Populært lige nu

Annonce

★★★★☆☆ Salute Solitude – rørende horrorunivers

Aveny-T lægger under CPH Stage hus til ULK PRODUCTIONS lille, magiske dukkefortælling om tab og ensomhed, Salute Solitude, der med afsæt i genrereferencerne skaber sit eget rørende horrorunivers.

Annonce

Produktionsselskabet ULK PRODUCTIONS bevæger sig eksperimenterende i feltet mellem film, teater og musik, og Salute Solitude lader således også dukkespil og kompositioner flyde ind i hinanden, mens filmmediet bidrager med sekvenser af billedflagrende minder og drømme.

Salute Solitude
Salute Solitude. Aveny-T under CPH Stage. Foto: ULK Productions.

Røgslør og traumer

Hils på ensomheden, kan man vel oversætte titlen til, og Salute Solitude kryber i den grad under huden med sit portræt af den forslåede eksistens, der ligger under avisen på bænken mellem New Yorks skyskrabere. Først er det dog mørkt og traumet introduceres med et hyl og en brat opbremsning på lydsporet.

Så kommer hun til live på bænken. Skældsordene fyger hende om ørerne fra de forbipasserende, men hun finder trøsten i de cigaretter, hun graver frem fra dametaskens skjul. Tasken er pæn, en reminiscens fra et tidligere liv?

Klaveret smyger sig blidt omkring hende, mens hun pulser på smøgen, men afbrydes brat af et barns kalden på mor. Frem med flasken og snart synker hun ned i beruselsen. Skærmen tager over med en collage af s/h-familiefotos fra 60’erne og billeder af biluheld og af spiritus, inden drømmens surreelle lag antyder en kunstighed, en zombie-agtig stirren.

Annonce
Salute Solitude
Salute Solitude. Aveny-T under CPH Stage. Foto: ULK Productions.

Mareridtsbaby

Hun vågner med et gisp. Et lille barn kravler op på bænken og de mødes i rasende gråd og ordløs forståelse, inden barnet kaldes bort. Hun dølger atter smerten og mareridtet sniger sig ind. Flimrende skærm og hviskende stemmer, inden babyen materialiserer sig i voksenstørrelse. Frederik Baks kontrabas tonser afsted, mens babyen søger opmærksomhed mellem publikum, mens kaldet efter mor ekkoer i baggrunden.

En sprøjte fremkalder endog mere syrede billeder, inden et lille håb tændes med redens æg og de skrøbelige, flaksende vinger nede i dametasken. De forlænges i skærmens naturbilleder, der toner ud i en regnbue. “Was it really worth the trouble”, lyder den sidste replik. Livet, må man vel forstå. Det er der ikke noget enkelt svar på. Heller ikke i Salute Solitude, der tilbyder spor af en baggrundshistorie op uden at udpensle, men derimod formidle følelserne, der førte frem til bænken.

Salute Solitude
Salute Solitude. Aveny-T under CPH Stage. Foto: ULK Productions.

Fintfølende horrorunivers

Emil Veber Rasmussens er lige så nænsom en dukkefører, som han er voldsom som baby i voksenstørrelse. Babysekvensen er foruroligende i sin groteske forstørrelse af det velkendte. Babyen som trist monster spændes fint op mod det uskyldsrene møde med det lille barn på bænken, og skaber sammen med Frederik Baks fremragende – snart forcerede, snart blide – lydunivers en absorbering i tragediens og håbets følelsesstrømme.

Salute Solitude bygger på en vifte af visuelle og musikalske genrekonventioner, men får ganske mageløst skabt sit helt eget overbevisende horrorunivers, der samtidig er uhyre menneskeligt fintfølende. Forestillingen lover godt for en fortsat udvikling af dukketeatret for voksne.

Dukkemager og -fører og instruktør: Emil Veber Rasmussen. Komponist: Frederik Bak. Dukkekonsulent: Patrice Homolova. Tekniskkonsulent: Baldrian Sector. Producent: Ulk Productions.

Medvirkende: Emil Veber Rasmussen.

Salute Solitude spiller på Aveny-T 8-10. juni 2023 under CPH Stage.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en...

Tre scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en umage kærlighedshistorie, om længslen efter at kunne leve autentisk sammen med den, man elsker, samtidig...