Populært lige nu

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Hæv alle pengene! – poetisk angreb på kapitalismens tankefængsel

Hæv alle pengene! af DYVEKES FREMTID er et originalt bud på den kapitalismekritik, som fylder mere og mere på scenerne. I denne vækstlagsproduktion på Teaterhuset spiller naturen med ved siden af menneskenes kamp for at bryde fri af kapitalismens præmisser.

Der er røg i skoven. Måske er det mosekonen, der brygger? Måske er det Jordens undergang? Måske er det mere en sindstilstand? Det er svært at se. Helt konkret og i overført betydning. Så hører vi en stemme, der opfordrer til at hæve alle pengene, komme ud i skoven med dem og gøre oprør mod pengenes tyranni. Et konkret oprør mod den abstrakte kapitalisme, der skaber mental undertrykkelse.

Hæv alle pengene!
Hæv alle pengene! Dyvekes Fremtid på Teaterhuset. Foto Alexia Christensen.

Jorden sukker blødt

Stemmen tilhører Bitten, der har forsøgt at eksistere på kapitalens præmisser, men nu har givet op og startet sit måske ikke helt gennemtænkte oprør. Der opstår en lidt akavet stemning, da Rigmor faktisk dukker op med en hel kuffert fuld af penge. Hun er bare glad for at være med, men hvad skal der egentlig ske?

Jo, de skal samle pengene i en bunke, men måske skulle de lige lære hinanden at kende først? Få de etiske valg lidt i perspektiv? Jorden sukker blødt af de to kvinders kejtede dans om hinanden. Bundet sammen af den diffuse forståelse af, at livet baseret på kapitalismens sprog kun fører én uigenkaldelig vej og ”det er mod kaos”.

Hæv alle pengene
Hæv alle pengene! Dyvekes Fremtid på Teaterhuset. Foto Alexia Christensen.

De fandens virkelige penge

Kvinderne forsøger at skabe orden i oprøret med først et manifest, siden ved at bruge de mange penge, Rigmor har vundet i lotto. Men hvorfor lige give dem til hospitalsklovne og ikke et andet godt formål? Igen støder kvinderne på det egennyttige i pengenes tale, som de ikke kan omgå eller trække sig selv – og den enes præference for hospitalsklovne – ud af.

De graver pengene ned i skovbunden, mens de synger om fuglefløjt og gule kantareller, men de ”fandens virkelige penge” vil ikke forsvinde, så de forsøger sig med kunst, men er atter usikre på, om det virker. Rigmor mimer deres oprør i en samtale med sin kæreste, hvor hun udæsker hende svar på, om hun fortsat vil elske hende, hvis hun tager alt fra hende.

Hæv alle pengene! Dyvekes Fremtid på Teaterhuset. Foto Alexia Christensen.
Hæv alle pengene! Dyvekes Fremtid på Teaterhuset. Foto Alexia Christensen.

Skoven er smuk

”En ræv er en ræv, men et menneske er altid mere,” når de frem til i en af stykkets mange fine replikker, der med et naivt-skævt blik på verden og dens mudrede dilemmaer skaber små lysglimt af erkendelse. Kvinderne er ramt af livet, men fastholder en grundlæggende empati og nysgerrighed. Man må faktisk godt ”kigge på skoven og tænke, den er smuk”.

DYVEKES FREMTID er et dramatikerkollektiv, der blandt andet forsøger at udviske egoet i deres tekster. Katrine Vedsøs Bitten og Lise Hagens Rigmor fremstår ikke udviskede som karakterer, der har særdeles god kant. Men historien er større end de to kvinder (der også er kollektivet bag ordene). Skovens lyde, der signalerer en selvbero hinsides det menneskelige, og de velintegrerede, nonverbale sekvenser åbner et poetisk rum, der nok kan være særegent knivskarpt på replikniveau, men også til en vis grad formår at vise rummet uden for den økonomiske tankemodel, vi alle fortsat er fanget i.

Iscenesættelse og dramatik: DYVEKES FREMTID. Scenografi: Alba Høeg Andersen og Stine Stub Nielsen. Lysdesign: Carl Asmussen. Lyddesign: Jesper Vedsø Jakobsen. Dramatisk sparring: Abelone Koppel.

Medvirkende: Lise Hagen og Katrine Vedsø.

Hæv alle pengene! spiller 24. – 27. maj 2023 på Teaterhuset og derefter turné.

Seneste

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen melder nu ud, hvem der er nomineret til priserne for årets bedste nummer og årets...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på tur på Bispebjerg i København med en blanding af nycirkus, værksteder, musik og Marionetteatret fra...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art & Activism. I år med fokus på bæredygtighed og kønsdiversitet under det overordnede tema Utopia....