Mest læste lige nu

Teaterpokalen 2022: Her er de nominerede til Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt onsdag generalforsamling med valg af prismodtagere til instruktørprisen Teaterkatten, Initiativprisen og nomineringer til Teaterpokalen 2022 på baggrund af forestillinger inden...

Dansens økosystem er ved at bryde sammen

Kommunale sparerunder i Aarhus foreslår udflytning af Bora Bora til et alt for lille scenerum. Dansehallerne i København står fortsat uden fast scene en...

Jens Arentzen efterlader os sine stærke holdninger, finurlige udtalelser og gode råd

Jens Arentzen (1958-2022) var et af de mest begavede mennesker, jeg har kendt i mit liv. Han var sprudlende, kompromisløs, højlydt, eftertænksom, lyttende, engageret...
Annoncespot_imgspot_img

Ny direktør på Fredericia Musicalteater: ”Vi skal tale ind i samfundsdebatten med denne kunstform”

Thomas Bay er ny direktør for Fredericia Musicalteater. Hans fremtidsvisioner handler om udvikling af nye værker og talentudvikling, velvidende, at den aktuelle samfundskrise presser branchen til at levere skridsikre opsætninger. 

Det er netop blevet offentliggjort, at musicalperformer og kapelmester Thomas Bay er ny direktør for Fredericia Musicalteater. ISCENE tog en snak med ham om hans visioner og drømme for teatret og for musicalgenren i almindelighed.

Kulturelt fyrtårn

Hvad er dine visioner for Fredericia Musicalteater?  

“Jeg har en drøm om, at Fredericia Musicalteater er det kulturelle fyrtårn i teaterlandskabet, hvor spændende, nytænkende musicaloplevelser på højeste niveau skabes – store som små. Byens kulturelle gadekær, som samtidig er Danmarks – hvis ikke Nordeuropas – førende teater inden for musicalgenren. Fredericia skal være det naturlige samlingssted for genren nationalt, tiltrække international opmærksomhed og placeringen af Fredericia geografisk, samt historikken indtil nu, gør teateret og byen unikke og oplagte til denne opgave. Kerneværdier vil være kvalitet, synlighed og relevans – for publikum og for branchen”.

Annonce
JOB UNderside 2

Hvordan vil du være med til at understøtte dine visioner fremadrettet?  

“Fokus vil ligge på udvikling af nye forestillinger, talentudvikling og produktion af vedkommende kvalitetsforestillinger. Som eneste statsstøttede musicalteater herhjemme skal vi være et foregangsteater og drive udviklingen af musical som genre, og det vil vi gøre netop ved at gentænke etablerede værker, spille kvalitetsforestillinger og frem for alt udvikle nye forestillinger i Fredericia, som derefter får et liv i og potentielt uden for byens grænser. Men altså – Made in Fredericia. Og selvfølgelig for alle – store som små”.

Fokus på hele ‘økolaget’

Hvor vil jeres fokus primært være? 

“Vi vil have fokus på at understøtte vækstlaget og udviklingen af musicalperformere, selvfølgelig i stærk synergi med Den Danske Scenekunstskole, som også ligger i byen. 

I samme tanke har jeg en ambition om, at vi udvikler på hele ‘økosystemet’ inden for genren; danske komponister, dramatikere, instruktører, scenografer, teknikere, kapelmestre mv. skal arbejde og videreudvikles i byen og på teatret. Hele vækstlaget. 

Fredericia skal være det naturlige samlested, hvor knowhow, engagement og nye samarbejder opstår, til gavn for hele Danmark. Kimen til det frø er lagt, nu skal vi bære faklen videre”.

Aktuelle tematikker

Hvilke udviklingspotentialer synes du er mest oplagte at forfølge i forhold til musicalgenren?

“Genren er stadig præget af debatten om finkultur vs. populærkultur, og den håber jeg, vi kan mane til jorden, så vi for alvor kan komme i gang med at rykke på genren. Så længe vi har en diskussion om genrens eksistensberettigelse som kunstform herhjemme, vil der altid være en modstand i forhold til det den virkelig kan. Og musical er – i min optik – en af de allermest spændende kunstformer, fordi den både favner bredt og har evnen til at berøre på et dybere kunstnerisk plan.

Vi skal udforske mere omkring tematikker, aktuelle emner. Vi skal tale ind i samfundsdebatten med denne kunstform og sikre, at form og indhold altid går hånd i hånd. Se, hvad genren kan bære. Også musikalsk. 

Fredericia Musicalteater har lige spillet Come from Away, som netop er en forestilling, der prøver på at bryde den ‘gængse’ form, og er mere kollektivistisk med hele castet på scenen, enkle greb i et smidigt flow, med tematikker omkring relationer, fordomme, sorg, krig, og hvordan mennesket som væsen reagerer i en krise, individuelt og kollektivt. Kernen er netop mennesker og dybest set det, som er kunstens væsen; ånd – hvordan spejler jeg mig selv som menneske – også i en verden i opbrud. Det er enormt spændende og rørende, synes jeg”.

