Populært lige nu

Sandra Yi Sencindiver: “Jeg synes faktisk, at folk er enormt gode til at forsøge”

I går udsendte "Et større billede" en pressemeddelelse med et åbent brev til den danske film- og tv-branche med ønsket om et opgør med...

Fanget i et pink peep show

Et twisted univers med stiliserede voldsfantasier venter publikum, når de træder indenfor til forestillingen Stuepigerne på Aarhus Teater. Hvis man endnu ikke har lært...

Aaben Dans: Med kvinden i fokus

Aaben Dans har i år to store premierer med kvinder i fokus. Begge er kvartetter, aldersspecifikke, og begge handler om kvindefællesskaber og kvindekroppe i...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Skyld – uhyggeligt familiedrama i spektakulær scenografi

Aalborg Teater blotlægger husdramatiker Julie Maj Jakobsens Skyld fællesskabets opløsning gennem en families ditto i en iscenesættelse, der transcenderer det menneskelige, da det uregerlige vejr langsomt æder sig ind på familien og dens trakasserier.  

Regnen siler ned af ruderne i det blå hus, der ligger blottet, som havde en isske gravet en kugle ud. Vi aner loftet og kælderen og kigger direkte ind mod stuens store panoramavindue. I huset, som hendes mand har bygget til hende, bor Elizabeth. Hun taler med sin ven Jac om sine tre børn, der er på vej. Familieforholdene er ikke hjertelige, fornemmer man. Scenen er sat til, at noget afgørende skal ske.

Skyld
Skyld på Aalborg Teater. Foto Allan Toft.

Hunden Pølse ligger lit de parade

Den yngste datter Simone er allerede kommet og sniger sig rundt i huset med sit kamera. Hun laver dokumentarfilm, som mor og hun har aftalt, at hun skal filme under familiemødet. Regnen stiger i intensitet og så dukker først storesøster Hannah og så mellembror Albert op. Hunden Pølse er død og ligger lit de parade på stuegulvet, så de kan begrave den sammen. Bastant symbol, men virkningsfuld motor for en sjov scene off stage, hvor familien småhakker på hinanden, mens de flytter rundt på hunden. Det er et fint greb, der kommer i brug et par gange og styrker den realistiske del af historien, hvor man smugkigger ind i andres hverdag.

Historiens andet lag er naturen, der raser udenfor ruderne. Som et billede på de store følelser, der er på spil i familiedramaet, men også som en aktør i sig selv. Som familien som institution bryder sammen, giver vejret også op, før det med en sidste kraftanstrengelse rydder bordet og måske giver plads til noget nyt.

Annonce
JOB UNderside 2
Skyld
Skyld på Aalborg Teater. Foto Allan Toft.

Hvor er far?

Inden da skal vi omkring den hund, der ligger begravet i familiens skød. Julie Maj Jakobsens manuskript er struktureret som en løs krimigåde. For hvor er familiens far, der har været væk i fem år? Hvorfor gik han? Og hvorfor vil mor nu have ham erklæret død? Alle har deres egne hemmeligheder, der spiller ind i den overordnede, mens de passivt-aggressive replikker fyger mellem familiemedlemmerne.

Hannah ved mest og afslører til sidst for meget for hurtigt, da hun selv bliver forrådt. Marie Knudsen Fogh er sitrende monumental i endnu en overlegen præstation som denne skamskudte ældste datter, der har båret for meget og selv er løbet sur i kærligheden. Over for hende gør især Annika Johannessen god fyldest som mor Elizabeth, der med en stærk offerhistorie i rygsækken udnytter alle omkring sig til at opnå sine mål. Line Nørholt rammes hårdt som den umiddelbart mest uskyldige yngste datter, Simone, hvorefter historien tager en ny, blodig drejning.

Skyld
Skyld på Aalborg Teater. Foto Allan Toft.

Det er uhyggeligt!

