Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Første festival om fremtiden for musicalgenren i Danmark 

Lørdag inviterede Dansk Musical til festival på Fredericia Musicalteater. Dansk Musical (DaMu), der er brancheforening for alle professionelle aktører i musicalbranchen i Danmark, drives af frivillige kræfter, der ønsker at bidrage til udviklingen af musicalgenren. 

Festivalen er en del af en større vision for at styrke musicalfeltet i Danmark, og skal blandt andet være med til at motivere vækstlaget og give inspiration til ny, original, dansk musicaldramatik. 

Det var DaMu’s første festival, der løb af stablen i lørdags på Fredericia Musicalteater, som støttede festivalen ved at lægge hus til. Og selvom varmen nok kunne lokke folk til strand og hav, var der et flot fremmøde. DaMu’s bestyrelsesleder Mikal Larsen, musicalperformer og konstitueret uddannelsesansvarlig på musicaluddannelsen i Fredericia (DDSKS), bød velkommen og understregede, at dagen var tænkt som en fælles undersøgelse af drømme og visioner for branchen. Han håbede, at vi sammen kunne skabe en åben samtale båret af nysgerrighed og spørgsmål til branchen og genren. 

dansk musical musicalgenren festival
Foto: Helle S. Andersen

En god idé er ikke en sikker succes

Dagens første dialog var mellem Mikal Larsen og Rob Hartmann, producer og konstitueret leder på Fredericia Musicalteater. Det var en lidt svævende samtale, der lagde ud med et par grundlæggende spørgsmål: ”Hvad kan musical i et land som Danmark?” og “Hvad betyder det at udvikle nye værker?” 

Rob Hartmann fortalte om sin tilgang til nye musicals, og hvor vigtigt det er at mærke passionen i værket. For ham handler det om “at blive forført”. Især når det er nye værker, som man ikke ved, hvad ender op med. Det er altid udfordrende at skabe noget nyt. Producenterne jagter altid den gode idé, men det sjældent muligt at gennemskue, om en ny idé vil blive en kommerciel succes. Så det er essentielt at spørge sig selv: Hvad kan dette blive? Og så lade sig gribe af passionen og forfølge ideen. 

Der blev også åbnet for en snak om vigtige emner for branchen og her var et fælles ønske at få mere kunstnerisk indflydelse og ejerskab over de værker, som skabes. Rob Hartmann beskrev dansk musicals særkende ved at sammenligne med de amerikanske fortolkninger kontra de danske. Han brugte musicalen Tarzan som eksempel: ”I den amerikanske version handlede Tarzan om en mand, som klarede den. I den danske version var fokus på kulturelle værdier, samfund og familie. Det er en del af DNA’et i de danske musicalfortolkninger,” lød det som afrunding på samtalen.  

Unik fællesskabsfølelse

Dagens anden paneldebat handlede om ”den nye musical i Danmark” . Musicalperformer Lars Mølsted modererede samtalen mellem de fire paneldeltagere: Mikal Larsen (musicalperformer), Søren Beck-Madsen (musicalperformer), Helle Hansen (komponist) og Kristoffer Rahbek (komponist og sangskriver).  

”Hvad er en god musical?” spurgte Lars Mølsted indledningsvist. Søren Beck-Madsen lagde vægt på betydningen af en fælles respekt. Han oplever i Danmark, respekten for alle på holdet som noget særlig, og dét er med til at forme “den gode musical. Vi fungerer skidt med kæft, trit og retning i Danmark. Vi arbejder bedst i proces,” sagde han. 

dansk musical musicalgenren festival
Foto: Helle S. Andersen

Mikal Larsen støttede op om den fælles respekt og pointerede: ”Vi er rundet af at være et lille, demokratisk foreningsland, hvor vi snakker sammen og hører hinanden.” Kristoffer Rahbek, der netop var hjemvendt fra et ophold i London og arbejde med West End Musicals, kunne nikke genkendende til de spidse albuer i udlandet. Han oplevede det som utrolig rart at vende tilbage og mærke en branche med langt større fællesskabsfølelse. “Vi må værne om de værdier, der er i branchen, for de er ret unikke,” understregede han. Opholdet i London havde også bidraget til et indblik i, hvor omkostningstungt det egentlig er at producere musicals. ”Det gav en bevidsthed om, hvor skide-hamrende dyrt det er. Hvilket selvfølgelig er ret demotiverende,” lød det fra Rahbek. 

Økonomien i musicalgenren

Helle Hansen, der komponerede musicalen Steam (2016), kender alt til de store produktionsomkostninger i forbindelse med at skabe musicals. “Vi begyndte med Steam i 2007 og fik den sat op i 2016. Det var mesterlære på udebane. Men man må ikke være realistisk, når man skriver i opstarten. Slip alle regler. Du kan altid blive realistisk bagefter i redigeringsfasen, når du opdager, at der ikke er råd til et 40-mands orkester, og dit nummer på otte minutter skal sakses til tre minutter inklusiv replikker,” konstaterede Helle Hansen med et smil. 

“Vi kæmper med at være i et system, hvor vi har andre vilkår. Musicaludvikling skal ikke kun være con amore. Kunsten i Danmark lever af statsstøtte, den skal også gå til musicals,” slog Mikal Larsen fast. Han savner forståelse fra ministeriet, der opfatter musical som en kommerciel genre. Men det er en kunstart, der kan og skal udvikles på lige vilkår med alle andre kunstarter. 

Helle Hansen var enig: “Musical er en ekstrem dyr kunstart. Vi har simpelthen ikke råd til at lave og sætte de små musicals op uden støtte. Det er da en skide god idé at se Pretty Woman som musical, hvis man godt kan lide filmen. Men så får vi ikke alle de nye, skæve musicals. Da jeg var færdig med Steam, stod jeg med 5500,- i hånden efter 10 års arbejde. Det er jo ikke en måde at professionalisere en branche på, og derfor skal der gives støtte”.

dansk musical musicalgenren festival
Foto: Helle S. Andersen

Gode ideer og stort engagement

Der var forskellige forslag til, hvordan en eventuel fremtidig støtte bedst kunne styrke musicalgenren. Helle Hansen foreslog en støtteordning til teatrene, så de kunne udvikle genren og skabe et mere sikkert fundament, så det ikke kan ende med, at en enkelt forestillings fallit kan få hele organisationen til at vælte. 

Fra publikum lød der forslag om at samarbejde mere på tværs af branchen og få uddannet fx dramatikere og konservatoriestuderende til at skrive musicals. Et forslag, som allerede er sat i gang på flere af skolerne, lød det fra andre publikummer, der selv var i gang med uddannelserne.

Ideerne var mange, og passionen for at udvikle nye musicals brændte igennem både i paneldebat og publikumsdeltagelse. Dagen fortsatte med små godbidder i form af visninger af små uddrag fra nye musicals. Samt naturligvis mulighed for at netværke og møde tidligere og kommende kolleger og samarbejdspartnere.

Fakta

Dansk Musical er en brancheforening for alle professionelle aktører i musicalbranchen i Danmark. Det er ikke en fagforening, men en brancheforening, der kan være en faglig ressource for både fagforeninger og arbejdsgiverforeninger. Det er altså en forening for både arbejdsgivere og arbejdstagere.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...