Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Managing Discomfort med generøsitet og kærlighed

TOASTERs festival Managing Discomfort er i fuld gang på Husets Teater og byder efter en påskepause på tre dobbeltforestillinger mere over de næste tre...
Annoncespot_imgspot_img

Ny brancheundersøgelse: Behov for mere viden om publikumsudvikling

En ny brancheundersøgelse fra Applaus viser, at selvom 73 % af de danske teatre arbejder med publikumsudvikling, så er arbejdet langt fra slut. 

Sådan lyder hovedkonklusionen i Applaus’ seneste undersøgelse Publikumsudvikling i Dansk Scenekunst 2021, der har gjort status over den danske scenekunstbranches arbejde med publikumsudvikling. Rapporten er en opfølgning på undersøgelsen Publikumsudvikling i dansk scenekunst 2019 og viser teatrenes udvikling i løbet af Applaus’ projektperiode. 

Begrebslede forsvundet

Undersøgelsen viser, at 73 % af den danske scenekunstbranche arbejder med publikumsudvikling, og at hovedårsagen til ikke at arbejde med publikumsudvikling, er manglende viden og ressourcer. 

”I undersøgelsen fra 2019 kunne vi se en begrebslede overfor publikumsudviklingsbegrebet. Den begrebslede kan vi ikke spore i dag. Vi kan derimod se en stigning i antallet af teatre og teaterforeninger med en nedskrevet publikumsudviklingsstrategi,” fortæller projektleder Lene Struck-Madsen.

Generelt efterspørges mere viden og redskaber til at arbejde publikumsfokuseret.

Mere viden og flere værktøjer

Andelen af scenekunstaktører der mangler viden for at arbejde med publikumsudvikling, er steget fra 46 % i 2019 til 65 % i 2020. Dette mener projektleder Lene Struck-Madsen, er et udtryk for, at indsatserne omkring publikumsudvikling har virket.

”Efterspøgslen på mere viden er markant og bør tages ad notem. Vi ser en scenekunstbranche, der har taget en række vigtige skridt i retningen mod at arbejde strategisk med publikumsudvikling, og som ønsker at komme videre, men mangler viden og redskaber,” udtaler Lene Struck-Madsen, hvilket bakkes op af Louise Ejgod Hansen, forskningsleder Center for Kulturevaluering:

“Hvis det for alvor skal være værdifuldt for scenekunsten, så skal arbejdet fortsætte. Igen er det med sammenligning til den nationale museumsundersøgelse og de data, vi har på museumsområdet. Vi har kunnet bruge Applaus’ fokus på publikumsudvikling – det, at de har kommunikeret aktivt med branchen, sat fokus på det og givet branchen en idé om, at data, viden og analyser faktisk kan have en værdi. Men hvis den viden, der produceres for alvor skal være værdifuld, skal den genereres over flere år.”

Covid-19 kom på tværs

Covid-19 har haft store konsekvenser for publikumsarbejdet på de danske teatre og i teaterforeninger. Nedlukningen har i foråret og igen i december sat en stopper for gennemførelse af seminarer, publikumsmøder, undersøgelser, forestillinger, aktiviteter og andre projekter. 

”Vi har måttet aflyse og nedsætte antallet af events og publikumsudviklende aktiviteter med fysisk fremmøde,” udtaler et teater til undersøgelsen.
For en lille andel har pandemien dog også haft en positiv effekt: ”Vi har længe været interesseret i at skabe en onlineplatform for vores kunstneriske arbejde og research, hvilket Covid-19 sætter et naturligt momentum for at starte med,” udtaler et projektstøttet teater i undersøgelsen. 

Kilde: Pressemeddelelse

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Annonce

Mellem liv og død – interview med Julienne Doko om W.O.M.B

Julienne Doko lukker denne sæsons KSelekt på Det Kongelige Teater af med sin kraftfulde danseforestilling W.O.M.B, der er inspireret af hendes egen graviditet, men...