De to herrer i spillet vimser omkring kvinderne uden meget selvstændigt drive – hvilket absolut ikke skal opfattes som en kritik. Lars Topp Thomsen er mors toyboy Jac, der i 30 år har ventet på sin tur – og som lettere uforklaret sætter afsløringerne i gang for alvor. Thomas Kristian Bek er sønnen Albert, familiens parasit. Konfliktsky, selvopfyldt og dramatisk som en unge på tre får han skabt en helstøbt figur med få midler. Karla Rosendahl får charmerende rapkæftet også meget ud af hans noget mere handlingskraftige kæreste, Elysia.

Teaterdirektør Hans Henriksen har instrueret med en velfungerende blanding af dirrende langsomhed og pludselige udfald accentueret af stormens blitz og buldren. Det er uhyggeligt! Vi bliver fastholdt et sted mellem Ingmar Bergman light og Stephen Kings familie-suspense i en gedigen forestilling, der løfter tekstens narrativ om fællesskabets – her familiens – opløsning op i en ramme hinsides menneskets kontrol, mens vejret langsomt æder sig ind på det blå hus.

Hør scenemester Tobias Langkilde fortælle om forestillingens scenografi her.

Forfatter: Julie Maj Jakobsen. Iscenesættelse: Hans Henriksen. Scenograf: GRIF/Ditte Marie Tygesen og Mikkel Rostrup. Lysdesign: Mia Willett. Lyddesign: Aske Bergenhammer Hoeg.

Medvirkende: Annika Johannessen, Lars Topp Thomsen, Marie Knudsen Fogh, Thomas Kristian Bek, Line Nørholt, Karla Rosendahl.

Skyld spiller 23. november – 21. december 2022 på Aalborg Teater.

Seneste

★★★★☆☆ Ants 1+1=3 – dansende myrer hylder fællesskabet med stor teknisk kunnen

Den dansk-lettiske danser og koreograf Anastasija Olescuka har indtaget...

Aaben Dans: Med kvinden i fokus

Aaben Dans har i år to store premierer med...

Sandra Yi Sencindiver: “Jeg synes faktisk, at folk er enormt gode til at forsøge”

I går udsendte "Et større billede" en pressemeddelelse med...

Nyhedsbrev

spot_img

Udforsk videre

★★★★☆☆ Ants 1+1=3 – dansende myrer hylder fællesskabet med stor teknisk kunnen

Den dansk-lettiske danser og koreograf Anastasija Olescuka har indtaget...

Aaben Dans: Med kvinden i fokus

Aaben Dans har i år to store premierer med...

Sandra Yi Sencindiver: “Jeg synes faktisk, at folk er enormt gode til at forsøge”

I går udsendte "Et større billede" en pressemeddelelse med...

★★★★☆☆ Elektra – rasende kvinder i blodig hævnspiral

Fra bondage i et lysende, solgult univers bevæger Anja...

Metropolis’ Performing Landscapes Laboratorium åbnede for væsentlige indsigter i kunstneriske potentialer

Over to dage på Refshaleøen i København afvikledes Metropolis’...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet Sport & Kulturchef i DGI Byen & Øksnehallen, fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
spot_imgspot_img

★★★★☆☆ Ants 1+1=3 – dansende myrer hylder fællesskabet med stor teknisk kunnen

Den dansk-lettiske danser og koreograf Anastasija Olescuka har indtaget Baltoppen Live og fortryller skoleelever i udskolingen med sine kriblende, streetdansende myrer. Premieren fandt sted...

Aaben Dans: Med kvinden i fokus

Aaben Dans har i år to store premierer med kvinder i fokus. Begge er kvartetter, aldersspecifikke, og begge handler om kvindefællesskaber og kvindekroppe i...

Sandra Yi Sencindiver: “Jeg synes faktisk, at folk er enormt gode til at forsøge”

I går udsendte "Et større billede" en pressemeddelelse med et åbent brev til den danske film- og tv-branche med ønsket om et opgør med...