Festivaler er fuldstændig afgørende for et bredt udsyn og samlet debat om scenekunst. Så kære kommuner, kom nu ind i kampen og find dog de midler, det kræver at få Aprilfestivalen 2023 i gang.
Festivaler kan som få andre formater give et bredt overblik over, hvad der rører sig netop nu, og sætte afgørende debatter og samtaler i gang. Derfor er det også fuldstændig fatalt, at der endnu ikke er fundet en værtskommune til Aprilfestival 2023, som pt. er i fare for at blive aflyst.
Aprilfestivalen er verdens største festival med teater for børn og unge. En salgsmesse, der giver synlighed til landets mere end 150 turnerende børne- og ungdomsteatre. Carsten Jensen, redaktør på Teateravisen, er inde på problematikken omkring det i en leder. Han skriver:
”Denne verdens største festival med teater for børn og unge nyder i samkvem med det flittigt turnerende danske børne- og ungdomsteater stor international bevågenhed og beundring og fremstår som en af Danmarks flittigst efterspurgte eksportvarer.” (Teateravisen d. 8.8.2022)
Netop synlighed og samarbejder er fuldstændig afgørende for scenekunsten i forhold til at styrke feltet og sætte fokus på netop de enkelte genrers særkende og problematikker. Også i Finland rykkes der på festivaler og samarbejdsplatforme. Helsinki var værtsby for den nordiske danseplatform ICE HOT, som præsenterer nye koreografier og samtaler om alt det, der rører sig på den nordiske dansescene. Danjel Andersson, direktør for Dansehallerne, gør det tydeligt, at platformen er afgørende for at udvikle kunstarten. Han udtaler bl.a. i et interview med ISCENE:
”Siden den første ICE HOT har vi taget fat på en internationalisering af produktionsformerne, hvilket betyder, at kvaliteten er øget væsentligt, men det betyder også, at der er mindre forskel på, hvad der sker her og i resten af verden.” (Læs artiklen på ISCENE)
På den igangværende Metropolis Festival i København arbejdes der også for at styrke scenekunsten. Her er det kunstens rolle i samspil med samfundet, der sættes fokus på under temaet ’ritualer’. Trevor Davies, kunstnerisk leder for festivalen, siger til ISCENE:
”Kunsten har en afgørende og vægtig stemme for mennesker og samfund, både socialt, politisk og miljømæssigt. Den kan ikke længere afskrives som ‘bare kunst’. (…) Essensen i ritualet er, at du skaber forandring. Ritualer er en forandringsproces – du bliver noget andet efter et ritual. Vi undersøger, om kunsten i det offentlige rum kan være med til at skabe disse forandringer.”(Læs artiklen på ISCENE)
I lørdags holdt Dansk Musical (DaMu) deres første festival, som satte fokus på nye musicals og greb fat i mange af de udfordringer, som findes i forlængelse af nye musicalproduktioner, som skabes uden et kendt forlæg fra fx filmverdenen. Her gjorde Mikal Larsen (forperson for bestyrelsen, DaMu) det klart, hvilke udfordringer, der præger musicalmiljøet. Han savner bl.a. forståelse fra ministeriet, der opfatter musical som en kommerciel genre. Men det er en kunstart, der kan og skal udvikles på lige vilkår med alle andre kunstarter.
“Vi kæmper med at være i et system, hvor vi har andre vilkår. Musicaludvikling skal ikke kun være con amore. Kunsten i Danmark lever af statsstøtte, den skal også gå til musicals.” (Læs artiklen på ISCENE)
Horsens Teaterfestival for børn og unge er lige på trapperne, og har allerede annonceret seminaret ”Fremtidens mangfoldige scenekunst for børn og unge”, der debatterer diversitet, mens åbningsforestillingen Home Queer Home giver stemme til unge queer personer og deres oplevelser og perspektiver på hjem, identitet, marginalisering og frihed i dagens Danmark.
Kort sagt er festivaler og fælles platforme fuldstændig afgørende for et levende og udviklende scenekunstmiljø, som for såvel publikum som samfund. Så kære kommuner, kom ind i kampen og find nu for pokker de midler, det kræver, at få Aprilfestivalen 2023 i gang!