Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Hæv alle pengene! – poetisk angreb på kapitalismens tankefængsel

Hæv alle pengene! af DYVEKES FREMTID er et originalt bud på den kapitalismekritik, som fylder mere og mere på scenerne. I denne vækstlagsproduktion på Teaterhuset spiller naturen med ved siden af menneskenes kamp for at bryde fri af kapitalismens præmisser.

Der er røg i skoven. Måske er det mosekonen, der brygger? Måske er det Jordens undergang? Måske er det mere en sindstilstand? Det er svært at se. Helt konkret og i overført betydning. Så hører vi en stemme, der opfordrer til at hæve alle pengene, komme ud i skoven med dem og gøre oprør mod pengenes tyranni. Et konkret oprør mod den abstrakte kapitalisme, der skaber mental undertrykkelse.

Hæv alle pengene!
Hæv alle pengene! Dyvekes Fremtid på Teaterhuset. Foto Alexia Christensen.

Jorden sukker blødt

Stemmen tilhører Bitten, der har forsøgt at eksistere på kapitalens præmisser, men nu har givet op og startet sit måske ikke helt gennemtænkte oprør. Der opstår en lidt akavet stemning, da Rigmor faktisk dukker op med en hel kuffert fuld af penge. Hun er bare glad for at være med, men hvad skal der egentlig ske?

Jo, de skal samle pengene i en bunke, men måske skulle de lige lære hinanden at kende først? Få de etiske valg lidt i perspektiv? Jorden sukker blødt af de to kvinders kejtede dans om hinanden. Bundet sammen af den diffuse forståelse af, at livet baseret på kapitalismens sprog kun fører én uigenkaldelig vej og ”det er mod kaos”.

Hæv alle pengene
Hæv alle pengene! Dyvekes Fremtid på Teaterhuset. Foto Alexia Christensen.

De fandens virkelige penge

Kvinderne forsøger at skabe orden i oprøret med først et manifest, siden ved at bruge de mange penge, Rigmor har vundet i lotto. Men hvorfor lige give dem til hospitalsklovne og ikke et andet godt formål? Igen støder kvinderne på det egennyttige i pengenes tale, som de ikke kan omgå eller trække sig selv – og den enes præference for hospitalsklovne – ud af.

De graver pengene ned i skovbunden, mens de synger om fuglefløjt og gule kantareller, men de ”fandens virkelige penge” vil ikke forsvinde, så de forsøger sig med kunst, men er atter usikre på, om det virker. Rigmor mimer deres oprør i en samtale med sin kæreste, hvor hun udæsker hende svar på, om hun fortsat vil elske hende, hvis hun tager alt fra hende.

Hæv alle pengene! Dyvekes Fremtid på Teaterhuset. Foto Alexia Christensen.
Hæv alle pengene! Dyvekes Fremtid på Teaterhuset. Foto Alexia Christensen.

Skoven er smuk

”En ræv er en ræv, men et menneske er altid mere,” når de frem til i en af stykkets mange fine replikker, der med et naivt-skævt blik på verden og dens mudrede dilemmaer skaber små lysglimt af erkendelse. Kvinderne er ramt af livet, men fastholder en grundlæggende empati og nysgerrighed. Man må faktisk godt ”kigge på skoven og tænke, den er smuk”.

DYVEKES FREMTID er et dramatikerkollektiv, der blandt andet forsøger at udviske egoet i deres tekster. Katrine Vedsøs Bitten og Lise Hagens Rigmor fremstår ikke udviskede som karakterer, der har særdeles god kant. Men historien er større end de to kvinder (der også er kollektivet bag ordene). Skovens lyde, der signalerer en selvbero hinsides det menneskelige, og de velintegrerede, nonverbale sekvenser åbner et poetisk rum, der nok kan være særegent knivskarpt på replikniveau, men også til en vis grad formår at vise rummet uden for den økonomiske tankemodel, vi alle fortsat er fanget i.

Iscenesættelse og dramatik: DYVEKES FREMTID. Scenografi: Alba Høeg Andersen og Stine Stub Nielsen. Lysdesign: Carl Asmussen. Lyddesign: Jesper Vedsø Jakobsen. Dramatisk sparring: Abelone Koppel.

Medvirkende: Lise Hagen og Katrine Vedsø.

Hæv alle pengene! spiller 24. – 27. maj 2023 på Teaterhuset og derefter turné.

Seneste

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...

Scenekunstens Årsmøde 2024 sætter fokus på fremtidens scenekunst

Mandag den 3. juni afholdes Scenekunstens Årsmøde som en...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan skabes nye kollektive visioner og strømninger? Det er nogle af de tematikker, som tages op...

Scenekunstens Årsmøde 2024 sætter fokus på fremtidens scenekunst

Mandag den 3. juni afholdes Scenekunstens Årsmøde som en del af programmet for CPH Stage 2024. I år er temaet Scenekunstens fremtid og mødet...