Populært lige nu

Danmarks Teaterforeningers priser 2024 er uddelt

Danmarks Teaterforeninger uddelte i går aftes foreningens fire priser til kunstnere og kompagnier på det årlige Teaterseminar, mens Kulturkongens producentpris gik den modsatte vej...
Annonce

★★★☆☆☆ Werther – Den Jyske Opera når ikke i mål med store ambitioner

Philipp Kochheims moderne opsætning af Massenets Werther fortjener ros for virkelig at ville noget. Desværre ender Den Jyske Operas idérige turnéteater mere som kommentar end som gribende tragedie.

Annonce

Det viste sig at være sæsonens bedste råd, da min redaktør anbefalede, at jeg blev siddende i pausen i Werther, Den Jyske Operas idérige, men også vægelsindede modernisering af Massenets Goethe-opera fra 1892.

For mens de fleste gæster ved turnéstoppet på Gamle Scene i København var ude at sippe vin, udspillede et bedårende – og meget uannonceret – intermezzo sig for os, der blev tilbage. Mere om det lige straks.

werther, den jyske opera
Afstanden er stor mellem Zurab Zurabishvili og Na’ama Goldman som Werther og Charlotte i Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach

Først en ros til instruktøren, Philipp Kochheim. For at tage chancer, mestendels. Lade den glødende historie om en håbløst forelsket digterspire finde sted i en kold verden af nordisk design og chips i sofaen. Forvandle Werther til en 50-årig laps. Og drive fortællingen ind i et absurd univers, der i teorien kunne give en frisk vinkel på den stormende tragedie.

Werther som overgrebsmand

Hos Kochheim er Werther først og fremmest iscenesat som et problem. Zurab Zurabishvili, der også sang partiet ved premieren, ligner mere en forvirret overgrebsmand – en mafiøs onkel, såmænd – end en forgabt 23-årig. Han er forhutlet, boomer-klodset og instrueret i en vold, der går hinsides librettoen. 

Annonce

Hos Kochheim er Werther først og fremmest iscenesat som et problem

Hvad den skønne Charlotte ser i ham, forstår vi aldrig. Den ubalance spiller Kochheim på i en sådan grad, at da Werther til sidst begår sit berømte selvmord, er det ikke ham, hun krammer i sine arme, men en grå sofaryg. Distancen mellem dem er hele tiden større end nærheden.

Na'ama Goldman skaber et sammensat portræt af Charlotte i Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach
Na’ama Goldman skaber et sammensat portræt af Charlotte i Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach

Det paradoks bærer Charlotte konstant i Na’ama Goldmans sammensatte portræt. Hun er gift med kontorkongen Albert, der til sidst hellere vil se tv end tage del i det overspændte drama, og gennem hele stykket står den indre konflikt malet i hendes vildt meddelsomme mimik.

Men øjenbrynenes kantede bevægelser signalerer ikke kærlighedens beruselse, snarere en frygt for, hvad der skal ske den forstyrrede Werther. Hvordan slipper hun fri af den besættelse, han lider af?

Glimt af kækhed og sensibilitet

Ganske sigende er Werther klart bedst i en scene halvvejs, hvor Charlotte er alene med sin overilede lillesøster, Sophie. Her funkler Goldmans skæbnesvangre fortabelse i mødet med Silvia Micus frejdige ungdommelighed. Da rammer værket for første gang en troværdig sensibilitet.

Christian Oldenburg og Silvia Micu slår sig løs til popsoul i pausen af Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach
Christian Oldenburg og Silvia Micu slår sig løs til popsoul i pausen af Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach

Det sker lige efter den pause, der for de få tilbageblevne i salen forvandler sig til et surrealistisk mellemspil. Pludselig lyder Charles & Eddies popsoulede ”Would I Lie to You?”, mens et farvet diskolys indtager scenen. Fra deres plads i tv-sofaen rejser Sophie og Albert sig, slår flikflak, danser egyptisk og opfordrer salen til at klappe med, mens de overgiver sig charmerende til musikken.

Da dramaet spidser til mod slut, ligner Zurabishvili mest af alt en mand, der savner en god lur

Desværre varer det momentum af kækhed og siden sensibilitet ikke ved, for efter Sophie og Charlottes scene kommer Werther – selvfølgelig – slentrende i solbriller og smadrer alt. Nu, efter vores nære møde med Sophie, virker han blot endnu ældre. Og da dramaet spidser til mod slut, ligner Zurabishvili mest af alt en mand, der savner en god lur.

ilvia Micu krøller sig sammen i tv-sofaen som den ungdommelige søster Sophie i Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach
ilvia Micu krøller sig sammen i tv-sofaen som den ungdommelige søster Sophie i Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach

Distanceret kommentar

Omvendt kammer Goldman over i Pjerrot-agtigt overspil. Hun synger om deres ubrydelige bånd, men Kochheim mejsler pointen fast: Det hele er en løgn. Werther er syg, Sophie er syg, de er alle fire syge.

Point for at ville noget med opsætningen, der går endnu videre end Massenets stormfulde blanding af skæbneklang og sødme, som i øvrigt lyder forrygende dramatisk i Copenhagen Phil og Christopher Lichtensteins hænder – og som synges fint.

Udførelsen savner balance og evne til at bringe de store følelser i spil

Problemet er bare, at der er for få af de øjeblikke, hvor Werther er ægte medrivende, og for mange, hvor det bliver til distanceret kommentar. Ideen er god, men udførelsen savner balance og evne til at bringe de store følelser i spil, som værket lever af.

Seneste

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...
Sune Anderberg
Sune Anderberg
Selvstændig kulturjournalist og kritiker, skriver fast for en række danske medier. Medlem af Anmelderringen, cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.
Annonce

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en passion for teater ved at tilbyde Dramatik A som et af de få gymnasier i...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver engagere et særligt ungepanel, der aktivt skal være med til at udvikle det københavnske teater...