Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Gyselige oneliners – gratis uhygge til modige børn

Teaterhuset Filuren har i samarbejde med Teater Fluks lanceret en serie af fem gratis lydfortællinger. Gyselige oneliners kan hentes via QR-koder skjult rundt omkring i parken ved Musikhuset Aarhus. Små korte gyserhistorier hvoraf nogle faktisk er rigtigt uhyggelige.

Gyselige oneliners er egentlig ikke lydteater, selvom det minder lidt om radiodrama i ultrakorte formater på 5-12 minutter. Der er kun en fortæller i hver historie, som derfor mest af alt fremstår som en kort lydbog. Men fordi lytteren fysisk er placeret i et byrum, der matcher stedet i fortællingen, får hver historie i Gyselige oneliners alligevel en iscenesat dimension, som giver oplevelsen lidt af det ekstra, som teatret kan.

Fem gyselige oneliners

Jeg har taget min 11-årige datter med på tur. Hun elsker et godt gys – både i bogform og som film, så hun har glædet sig. Vores oprindelige plan var at lytte til historierne i skumringstimen omkring solnedgang, men da det ikke kunne lade sig gøre rent praktisk, tog vi forbi lørdag eftermiddag i solskin. Og det var faktisk helt fint, for nogle af historierne ville nok være blevet en tand for uhyggelige i mørke.

Mads Kamps fem små fortællinger er ret forskellige. Ved Det Mosaiske Troessamfunds kirkegård i udkanten af Musikhusparken lytter vi til en skræmt piges stemme, mens råbende horder af mennesker trænger sig ind i den lejlighed, hvor hun og hendes lillesøster har skjult sig. Zombier, er min datter sikker på.

På en bænk midt i parken hører vi en temmelig dystopisk fortælling om en verden, der er blevet opslugt af støv og ondskabsfulde blomstervæsner. I en smal gyde trænger mørket og det ukendte sig på i en kort historie med en uheldsvanger og tvetydig slutning. Og under gangbroen ind til Aros hører vi en rystende pigestemme sige; “hun må ikke finde mig… Jeg gemmer mig her,” hvorefter hun fortæller en skræmmende historie om at miste sit liv til en anden og blive usynlig for verden.

Til børn og voksne sammen

Der er stor forskel på, hvad der virker skræmmende for børn og voksne. For min 11-årige var noget af det mest uhyggelige, at den ene historie gemte sig i cykelkælderen under Musikhuset, hvor vi hørte om tre drenge med overnaturlige evner. For mig var det dystopiske og overnaturlige værre. Derfor er alle fem fortællinger også oplagte til fællesudflugter, så børn og voksne kan lytte til dem i fællesskab.

Som optakt til Halloween virker de fem lydfortællinger helt rigtige. Og det er en fin idé, at de kan lyttes nårsomhelst, det passer dig. Det eneste, man har brug for, er en mobiltelefon, der kan scanne QR-koderne og afspille historierne. Resten af oplevelsen afhænger af den enkeltes fantasi og indlevelsesevne.

Gyselige oneliners udgør første del af trilogien StiUD, som skal få børn i bevægelse frem for at sidde passivt indendøre. I løbet af det næste halve års tid udgiver Teaterhuset Filuren yderligere to serier med lydfortællinger. Læs mere her.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...