Der er brug for kunst og kultur

Hvad er musicalgenrens største udfordringer netop nu? Og hvordan forholder du dig til dem i forhold til Fredericia Musicalteater? 

“Det er ikke nogen hemmelighed, at branchen generelt er presset efter to sæsoner med nedlukninger grundet corona, og pt står vi midt i en sæson med høj inflation, stigende energiomkostninger. Det kan godt være energi- og forbrugsregninger er mere end tidoblet, både i privaten og hos teatrene, men det betyder jo ikke at vi kan tidoble billetprisen. Det vil både skræmme publikum væk – og grundlæggende har jeg en tro på, at teater skal være for alle. 

Hvis det bliver en længerevarende krise, er risikoen selvfølgelig, at vi kigger ind i drastiske nedskæringer af omkostninger, hvilket potentielt kan resultere i fyringer, lavere kvalitet på produktioner, dårligere billetsalg, mv. Det er en skræmmende spiral at kigge ned i, men jeg har tiltro til, at det vender – og at publikum bakker op om branchen og teatrene generelt. Vi mennesker har brug for et liv med levende kunst og kultur”.

Brug for publikums opbakning

“Genremæssigt vil de sidste tre sæsoners kriser (corona, inflation, energi) muligvis betyde, at repertoiret herhjemme i hele Danmark generelt vil læne sig opad sikre kort og det underholdende. Det er i hvert tendensen internationalt i øjeblikket, og historisk set har man kunne se lignende tendenser. Det er ikke nødvendigvis skidt, fordi der ligger rigtig meget godt i det velkendte repertoire – men hvis genren skal rykke og udvikle sig, så skal der også være plads til det eksperimenterende. 

Det er derfor bydende nødvendigt, at publikum bakker op. Vi er her kun, hvis der er et publikum til det. Ligeledes at vi i Danmark som first movers netop fortsætter med at have et statsstøttet musicalteater, som giver plads til at udforske, dyrke det mere ukendte, de små forestillinger, det eksperimentelle”. 

Tro på byen og på publikum

Hvilke ønsker har du for dansk musical netop nu? 

“Jeg håber, at vi nu kan træde ind i næste del af udviklingsrejsen, og integrere musicalen som andet og mere end eskapisme og let underholdning. Det rummer genren også. Også sammen med det store udtræk og det spektakulære, som jo blandt andet har været med til at popularisere genren. 

Men den kan meget mere. Forcen er, at den rammer bredt, den rammer mange, den kan rumme det lette og det tunge, de store kæmpeproduktioner lige så vel som små, skæve fortællinger, som egner sig i mindre format. Lys og mørke, kontrasternes skueplads. Nu er det vores opgave at vise publikum det. Og jeg har en tro på, at byen og publikum vil komme og bakke op”.

LÆS OGSÅ: Thomas Bay: Lad os fejre både kultur og sport

Thomas Bay er uddannet fra Musicalakademiet i 2006 og har siden arbejdet i hele Skandinavien og England inden for musicalgenren i og med forskellige faggrupper, på de store scener og med udvikling af forestillinger. 

Seneste

★★★★☆☆ Ophav – dunkelt familiedrama om medaljens bagside

Team Teatret og Teater Rum er aktuelle med Lars...

Anna Balslev er ny husinstruktør på Det Kongelige Teater

Det unge talent, Anna Balslev, tiltræder som husinstruktør i...

★★★★★★ Duften af Betlehem er en oplevelse for alle sanser

Teaterhuset Filurens Duften af Betlehem er mere end blot...

Nyhedsbrev

spot_img

Udforsk videre

★★★★☆☆ Ophav – dunkelt familiedrama om medaljens bagside

Team Teatret og Teater Rum er aktuelle med Lars...

Anna Balslev er ny husinstruktør på Det Kongelige Teater

Det unge talent, Anna Balslev, tiltræder som husinstruktør i...

★★★★★★ Duften af Betlehem er en oplevelse for alle sanser

Teaterhuset Filurens Duften af Betlehem er mere end blot...

Christian Lollike stopper som direktør for Sort/Hvid

Efter mere end 10 år på posten som kunstnerisk...

Holberg goes black – seriøst sjov, sproglig energiudladning

Sikke et brag af en afslutning på Dansk Teater...
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer er chefredaktør af ISCENE.dk og tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
spot_imgspot_img

★★★★☆☆ Ophav – dunkelt familiedrama om medaljens bagside

Team Teatret og Teater Rum er aktuelle med Lars Dammarks familiedrama Ophav, der handler om en families forretningssucces på bekostning af familielivet. Jørgen Böllugaze er...

Anna Balslev er ny husinstruktør på Det Kongelige Teater

Det unge talent, Anna Balslev, tiltræder som husinstruktør i Skuespillet på Det Kongelige Teater fra sæson 2023/24. Anna Balslev er særligt kendt for sine sanselige,...

★★★★★★ Duften af Betlehem er en oplevelse for alle sanser

Teaterhuset Filurens Duften af Betlehem er mere end blot en teaterforestilling. Det er en totaloplevelse, der fanger og stimulerer alle barnets sanser i en...