Populært lige nu

Annonce

★★★★☆☆ Ganløse Revyen 2022 – storsmilende satire med musikalsk overskud

Ganløse Revyen 2022 sprudler igen i år af musikalsk charme, komisk slagkraft og grimme gebisser. Et par virkelig velplacerede satirestik til tidsånd og magthavere og en vemodig sang om krigen giver flot modspil til de hurtige oneliners.  

Annonce

Hyggen er atter i højsædet på Ganløse Kro, hvor salen er stuvende fuld med god tid til maden. Lokalmiljøet bakker op, og der hilses på kryds og tværs af borde og personale. Knap så gemytligt er der altid på scenen, for selvom Ganløse Revyen fortsat har stor veneration for gyselige parykker, billige grin og lumre kommentarer, er der lige så stort mod til at skyde med skarpt mod magthaverne og især mod de særlige former for dobbeltmoral, vi er så rige på i Vesten.

Vestens uendelige dobbeltmoral

Det er i Ganløse, at vores flyskam – der naturligvis ikke er større, end at vi fortsat flyver til Syden sol – udstilles som en kamp på greenwashing mellem de to bekendte, der støder på hinanden i lufthavnen i Anders Aaman Anderskovs tekst. Samme privilegieblindhed finder vi i Carl-Erik Sørensens Min aupair og til dels i Mikkel Reenbergs Tal ordentligt med den rammende morale: ”Ord kan ikke slå ihjel/så fuck dig selv” om hverdagsraseri. Ingen af de tre numre når fuld flyvehøjde, men rammer tidsånden ganske rent.

”Der kom ikke noget solonummer til mig”, synger Martin Knudsen i starten. Måske ikke. Til gengæld har den dansante herre det mest smittende smil på den danske revyscene, og han får da også foldet sangstemmen ud i adskillige ensembleoptrin. Til sidst får han sin solo i Sune Gylling Æbeløs vemodigt-undrende vise om krigen, Der er regler for alt, som instruktør Michel Castenholt modigt har placeret mod slut. Publikum bliver stille i et kort nu, inden revyens debutant Sara Gadberg atter rykker i lattermusklerne med et af de musikkomiske numre, som er blandt hendes bidrag til det stærke team, der sammen dækker bredt.

Ganløse Revyen 2022
Ganløse Revyen. Foto Jesper Blæsild.

Absurditetens musik

Sara Gadborg er også god som politisk auktionarius, der blandt andet udbyder den perfekte gave til en barnebrud – Ingers fodlænke. Lars Bisgaard og Rasmus Søndergaards tekst får med en sjov vinkling grillet det meste af det politiske spektrum. Anderledes alvorlig, men stærkt latterfremkaldende er Dorte Munksgaards opfindsomme DR’s pigekor, hvor Gadborg og Anne Karin Broberg – i perfekt kostumering og havfrueparykker – synger sig gennem den danske sangskat med et twist. ”Op af brøndens klare vand/trækker jeg min lille spand” bliver til ”Frem fra trussens elastik/trækker han sin lille pik”. Det bliver kun grimmere derfra i en gennemført, hysterisk morsom levering.

Annonce

Anne Karin Broberg gør sig godt i roller med paryk, hvad enten hun trækker i garderuniform for at være fredsbevarende styrke i Danske Folkeparti eller har fået piskesmæld af at headbange til Kandis. Hendes eminente timing fornægter sig heller ikke som den ene del af et evigt småkværulerende ægtepar, hvor Michael Hasselflugs husbond giver hende kamp til stregen. Hendes glansrolle er dog muligvis – hun husker det ikke helt – som kagebagende medlem af OMDH – Os Med Dårlig Hukommelse. Lucas Birchs tekst er enkel, men sprudler i en fornem iscenesættelse, der gør glemsomhedens absurditet til musik.

Musik i mange former

En form for musik møder vi også hos den atonale familie Vangkilde, der med Michael Hasselflug i front atter giver en Hyldest til den danske sangskat. Større samling socialt akavede typer skal man lede længe efter. Familien runder en virkelig underholdende første del af helt oppe på toppen af latterkurven.

Anden del er en lidt mere blandet pose bolsjer, men med de fire charmerende spillere i fuldt, veltimet firspring godt bakket op revyens faste, uforlignelige musikalske makkerpar, kapelmester Christian Dahlberg og trommeslager Josef Aarskov, er der garanti for en levering over middel af selv de tyndeste tekster. Selvfølgelig toppet til sidst med et swingende medley, der i år hylder Keld Heick.

Fakta

Tekst og musik af Leif Maibom, Christian Dahlberg, Jantzen & Aagaard, Lukas Birch, Thomas Pakula, Lars Bisgaard og Rasmus Søndergaard, Michel Castenholt, Frankie Ifield, Dorte Munksgaard, Ulla Jessen, Sune Gylling Æbelø, Irving Berlin, Anne Karin Broberg, Mikkel Reenberg, Jan Svarrer/Søren Anker Madsen, Carl-Erik Sørensen, James Price, Anders Aamand Anderskov, Gershon Kingsley, Keld Heick m.fl.

Instruktion: Michel Castenholt. Scenografi: Martin Knudsen/Michel Castenholt. Koreografi: Steffen Hulehøj Frederiksen. Kostumer: Martin Knudsen, Michel Castenholt og Anette Oxenbøll. Kapelmester: Christian Dahlberg. Musiker: Josef Aarskov.

Medvirkende: Anne Karin Broberg, Sara Gadborg, Martin Knudsen og Michael Hasselflug.

Spiller på Ganløse Kro 12. juni – 26. august 2022.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en...

Tre scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en umage kærlighedshistorie, om længslen efter at kunne leve autentisk sammen med den, man elsker, samtidig...