Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Marianne Klint – ny teaterdirektør på Aveny-T

Aveny-T har netop offentliggjort, at Marianne Klint bliver ny teaterdirektør. Marianne Klint kommer fra en stilling som direktør for Teater Momentum i Odense som hun har stået i spidsen for siden 2009. Hun tager over efter Thomas Levin, der har været konstitueret direktør for teatret siden starten af juni.

Foruden sin tid på Teater Momentum har Marianne Klint også været teaterleder for Den Fynske Opera fra 2016 til 2018 – sideløbende med sit arbejde som direktør for Teater Momentum. Her sikrede hun, at Den Fynske Opera fandt fodfæste igen efter en større økonomisk og ledelsesmæssig krise.

Dygtig, visionær og ambitiøs

Aveny-Ts bestyrelsesformand Henning Dyremose udtaler:

”Først og fremmest vil jeg gerne sige en stor tak til Thomas Levin for et helt uvurderligt stykke arbejde for Aveny-T i de forgangne måneder. Teatret har haft enorm glæde af hans kunstneriske indsigt og udsyn samt hans helt indiskutable lederevner. Han har formået at samle teatret og dets personale på et kritisk tidspunkt og ruste Aveny-T godt til at tage imod sin nye direktør. 

Dernæst vil jeg byde et varmt velkommen til Marianne Klint som vores kommende teaterdirektør. Hun er en virkelig dygtig, visionær og ambitiøs teaterproducent med en sikker finger på tidens puls og et stærkt greb om vækstlaget i dansk teater, og hun har stærke forudsætninger for at videreføre teatrets ungdomsprofil. Dertil har hun et vindende væsen, som vi i bestyrelsen er overbeviste om vil klæde teatret fantastisk godt.”

Henning Dyremose hæfter sig ligeledes ved Mariannes Klints stærke resultater på Teater Momentum:

”Hun er lykkedes med at tredoble omsætningen fra tre til ni mio. kr., samtidig med, at hun har udviklet en af landets førende scener for eksperimenterende scenekunst og musik. Hun har haft ansvaret for typisk 300-350 programsatte events pr. sæson, og så sent som sidste år blev Teater Momentum kåret til Årets Teater ved Årets Reumert”, udtaler han.

En drøm går i opfyldelse

Marianne Klint er stolt over udnævnelsen og udtaler:

”Det er simpelthen en drøm, der går i opfyldelse, at jeg nu kan tiltræde som direktør for Aveny-T, og jeg takker bestyrelsen mange gange for at pege på mig. Jeg er stolt af, at man har set mig som den rette til både at få skabt ro og et sikkert fundament for dette væsentlige teaterhus. Det er vigtigt, at der er trivsel og at vi har det sjovt, når vi producerer scenekunst. Samtidigt vil jeg ydmygt og efter bedste evne forsøge at videreføre en afprøvet model for at drive et alsidigt teater- og kulturhus, hvor ikke kunstneren – men kunsten – er chefen og som appellerer til såvel yngre som modne publikummer, men fremfor alt et moderne og dedikeret publikumssegment.”

Marianne Klint og kunstnerisk råd skal sætte retning for teatret

Marianne Klint har en klar vision for det historiske teater på Frederiksberg. Hun vil sikre en stærk forretning, der samtidigt giver huset til den unge generation af udøvende scenekunstnere. Derfor etableres et kunstnerisk råd bestående af fire yngre teaterprofiler, som sammen med hende skal sætte en retning for Aveny-Ts kunstneriske profil. Det er kongstanken, at rådet skiftes ud jævnligt for at sikre kontinuerligt nye, friske og spændende øjne på teatret. De første navne i rådet vil blive præsenteret i løbet af kort tid. Hun siger endvidere om sin vision for teatret:

”Det er vigtigt med kunstnerisk ventilation, hvis man vil fastholde et yngre publikumssegment. Teatret skal arbejde mere demokratisk med kuratering af både nye produktioner, turnéaktivitet, genopsætning af afprøvede og vellykkede værker og præsentationer af gæsteforestillinger og en masse beslægtede aktiviteter. Der skal skabes et åbent kulturhus, som rigtig mange føler en tilknytning til og der vil blive rakt ud til nye nationale og internationale samarbejdspartnere. Huset skal have lange åbningstimer, og det nybyggede forhus skal – udover at agere væksthus for scenekunstneriske eksperimenter – være et bankende hjerte med en masse populære events og formater som mindre forestillinger, musikevents, comedy, talks, litteraturarrangementer og meget mere. Der skal i det hele taget skrues op for grundene til at lægge vejen forbi Aveny-T”.

Mere om Marianne Klint

I årene før Marianne Klint kom til Teater Momentum, har hun været administrativ leder for aarhusianske Archauz (som i dag hedder Bora Bora), været manager og PR-ansvarlig for Mancopy© Dansekompagni samt administrator og souschef for Den Anden Opera, som opstod som en del af Kulturby ’96-satsningen og endte med at tage navneforandring til Københavns Musikteater.

Hertil kommer bl.a. en post som næstformand i Projektstøtteudvalget for Scenekunst i Statens Kunstfond, som hun bestred fra 2018 til 2021. Hun er cand.phil. i musik fra Københavns Universitet (1994) og har siden suppleret sin grad med en diplomuddannelse i Kunst- og Kulturledelse fra University College Sjælland (2010).

Marianne Klint starter på Aveny-T d. 1. oktober.

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...