får andre konsekvenser end tilsigtet.

Minder det om noget, vi kender? Vi inddrages i hvert fald i scenografiens store spejl, før spillet går i gang i en tekst, der blandt andet indeholder replikken: ”Der er råddenskab i Danmarks Rige”. 

”Glem mig ikke”, siger Hamlets far, da han som genfærd afkræver Hamlet at hævne sig på Claudius, farens bror, der dræbte ham og erobrede hans trone og dronning. Hvilken byrde at lægge på et ungt menneske, der ud over sorgen også må lade tvivl og hævntørst tage plads, hvor letsind, idealer og forelskelse burde have plads. 

Hamlet Det Kongelige Teater
Hamlet, Det Kongelige Teater. Foto Emilia Therese

Kåd elskovsleg giver dybde 

Esben Smeds Hamlet og Sara Viktoria Bjerregaards Ofelias lystfulde kærlighed bobler i de første scener. Sara Viktoria Bjerregaards erotiske og handlekraftige Ofelia lever fuldt op til Esben Smeds intenst charmerende Hamlet. Ofte haster opsætninger forbi kærlighedsscenerne, men det er jo netop dem, der giver dybden til sorgen. Hamlet svigter Ofelia mest af alle og dermed også sig selv. Det mærker vi i hjertet imod slutningen – især fordi deres kåde elskovsleg sidder ætset på nethinden fra start. 

Niels Brunses fabelagtigt musikalske oversættelse flyder direkte over i Kirkskovs iscenesættelse, der melodisk lader replikkerne med rytme, tone, præcision, hvad enten det er Stine Schrøder Jensens Polonius’ vanvittig morsomme, distræt-febrilske rablerier eller Laus Høybye og Mads Rømer Brolin-Tanis enfoldige forsøg på forræderi til technorytmer som Rosenkrantz og Gyldenstjerne.

Stærkest står Sara Viktoria Bjerregaard, der synger flere af sine replikker med skiftevis amourøs glød og nøgen sorg, og Esben Smeds helt suveræne samspil mellem stemme, mimik og krop. Snart trækker hans formfuldendt modulerede stemme os mod øst, for så at blive kastet mod vest af hans krop som en knivskarp klinge. Desperationen, tvivlen, vreden – og spillet. Hele tiden forstyrres vi. Er denne Hamlet en skræmmende kontrolleret iscenesætter eller den mest ulykkelige af os alle? I slutbilledets gru er vi ikke i tvivl. 

hamlet phillipp fürhofer
Hamlet, Det Kongelige Teater. Foto Emilia Therese

Scenografien er et horror house 

Tyske Philipp Fürhofer, der også stod for scenografien på Kaper Holtens Drot og Marsk sidste år, har skabt en dårende, dragende scenografi, der knagende skifter fra dunkle borgsale til abstrakte, mentale landskaber. Scenografien er som et labyrintisk spejlkabinet, som et horror house, hvor alt kan lure i tågen om hjørnet – som i sindet.

Grebet forlænges i spillestilens perfekt doserede genreglimt fra zombie- og vampyruniverser, der fx lader Hamlet gå rundt sminket som dødningehoved fra slutningen af 1. akt til han rent faktisk dør efter en af de mest fortættede slutscener, jeg mindes at have set. Her opløses den grålige belysning og bliver gylden. Nu er alt blotlagt, og der er ingen vej tilbage. Spillerne har gjort deres indsats. Nu forstår Claudius, hvad han har sat i gang. Nu forstår alle, hvordan de er blevet brugt. Nu forstår Hamlet. 

Morten Kirkskov har skabt en helt moderne og let tilgængelig Hamlet-forestilling, der fastholder fortællingens kompleksitet og tilføjer den tematisk aktualitet, stor visuel skønhed og en dirrende hyper-reel spillestil. Esben Smed er vor tids Hamlet med sit fuldstændigt frygtløse svæv mellem kontrol og fortabelse. Sara Viktoria Bjerregaard er en flyvende stjerne, der giver ham modspil, kærligheden smerte og tragedien dybde. Tag teenagerne med i teatret – Hamlet er også til dem. 

Læs interviewet med scenograf Philipp Fürhofer her.

Læs mere om Shakespeares Hamlet i denne artikel.

Iscenesættelse og bearbejdelse: Morten Kirkskov
Scenografi: Philipp Fürhofer
Kostumedesign: Karin Betz
Lysdesign: Ulrik Gad
Lyddesign: Jonas Vest
Stage fight: Kristoffer Jørgensen
Koreograf: Signe Fabricius
Oversættelse: Niels Brunse
Medvirkende: Esben Smed, Jacob Lohmann, Iben Hjejle, Stine Schrøder Jensen, Sara Viktoria Bjerregaard, Alvin Olid Bursøe, Anton Hjejle, Laus Høybye og Mads Rømer Brolin-Tani

Spiller 12. september 2020 - 9. februar 2021 på Det Kongelige Teater, Skuespilhuset.

Se forestillingens trailer: Der er råddenskab i Danmark - Anton Hjejles yndlingscitat fra Hamlet.

Læs mere om forestillingen her.