Populært lige nu

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Waiting Places – svidende skarpe skæbneportrætter

Amerikanske Bobbi Jene er en verdenskendt koreograf og spillevende danselegende, der næsten får scenegulvet til at ryge med sin bare tilstedeværelse. På den intime Edison-scene har Betty Nansen Teatrets initiativ ”Betty udvikler” i Waiting Places sat store talenter i stævne, som skildrer menneskers ensomhed og samvær helt ind til benet. 

Kroppenes intense udtryk og skarpe bevægelser kommunikerer stemninger og ord som et svidende skarpt, nonverbalt sprog. Koreograferne Bobbi Jene og Or Schraiber har begge en baggrund fra Ohad Naharins Batsheva Kompany i Israel, som er kendt for den intuitive dansestil, gaga. Titlen Waiting Places er dog på ingen måde en sovepude, men oser selv i de rolige sekvenser af en tango- eller flamencodansers temperament.

Koreograferne optræder sammen med de kongelige solodansere Astrid Elbo og Alexander Bozinoff samt Kizzy Matiakis, som nu er pensioneret solodanser. De klassisk trænede kroppe, der er skolet til præcision, leverer det ene dragende portræt efter det andet uden et bærende narrativ. Intentionen er, at vi skal kunne relatere til karakterernes ensomhed og fællesskab, mens de venter på kærligheden. 

Waiting Places på Edison. Foto: Christian Friedländer
Waiting Places på Edison. Foto: Christian Friedländer

Drivende begær og selvkontrol

Følelser som passion og vrede siver ud af hver en pore med en karatemesters stålsatte intention. Der er sensuelle, smertefulde og tempofyldte soli og dialoger, som udvides og raffineres i mange lag. Stilen er levende dansehistorie med fx Martha Grahams kontrastfulde udtryk som fremstrakte arme og svaj i ryggen, Pina Bauschs socialrealistiske rammer og Naharins introspektive følelsessprog.

Følelser som passion og vrede siver ud af hver en pore med en karatemesters stålsatte intention

Der er slag på egen krop og korrigering af egne bevægelser som at fjerne den hånd, der holder sig for munden eller rækker ud. Manierede forsøg på selvkontrol mellem nydelse og smerte. Trippende ventepositioner og gentagelser, vist ved streger på væggen og koreografiske mønstre, der gentages. Alle ventepositioner mellem ensomhed og forhold. Kærlighed og smerte i et ufrivilligt jerngreb.

Astrid Elbo er den selvbevidste femme fatale, der ikke alene ejer rollen som lidenskabelig forfører, men leverer et mesterligt nærvær, der er karvet ind i hendes fænomenale teknik. Øjnene oplyser hele scenen af begær og stålsat længsel efter at leve livet til sidste fiber. Alexander Bozinoff og Or Schraiber synes at have fordoblet deres imponerende spændvidde ved at skabe bro mellem hver deres danseteknikker og udtryk.

Waiting Places på Edison. Foto: Christian Friedländer
Waiting Places på Edison. Foto: Christian Friedländer

Tidsboble med åben fjerde væg

Christian Friedländers scenografi er som et minimalistisk cafe Müller-lignende Pina Bausch univers. Tre nøgne træborde med stole, der vender i hver sin retning. En dør i den ene side og et bord med telefon og stol i den anden. Her sidder Bobbi Jene, måske i egne fortidsminder, og venter på et opkald, som et sammenbindende ventesymbol gennem forestillingen.

Friedländers høje, buede palævinduer langs hele scenens bagvæg afslører et andet rum, hvor pianisten sidder ved sit opretstående klaver og spiller. Komponist og musiker Yonatan Daskal skaber et genialt tonemaleri med både klassiske Debussy-klingende toner såvel som mellemøstlige udtryk. Han fremstår som deres fælles hukommelse. Den, der trækker i trådene og beskuer galskaben.

Yonatan Daskal skaber et genialt tonemaleri

Christian Vest Berntsen har skabt et lysdesign af 12 lysstofrør i loftet. Intentionen om, at publikum skal suges ind i værket, understreges ved, at stolerækkerne kun er mørklagt i perioder. Scenografi og kostumer er holdt i brunt, sort og hvidt, næsten som et lærred af hverdag og venten. Kærligheden males ovenpå med store penselstrøg, når Astrid Elbos røde, lange kjole tænder for lidenskaben. 

Waiting Places på Edison. Foto: Christian Friedländer
Waiting Places på Edison. Foto: Christian Friedländer

Artefakter af levet liv

Reallyden fra klaveret og publikum som synlig fjerde væg i det sociale rum er alle greb, der understøtter vores involvering i værket. Vi er der, men får heldigvis også indimellem lov til at glide i baggrunden og blive revet med af magien, absurditeten og længslen. Hæsblæsende kamplignende arenaer i realtid afbrudt af møder uden tid og sted, som især Bobbi Jene og Kizzi Matiakis mestrer.

Hæsblæsende kamplignende arenaer i realtid afbrudt af møder uden tid og sted

Hvad siger serier af bevægelser uden et fortløbende narrativ? Bevægelser, der er langt fra de klassiske danseres mimetradition, men i stedet bliver som Debussys tonemalerier i bevægelse. Rendyrket krop, tempo og passion overfører scenografiens store vinduer til vinduer ind i sjælelivet. Vi kan se Waiting Places på mange plan og i mange lag, der alle transformerer artefakter af liv til vores egne meningsfulde helheder.

Seneste

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...
Annonce
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Mange års erfaring med udvikling af scenekunstprojekter i inkluderende formater. Forfatter til undervisningsmaterialer om scenekunst på Forlaget Alinea. Arbejder for tiden som selvstændig konsulent og underviser indenfor scenekunst og arkitektur.
Annonce

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen melder nu ud, hvem der er nomineret til priserne for årets bedste nummer og årets...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på tur på Bispebjerg i København med en blanding af nycirkus, værksteder, musik og Marionetteatret fra...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art & Activism. I år med fokus på bæredygtighed og kønsdiversitet under det overordnede tema Utopia....