Populært lige nu

Det skal du se på CPH Stage 2025

CPH Stage

ILT FESTIVAL bryder grænser ned

I næste uge præsenterer ILT Festival for niende gang international scenekunst i Aarhus. Årets program byder på ti oplevelser fra VR-opera og dukketeater til et...
Annonce

★★★★★☆ Fra regnormenes liv – formidable præstationer i uhyre klassisk taleteater

Kasper Wiltons sans for det klassiske taleteater foldes magtfuldt ud i Folketeatrets udgave af Per Olov Enquist Fra regnormenes liv. Ellen Hillingsø og Ole Lemmeke gnistrer hver for sig og sammen i rollerne som Johanne Louise Heiberg og H.C. Andersen.

Annonce

I Kim Witzels underspillede, men knivskarpe scenografiske fortolkning af det mentale og historiske biedermeierrum toner først Johanne Louise Heiberg frem. Flankeret af et hvidt væsen, der af og til udstøder obskøne tirader. I væsnet er fortrængningen inkarneret som i scenografiens tågede slør, hvorfra de øvrige karakterer ankommer næsten som drømmefigurer.

Ellen Hillingsø funkler som fru Heiberg

Ind kommer først Johan Ludvig Heiberg og de to ægtefællers isfrosne forhold afdækkes i et kort elegant svirpende replikskifte, der samtidig baner vejen for aftenens uventede gæst. H.C. Andersen, der har blameret sig ved hoffet. I det øjeblik han åbnede munden for sin store tale med titlen Kærlighed overvinder alt, faldt hans gebis ud – og det er svært at tale om kærlighed med støv på tænderne. Andersen søger trøst hos Heibergs. Det finder han ikke, men til gengæld ser han og fru Heiberg sig selv i hinanden, mens Preben Kristensens følelsesmæssigt forkrøblede Heiberg mestendels kigger på stjerner på loftet.

Fra regnormenes liv
Fra regnormenes liv på Folketeatret. Foto: Gudmund Thai.

Det er nogenlunde historien i Per Olov Enquist uhyre velgjorte kammerspil fra 1981, der nu igen kommer til live i Kasper Wiltons ligeledes uhyre klassiske iscenesættelse. Det er efterhånden sjældent at se denne form for naturalistisk taleteater, der trækker skuespillet helt i front. Enquists tekst er da også Gefundenes Fressen for den retorisk stærke skuespiller med replikker, der kan vendes fra kompliment til hån med et minimalt toneskift, og billedtemaer, der flyder gennem teksten og dukker op i atter nye varianter.

Ellen Hillingsø kan skabe en karakter med sin stemme alene og funkler i rollen som fru Heiberg, kaldet Hanne. Såret og perfid på samme tid. Bevidst om sit tab, men villig til at spille spillet, som hun selv kalder det, for at bevare den sociale gevinst. Konfronteret med Andersens forfjamskelse, går hun først til angreb på hans romantisering af barndommen, men genkender så alligevel noget i ham, der et kort øjeblik giver hende håb om at smelte den ishinde, hun er frosset fast i.  Vejen op gik gennem overgreb kulminerende med hendes mands indfriede mål om at forme hende som et kunstværk.

Annonce

Tragedien lyser mod os

Som hendes portræt hænger på væggen, er hun også selv et sætstykke i mandens biedermeierfantasi. Nu tænder Andersen noget i hende. Ellen Hillingsø kommer hele vejen rundt, holder pansret næsten til, men lader så en blid længsel, lidt rendestenssnak eller en småberuset hvid løgn slippe igennem. Ole Lemmeke er helt på højde med sin H.C. Andersen, der nok er ydmyg, men sandelig også kan stikke til, hvis han bliver tirret nok. Lemmeke tripper, afbryder, regerer rundt. Men farligheden lurer under overfladen. Han bliver aldrig latterlig, om end han trækker en del latter fra salen med sine krumspring.

Fra regnormenes liv
Fra regnormenes liv på Folketeatret. Foto: Gudmund Thai.

De to er historien, og vi tror på dem. De to mudderplanter, der strakte sig mod solen. De regnorme, Hanne som barn vaskede rene, men som døde i solens lys. De spiller begge spillet. Hun ved, at hun har mistet sig selv. Han aner det blot. Sammen kunne de måske have skrevet en anden historie. Nu er det for sent. Tragedien lyser imod os, som lyset går ned over de fire bænket om bordet, mens Hanne læser højt og dermed iscenesætter Andersens naivt-platoniske forestilling om det fuldendte forhold.

Annonce

Fra regnormenes liv er taleteater i sin reneste form. Forestillingen kommer ikke – og er formentlig heller ikke tænkt til – at tiltrække nyt publikum til teatret. Men som en koncis klassisk iscenesættelse lever og overbeviser den – især i kraft af Ellen Hillingsø og Ole Lemmekes stærke samspil.

Se forestillingstrailer her.

Seneste

Lad os bruge fremtidstænkning til at gentænke kunstens rammer

Den 26. og 27. maj inviterer HAUT til samtale...

Skuespiller og to teaterchefer optaget i Kraks Blå Bog

Skuespiller Lars Topp Thomsen, direktør for Aalborg Teater Kjersti...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Lad os bruge fremtidstænkning til at gentænke kunstens rammer

Den 26. og 27. maj inviterer HAUT til samtale...

Skuespiller og to teaterchefer optaget i Kraks Blå Bog

Skuespiller Lars Topp Thomsen, direktør for Aalborg Teater Kjersti...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Journalistisk chefredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.

Lad os bruge fremtidstænkning til at gentænke kunstens rammer

Den 26. og 27. maj inviterer HAUT til samtale under titlen PERSPECTIVES ON: Sustainability and Equity in the Arts. HAUTS afgående lederteam Betina Rex...

Skuespiller og to teaterchefer optaget i Kraks Blå Bog

Skuespiller Lars Topp Thomsen, direktør for Aalborg Teater Kjersti Hustvedt, og direktør og kunstnerisk leder for Teatret Svalegangen Per Smedegaard er blandt de 100...