Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Henriette Katrine Lund vinder Dramatisk Debut 2022

Søndag blev Dramatisk Debut 2022 for debuterende dramatikere afviklet i digital form. Henriette Katrine Lunds rørende drama om demens og porno vandt fortjent både hovedpris og publikumspris, men niveauet var højt og alle tre finaletekster havde noget at byde på.

Teater V har afviklet Dramatisk Debut siden 2010 og i år er Vendsyssel Teater med som arrangør. Finalen skulle således have løbet over hele weekenden med visninger på begge teatre, men blev på grund af nedlukningen afholdt digitalt søndag.

Formatet passer godt til reading-formen og vinderteksten kunne være skrevet direkte til skærmen. De tre finaletekster havde et godt niveau. De holdt alle et stramt tematisk fokus og udspillede sig i intimsfæren – dog på ganske forskellig vis.

Fremtiden er en orgasme

Operasanger Tor Linds Anne Frankenstein udspiller sig i en ikke nærmere bestemt fremtid i en form for stikkersamfund, hvor ”myndigheden” er altdominerende og godhedsindustrien er lagt for had. Far, mor og datteren Anne overvåges af naboen fru K, der næsten ikke kan holde igen på de orgasmer, hun får af at true familien.

Universet minder mere om en moderne version af George Orwells 1984 end om titlens mere gotiske Frankenstein. Teksten er fint skruet sammen omkring et præcist plot og fire tydelige – og for de fleste lettere vanvittige – karakterer.

Skuespillerne Mathilde Lundberg, Camilla Bendix, Mikkel Arndt og Charlotte Bøvings reading af Anne Frankenstein var iscenesat af Kamilla Bach Mortensen.   

Dramatisk Debut 2022
Afviklingen af Dramatisk Debut 2022. Foto: Teater V

Har Oprah svaret?

Oprah Winfrey har alt, men ingen børn af skuespiller Sandra Mahmoud Lindquist handlede ikke overraskende om at få børn eller ej. I centrum står kvinden, der overvejer spørgsmålet, mens hun søger råd og inspiration hos en fødende, den virtuelle assistent Alexa, sin mor, barndomsveninden, en bryder og selvfølgelig titlens talkshowvært.

Teksten får derfor et flimrende præg, der fint mimer de mange indtryk og påvirkninger, nogle kvinder jonglerer med i den fødedygtige alder. Det er en sjov idé at sætte refleksionen ind i talkshowets ramme, men teksten fungerer faktisk bedst, når den sættes fri af selvudviklingssproget og får lov at knalde ud i en rap-sekvens mod slutningen.

Line Paulsen iscenesatte forfatteren selv som kvinden, mens Laura Allen Müller og Petrine Agger jonglerede rollerne omkring.

Tal gennem porno

Afbrudt samliv af musiker og skuespiller Henriette Katrine Lund sluttede konkurrencen af med et intenst drama om demens. Kvinden i et par forsvinder gradvist længere og længere ind i glemslens mørke. Hun drages af porno og formår efterhånden kun at kommunikere med dens virkemidler. Hendes mand fortvivler, men går med hende og de lykkes momentvist med at nå hinanden undervejs.

Inger Eilersen havde iscenesat Tammi Øst, Jens Jørn Spottag og Arian Kashef i en lille, men for historien signifikant birolle. Teksten egnede sig som nævnt særdeles godt til skærmen, men havde også helt overordnet det tekstlige og indholdsmæssige format til at udløse både publikumsprisen og konkurrencens førstepris. Tor Lind vandt andenprisen, mens Sandra Mahmoud Lindquist tog tredjeprisen.

Vinderne blev fundet i en kombination af sammenlagte publikumsstemmer og en faglig syvmandsjury, der også står bag udvælgelsen af de tre finalister. Det er et uhyre prisværdigt arrangement, der atter i år holdt et højt niveau. Vinderforestillingen bliver sat op i efteråret.

LÆS OGSÅ: Vendsyssel Teater og Teater V uddeler 130.000 kr. til dramatikertalenter 

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...