Med dramatiske tordenskrald, knaldperler og en enkelt Stanley sømpistol skyder Sleeping Beauties på Aarhus Teater løs på idealet om den unge, smukke kvinde. Ordet gives til eventyrernes bitre, aldrende stedmoderfigur, men det er ikke helt så let at slippe ud af den misundelige rolle, som hun måske havde håbet.
Sleeping Beauties er anden forestilling i huskunstnerduoen Sigrid Johannesen og Laura Løwes trilogi med overskriften Twisted Fairytales. Og denne gang tages temaet meget bogstaveligt. Eventyrerne om Snehvide, Tornerose og Askepot genfortælles og genforhandles gennem en udstilling af samfundets altoverskyggende fokus på kvinders skønhed.
Snehvide med et twist
Klædt i den onde stedmors sortbroderede, højhalsede dragt kaster Nanna Bøttcher sig komisk frådende over Snehvides udskårne hjerte, serveret på et nydeligt sølvfad. Med et manisk grin indtager hun grådigt resultatet af sin altoverskyggende misundelse på den unge piges skønhed. Men pludselig er det som, om at hun ser sig selv udefra. Indsmurt i blod fryser hun og kigger skamfuldt undrende ud i rummet. For hvorfor er det nu lige, at den onde stedmor altid skal have et problem med en ung, smuk pige?
Med både menneskelig sårbarhed, dramatisk vrede og sarkastiske kommentarer forsøger den onde stedmoder at bryde ud af det eventyr, hun spiller med i. Vi må forstå, at kampen for at være den skønneste ikke handler om hendes personlige bitterhed, men om at skønhed er en strukturel magtfaktor i samfundet. Og måske kunne vi fortælle et andet eventyr?
Ikke bare til pynt
Iført eventyrlige prinsessekjoler, korsetter og blondeundertøj giver Carley Lund, Bjørk-Mynte Paulse og Yeji Lim fra Holstebro Dansekompagni krop og stemmer til stedmoderens fortælling om, hvordan skønhed blev verdens altoverskyggende valuta. En fortælling, der involverer eventyrprinsseser, 1800-tallets tyndhedsfikserede kejserinder samt Kylie Jenner og hendes instagramfølgere. Med konkrete roller og replikker er danserne, modsat tidligere samarbejder med Holstebro Dansekompagni, langt mere integrerede i forestillingen. Og et stort hurra for det!
I samspil med Aki Bechs skiftevis romantiske, foruroligende og hårdtslående lyddesign tages vi med på en flot eksekveret danserejse fra Disney-romantikkens elegante yndefuldhed til SoMe-samfundets pumpende poseringer. Danserne giver manuskriptet et tiltrængt fysisk modspil, der samtidig konkretiserer den smukke ungdommelighed, som den onde stedmor både konkurrerer med og forsøger at hæve sig over.
Ind til kernen
I glimt får Nanna Bøttcher lov til at udfolde stedmoderens sårbarhed og giver manuskriptets til tider lidt foredragsagtige samfundskritik et mere menneskeligt udtryk. Den uhyggelige fornemmelse af ikke længere at kunne genkende sit eget spejlbillede. Og frygten for, at ens kønsbehåring bliver grå og at samfundet ikke længere tager en seriøst.
Men endnu mere rammende er det, når pilen rettes ud af. Mod os. I en pinefuld scene beder stedmoderen publikum om at bedømme, hvem af dem, der er smukkest. Med nervøse blikke klæder danserne sig langsomt af ned til deres undertøj, og vi opfordres til at klappe, imens de fire medvirkende går catwalk for vores bedømmende blikke. Her forstår vi ikke blot, men mærker samfundets sammenlignende blik på kvinder som et fysisk ubehag.
Eventyrets ubehagelige spejl
Den veloplagte blanding af trygge eventyr og ubekvemme sandheder eliminerer alt håb for en nem udvej fra samfundets undertrykkende skønhedsidealer. For, åh, hvor ville det bare være dejligt, hvis selvaccept og kropspositivisme kunne løse problemet. Men, ak, lige som den onde stedmoder, må vi sande, at der ikke findes en individuel løsning på et strukturelt problem. Også det er et eventyr.
Selvom manuskriptet nogle gange mister pusten i informerende statistikker og udramatiske samfundsanalyser, lykkes Sleeping Beauties effektivt med at holde den onde stedmoders ubarmhjertige spejl op foran os. Det stærke koncept og de medvirkendes flotte præstationer giver både nerve til kritikken og stof til eftertanke.
Idé: Rikke Frigast Jakobsen og Holstebro Dansekompagni. Tekst og instruktion: Sigrid Johannesen. Koreografi: David Cornelius Price og Marie Brolin-Tani. Scenografi (koncept): Laura Løwe. Scenografi (realisering): Astrid Lindgreen Hjermind. Lyddesign: Aki Bech. Lysdesign: Kim Glud.
Medvirkende: Nanna Bøttcher, Carley Lund, Bjørk-Mynte Paulse, Yeji Lim og Kim Veisgaard (Voice Over).
Sleeping Beauties spiller på Aarhus Teater, Studio 7. februar – 9. marts 2024.