Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Strange & Lovely – Nordisk Teaterlaboratoriums nye festival rækker ud i lokalområdet

Nordisk Teaterlaboratorium inviterer for anden gang til festivalen Strange & Lovely, der byder naboerne indenfor og skaber nye samarbejdsrelationer. Vi har talt med festivalens projektleder Christian Søgaard, der ønsker sig Twin Peaks-stemning og multinational snak over kaffekoppen. 

Nordisk Teaterlaboratorium holder til i Særkærparken i Holstebro. Den underfundige adresse har givet navn til teatrets festival Strange & Lovely, der for anden gang rækker ud mod nabolaget med et blandet program, der både præsenterer teatrets forestillinger, litteraturserien Særkærsamlingen og baren Last Light Inn befolket med rollespillere fra den lokale klub Fenris Rollespilsforening. 

Annonce
strange & lovely
Foto: Nordisk Teaterlaboratorium

En hyldest til naboområdet

Festivalen er en del af en større strategi, hvor Nordisk Teaterlaboratorium ønsker at gøre sig mere tilgængelig for sine naboer på forskellige måder. Christian Søgaard er projektleder på festivalen og ny på Nordisk Teaterlaboratorium. ”Det har været et flot rum til at tænke nyt for mig her,” fortæller han, der i år særligt har haft fokus på at give festivalen mere fylde og identitet, end den havde i sit første år, hvor den kun bestod af teatrets forestillinger. 

Teaterverdenen er fed, men kan være lidt lukket

”Festivalen er en hyldest til naboområdet og er på en måde ”back to the roots” i den forstand, at teatret har lang tradition for at møde lokalområder internationalt, men nu inviterer sine egne naboer til at komme og lege. Derfor samarbejder vi i år med rollespilsforeningen og syv forfattere, som meldte sig på et møde på Dansk TalentAkademi. Teaterverdenen er fed, men kan være lidt lukket. På festivalen kan andre aktører komme og lege, og på den måde kan vi udvide kendskabet til teatret, så deltagerne måske får lyst til at komme til andre forestillinger,” opsummerer han dette års mål. 

Vi har rystet posen 

”I stedet for primært at lade teatret komme ud i verden, lader vi nu også verden komme ind,” præciserer han og uddyber: ”Husets traditioner er her stadig, men nu bliver de mixet med andre elementer, og jeg oplever en meget modig tilgang til fx researchdelen, når skuespillerne arbejder. Vi har rystet posen i gruppen og sætter skuespillerne sammen på nye måder, hvor vi tænker i lidt større konstellationer, der kan trække større projekter”. 

Christian Søgaard fortæller, at teatret hviler på det fundament, Odin Teatret har skabt: ”Vi har stor opmærksomhed på at ville dokumentere de metoder, der findes i huset lige nu, så de ikke går i glemmebogen, og her inviterer vi også det akademiske miljø indenfor”.

Christian Søgaard, projektleder for Strange & Lovely, Nordisk Teaterlaboratorium. Pressefoto
Christian Søgaard, projektleder for Strange & Lovely, Nordisk Teaterlaboratorium. Pressefoto

Huset er fyldt af former, farver og energier 

Festivalen er således ligesom teatrets øvrige virke fortsat ”Odinificeret”, men også nyt, så man ifølge Christian Søgaard får mulighed for at se teatrets nye energi. 

Festivalens mål er at blande de udefrakommende arrangementer med scenekunsten

”Huset er fyldt af former, farver og energier, og det er i sig selv en diversitet, som hjælper os med at lære at være sammen igen og finde fællesskabsfølelsen, der gik i nul under Corona. Vi skal være ekstra skarpe på, hvad vi tilbyder, for folk er blevet mere kræsne med deres tid. Men på festivalen kan du ikke undgå at falde i snak med en italiener med en cortado i hånden, som du kan udveksle opskrifter med,” fortæller han engageret om den fællesskabende stemning, der hersker i Holstebro, hvor festivalen er på vej ind i anden uge af en marts tætpakket med oplevelser. 

Festivalens mål er at blande de udefrakommende arrangementer med scenekunsten. Christian Søgaard er derfor særligt opmærksom på, hvordan tingene spiller sammen, mens han slapper af, når der er tid til at se en af forestillingerne. ”Vi har både meget jordnære forestillinger som Lucita, der taler ind i folks virkelighed om knuder mellem mor og datter, hvor der også er en aftertalk med en familieterapeut, og mere fabulerende børneforestillinger med klovne og fortællinger på italiensk,” fortæller han. 

Kæmpe rotter under Strange & Lovely. Foto: Nordisk Teaterlaboratorium
Kæmpe rotter under Strange & Lovely. Foto: Nordisk Teaterlaboratorium

Menneskestore rotter og andre partnerskaber

Sideløbende har de syv forfattere holdt en velbesøgt reading på deres værker, der er opkaldt efter området, mens menneskestore rotter spiller spil og serverer øl i baren Last Light Inn. ”Som teaterfolk tænker vi ud mod publikum, mens rollespillerne tænker indad i fordybelse, så her var det vigtigt, at begge parter var nysgerrige, så vi kunne finde et sted, hvor det gav mening begge veje,” forklarer han. 

Det handler om at bygge tillid

Teatret vil gerne arbejde videre ad den vej, hvor festivalen bygges op med partnere, hvor synergien måske ikke er indlysende, men hvor det handler om at bygge tillid. ”I fremtiden vil vi også gerne mere ud i byrummet og blande kortene endnu mere, så vi ud af det lokale, internationale gæster og teatrets egne aktiviteter får skabt en festival med Twin Peaks-stemning,” afrunder Christian Søgaard.

Se hele programmet her

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...