Danmarks Teaterforeninger uddelte i går aftes foreningens fire priser til kunstnere og kompagnier på det årlige Teaterseminar, mens Kulturkongens producentpris gik den modsatte vej til en af teaterforeningerne.
Danmarks Teaterforeningers årlige Teaterseminar blev traditionen tro afrundet med uddeling af foreningens priser, hvoraf de tre hylder producenter og kunstnere fra forestillinger i det forløbne år, mens den sidste er en hæderspris, der også gives på basis af en aktuel forestilling. Kulturkongens producentpris, der hylder en af teaterforeningerne for godt samarbejde, blev uddelt ved samme lejlighed

Årets Voksenforestilling
Lilly Pedersen og Palle Guldbrandsen fra Danmarks Teaterforeningers bestyrelse overrakte Det Kongelige Teater Årets Voksenforestilling for Ikke noget pis med disse ord:
“Flere midaldrende mænd svøbt i jakkesæt og privilegier, der taler om sig selv. I en hel teaterforestilling? Ej – er vi ikke forbi det? Nej – ikke nødvendigvis. For indimellem har også midaldrende mænd i jakkesæt noget på hjerte, der vedkommer os alle. Det er de fem skuespillere i Årets Voksenforestilling Ikke noget pis det bedste bevis på”, og fortsatte: “Sammen med de fem skuespillere har instruktør Kamilla Wargo Brekling skabt en poetisk, charmerende, humoristisk, selvudleverende og genkendelig forestilling om livet midt i livet. Som kan ses af alle køn og aldre.”
Morten Kirkskov takkede med et glimt i øjet på holdets vegne med ordene: “Jeg ved ikke, om vi er færdige med at høre på mænd over 50. Nu står der i hvert fald en af dem her og tager imod prisen. Måske skal vi samle holdet igen om 20 år under titlen “Pis af”.

Årets Børne- Ungeteaterproducent
Årets Børne-Ungeteaterproducent gik til Louise Schouw Teater. Hans Lottrup fra Danmarks Teaterforeningers bestyrelse begrundede blandt andet prisen med ordene:
“Egentlig burde Louise Schouw Teater ikke kunne lade sig gøre, slet ikke uden statslig støtte til produktionerne. Men teatrets leder og frontfigur Louise Schouw har engang sagt, at teatret bliver
drevet “med en lyst og en vilje og en stor glæde over at arbejde sammen med alle de andre dedikerede teatermennesker”.
Og som publikum mærker vi virkelig den glæde, lyst og vilje. Ved at stå på scenen, men især den smittende glæde ved at møde publikum og give dem en god teateroplevelse – en teateroplevelse, som for nogles vedkommende måske er deres første? Det er et særligt ansvar at stå med. Som Louise Schouw Teater sikkert løfter, så alle går snakkende, grinende og glade fra teatersalen. Det har vi oplevet i foråret og her i efteråret, hvor vi har haft fyldte sale til Sallys far.”
Louise Schouw var dybt rørt over anerkendelsen og takkede Danmarks Teaterforeninger med disse ord: “Det er ikke nogen hemmelighed, at det til tider er umenneskeligt hårdt at drive teater uden støttekroner. Det har i årenes løb også været forbundet med en hel del ensomhed, jeg har følt mig udenfor fællesskabet i branchen. Men som årene er gået, er det blevet mere og mere klart, at der også er en frihed i at stå alene. Tak, fordi I ser mig, og tak, fordi I bakker os op”.

Årets Turneteaterskuespiller
Christian Bergman modtog Årets Turneteaterskuespiller for forestillingen Ilt, som han også har produceret i Teater Next. Næstformand for Danmarks Teaterforeninger, Karen Margrethe Eriksen, sagde blandt andet om prismodtageren:
“Som formand for en teaterforening ser man mange forestillinger på en sæson og gennem årene. Store oplevelser, stærke sceniske præstationer. Men det er trods alt sjældent, at man, når man bagefter gerne vil takke skuespillere og publikum, er så berørt, at man faktisk ikke rigtig kan. Men sådan havde jeg det selv efter at have set Årets Scenekunster i den seneste forestilling, han medvirkede i, at jeg ikke kunne holde et par enkelte tårer tilbage, da jeg skulle takke for din og din medspillers
præstation,” og fortsatte:
“Du formår at røre publikum i dybt seriøse forestillinger med svære temaer, som du har præsenteret både jordnært, underholdende og med stor kunstnerisk nysgerrighed. Men du berører os. Du formår at sætte scenen, så alle børn som voksne bliver revet med af oplevelsen. Det er billedlig talt smukt at få besøg af dig og dine dygtige kolleger.”
Christian Bergman fik “udtalt hjertebanken” af glæde over prisen og fortalte i sin takketale, at Ilt var en tekst, han som kunstner ønskede at dykke ned i, selvom han som producent regnede med, at den ville give underskud. Han takkede forestillingens instruktør Simon Boberg og scenograf Edward Lloyd Pierce, som fik ham ud ad nye veje. Den kasseformede scenografi var fx for lav til, at han kunne stå oprejst i den, men da han indvendte der, replicerede de blot: “Ja, det bliver skidegodt”.

Årets Hæderspris
Ina-Miriam Rosenbaum har i den forgangne sæson turneret med en af sine faste samarbejdspartnere Rhea Lemans Arendt – at se i mørke. Hun var et særdeles populært valg til Årets Hæderspris, som formand for Danmarks Teaterforeninger Lars Salling overrakte med blandt andet disse ord:
“Nok har Årets Hædersprismodtager fået teatret nærmest sprøjtet ind i sin arvemasse fra sin far kabaretskuespiller, entertainer og musiker Simon Rosenbaum – som også var den, der overbeviste datteren om hun skulle søge ind på Skuespillerskolen – men talentet og den sceniske autoritet er ikke desto mindre helt hendes egen. Skabt med ihærdighed og af egen stærke drift,” og sagde videre:
“Det var en fornøjelse at se en forestilling som Arendt – at se i mørke, der belyser en væsentlig, men også lidt glemt del af historien. At få kastet lys over, hvad der skete – men også blive mindet om en afgørende vigtig historisk periode og person. Som Ina Miriam Rosenbaum selv har sagt i et interview, er man nogle gange nødt til at gå tilbage i historien for at forstå sin nutid.”
Ina-Miriam Rosenbaum kvitterede for prisen med at takke teaterforeningernes frivillige, der møder hende med kompetente blikke, når der skal indkøbes på teaterseminarer og ude på de mange scener. “Det giver mening at spille for mange forskellige, når man har teater i blodet”, sagde hun, før hun takkede sin familie, der alle har været med til at forme hende som kunstner.

Kulturkongens producentpris
Vestsjællands Teaterkreds modtog Kulturkongens producentpris, der hædrer der frivillige arbejde i teaterforeningerne. Ud over æren udløser prisen også en gratis forestilling, der i år blev Folketeatrets Først nu forstår jeg intet. Pelle Koppel uddelte prisen, som han blandt andet begrundede med Vestsjællands Teaterkreds varierede repertoire og muligheden for at spille mere end én gang hos dem.
Nominerede var også Frederikshavn Teaterforening og Aalborg Teater.