Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Werther – Den Jyske Opera når ikke i mål med store ambitioner

Philipp Kochheims moderne opsætning af Massenets Werther fortjener ros for virkelig at ville noget. Desværre ender Den Jyske Operas idérige turnéteater mere som kommentar end som gribende tragedie.

Det viste sig at være sæsonens bedste råd, da min redaktør anbefalede, at jeg blev siddende i pausen i Werther, Den Jyske Operas idérige, men også vægelsindede modernisering af Massenets Goethe-opera fra 1892.

For mens de fleste gæster ved turnéstoppet på Gamle Scene i København var ude at sippe vin, udspillede et bedårende – og meget uannonceret – intermezzo sig for os, der blev tilbage. Mere om det lige straks.

werther, den jyske opera
Afstanden er stor mellem Zurab Zurabishvili og Na’ama Goldman som Werther og Charlotte i Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach

Først en ros til instruktøren, Philipp Kochheim. For at tage chancer, mestendels. Lade den glødende historie om en håbløst forelsket digterspire finde sted i en kold verden af nordisk design og chips i sofaen. Forvandle Werther til en 50-årig laps. Og drive fortællingen ind i et absurd univers, der i teorien kunne give en frisk vinkel på den stormende tragedie.

Werther som overgrebsmand

Hos Kochheim er Werther først og fremmest iscenesat som et problem. Zurab Zurabishvili, der også sang partiet ved premieren, ligner mere en forvirret overgrebsmand – en mafiøs onkel, såmænd – end en forgabt 23-årig. Han er forhutlet, boomer-klodset og instrueret i en vold, der går hinsides librettoen. 

Hos Kochheim er Werther først og fremmest iscenesat som et problem

Hvad den skønne Charlotte ser i ham, forstår vi aldrig. Den ubalance spiller Kochheim på i en sådan grad, at da Werther til sidst begår sit berømte selvmord, er det ikke ham, hun krammer i sine arme, men en grå sofaryg. Distancen mellem dem er hele tiden større end nærheden.

Na'ama Goldman skaber et sammensat portræt af Charlotte i Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach
Na’ama Goldman skaber et sammensat portræt af Charlotte i Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach

Det paradoks bærer Charlotte konstant i Na’ama Goldmans sammensatte portræt. Hun er gift med kontorkongen Albert, der til sidst hellere vil se tv end tage del i det overspændte drama, og gennem hele stykket står den indre konflikt malet i hendes vildt meddelsomme mimik.

Men øjenbrynenes kantede bevægelser signalerer ikke kærlighedens beruselse, snarere en frygt for, hvad der skal ske den forstyrrede Werther. Hvordan slipper hun fri af den besættelse, han lider af?

Glimt af kækhed og sensibilitet

Ganske sigende er Werther klart bedst i en scene halvvejs, hvor Charlotte er alene med sin overilede lillesøster, Sophie. Her funkler Goldmans skæbnesvangre fortabelse i mødet med Silvia Micus frejdige ungdommelighed. Da rammer værket for første gang en troværdig sensibilitet.

Christian Oldenburg og Silvia Micu slår sig løs til popsoul i pausen af Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach
Christian Oldenburg og Silvia Micu slår sig løs til popsoul i pausen af Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach

Det sker lige efter den pause, der for de få tilbageblevne i salen forvandler sig til et surrealistisk mellemspil. Pludselig lyder Charles & Eddies popsoulede ”Would I Lie to You?”, mens et farvet diskolys indtager scenen. Fra deres plads i tv-sofaen rejser Sophie og Albert sig, slår flikflak, danser egyptisk og opfordrer salen til at klappe med, mens de overgiver sig charmerende til musikken.

Da dramaet spidser til mod slut, ligner Zurabishvili mest af alt en mand, der savner en god lur

Desværre varer det momentum af kækhed og siden sensibilitet ikke ved, for efter Sophie og Charlottes scene kommer Werther – selvfølgelig – slentrende i solbriller og smadrer alt. Nu, efter vores nære møde med Sophie, virker han blot endnu ældre. Og da dramaet spidser til mod slut, ligner Zurabishvili mest af alt en mand, der savner en god lur.

ilvia Micu krøller sig sammen i tv-sofaen som den ungdommelige søster Sophie i Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach
ilvia Micu krøller sig sammen i tv-sofaen som den ungdommelige søster Sophie i Werther, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach

Distanceret kommentar

Omvendt kammer Goldman over i Pjerrot-agtigt overspil. Hun synger om deres ubrydelige bånd, men Kochheim mejsler pointen fast: Det hele er en løgn. Werther er syg, Sophie er syg, de er alle fire syge.

Point for at ville noget med opsætningen, der går endnu videre end Massenets stormfulde blanding af skæbneklang og sødme, som i øvrigt lyder forrygende dramatisk i Copenhagen Phil og Christopher Lichtensteins hænder – og som synges fint.

Udførelsen savner balance og evne til at bringe de store følelser i spil

Problemet er bare, at der er for få af de øjeblikke, hvor Werther er ægte medrivende, og for mange, hvor det bliver til distanceret kommentar. Ideen er god, men udførelsen savner balance og evne til at bringe de store følelser i spil, som værket lever af.

Seneste

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...
Annonce
Sune Anderberg
Sune Anderberg
Selvstændig kulturjournalist og kritiker, skriver fast for en række danske medier. Medlem af Reumert-juryen og Anmelderringen, cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.
Annonce

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med afsæt i det lokale satiriserer svært underholdende over samtiden. Den lille storbyrevy i det mikroskopiske...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...