Populært lige nu

Her er de otte nominerede skuespillere til Teaterflisen 2024

Nu kan hele landet igen være med til at afgøre, hvilken kendt skuespiller, der i år skal have sin bronzekarikatur støbt ned i en...

Bud på ny scenekunstreform: Seks indsatsområder skal bringe scenekunsten ind i fremtiden 

Dansk Teater fremlagde mandag deres forslag til en eventuelt kommende scenekunstreform, da Scenekunstens Årsmøde løb af stablen i Skuespilhuset under CPH STAGE.  Dansk Teater har...
Annoncespot_imgspot_img

“Alle har ret til at føle sig spejlet”

I den kommende uge er der diversitet på programmet, når den tredje udgave af GenderHouse Queer Art Festival finder sted i Aarhus. ISCENE tog en snak med producent og medkurator Sigrid Aakvik om årets tema, der handler om retfærdighed. For hvorfor dette tema? Og hvordan afspejles det i årets program?

“Retfærdighed er hjørnestenen i en verden og et samfund, hvor individer behandles lige og med respekt uanset ens baggrund og omstændigheder. En verden, hvor man kan udøve sine rettigheder og leve frit uden diskrimination og undertrykkelse.”

Sådan lyder den officeille begrundelse for valget af “Justice – Just this” som årets tema for GenderHouse Queer Art Festival, der afholdes for tredje gang i den kommende uge. Men hvorfor er netop dette tema valgt? 

En følelse af urgency

Sigrid Aakvik fra firmaet Art & About, der er producent og medkurator på festivalen, forklarer, at det hele startede, da hun sammen med Andreas Constantinou fra Himherandit Productions oplevede den kun 12 minutter lange, ukrainske forestilling Resistance Movement på en dansefestival i Gdansk.

Sigrid Aakvik fra Art & About er producent og medkurator på GenderHouse Queer Arts Festival 2024. Pressefoto

“Vi oplevede, at vi som publikum fik denne enorme følelse af urgency. At noget er så vigtigt, at man må lægge alt andet fra sig. Der sker noget inden i dig efter at have set denne forestilling. Det var den første forestilling, vi var enige om, skulle med på festivalen,” fortæller Sigrid Aakvik, der håber, at flere af årets forestillinger vil give publikum en lignende følelse. 

I dagens Danmark er der mange, der står udenfor majoritetssamfundet og oplever uret

“Jeg kan godt lide følelsen af, at man er en del af noget, der er større end en selv, når man oplever scenekunst. At man er en del af noget, som er uhyre vigtigt. Alle vil jo kunne enes om, at krig er uretfærdigt,” siger Sigrid Aakvik, der dog også mener, at der foregår mange andre, mindre synlige uretfærdigheder rundt om i verden. Også her i Danmark, hvor vi ellers er gode til at fortælle os selv, at der er lige rettigheder for alle. Det er for hende endnu en årsag til, at årets tema er så relevant.

“I dagens Danmark er der mange, der står udenfor majoritetssamfundet og oplever uret. Minoriteter skal kæmpe hårdere end andre – nogle gange for helt basale rettigheder. Vi tror på, at vi sammen kan være stærkere, hvis vi addresserer denne uret i fællesskab”, siger hun.

Resistance Movement med den ukrainske danser Daria Koval var den første forestilling, der blev valgt til programmet for GenderHouse Festival 2024. Foto: Ralph Mohr
Resistance Movement med den ukrainske danser Daria Koval var den første forestilling, der blev valgt til programmet for GenderHouse Festival 2024. Foto: Ralph Mohr

Lav repræsentation

“Vi har arbejdet meget med den underliggende problemformulering, som handler om repræsentation. Og hvorfor vi i dansk teaterliv ser en lav variation af repræsentation på scenen. Det var vores udgangspunkt. Alle de forestillinger, vi har valgt, synes vi, spiller op til vores overordnede tema, som er Justice. Det handler selvfølgelig om marginaliserede perspektiver, marginaliserede narrativer og til en vis grad også marginaliserede identiteter,” forklarer Sigrid Aakvik.

“Andreas og jeg har arbejdet sammen i en del år nu, og en af de ting, vi har snakket rigtigt meget om, er kunstens rolle i samfundet. Hvordan vi mener, at det i sidste ende er et demokratisk problem, hvis ikke alle kan spejle sig i scenekunsten. Vi har en stor tro på, at alle har ret til at føle sig spejlet,” siger hun og tilføjer:

Vi har en stor tro på, at alle har ret til at føle sig spejlet

“Vi synes især, der er en lav repræsentation af mennesker med forskellige funktionsvariationer. Derfor har vi til denne festival forsøgt at repræsentere både synlige, men også de mere usynlige funktionsnedsættelser, som fx autisme. Det er dog blot én af de ting, som mangler i det danske teaterlandskab. Men det er klart, at hvis man fx er transkønnet, så skal man også se virkeligt mange forestillinger, før man føler, at man kan se sig selv repræsenteret”.

Den samiske forestilling Vástádus eana - The Answer is Land kan opleves under GenderHouse Festival 2024. Foto: Michele Monasta-Maggio
Den samiske forestilling Vástádus eana – The Answer is Land kan opleves under GenderHouse Festival 2024. Foto: Michele Monasta-Maggio

Positive fortællinger om svære emner

“Vi synes selv, vi har en blomsterbuket af forestillinger,” siger Sigrid Aakvik leende. Og hun er da også tydeligt begejstret for festivalens program, hvor man hver dag har mulighed for at opleve tre forestillinger. 

“Den første dag er det den samiske forestilling Vástádus eana – The Answer is Land, som har spillet over hele verden, men aldrig tidligere i Danmark. Fællesskab og slægtskab mellem mennesker, med naturen og med jorden, vi alle deler, er hovedtemaerne i forestillingen. Koreografien er inspireret af demonstrationer, samisk spirituel praksis og formationsdans. Én central ting for samerne er jo retten til land. Det er en forestilling med joik (traditionel samisk sang, red.) og dans. Her er kun kvindelige performere; fire dansere og fire joikere. Og de er formidable. Det er simpelthen så kraftfuldt,” fortæller Sigrid Aakvik entusiastisk.

Fællesskab og slægtskab mellem mennesker, med naturen og med jorden, vi alle deler, er hovedtemaerne i forestillingen

“Vores åbningsforestilling fortsætter serien Home Queer Home med positive perspektiver. Det er vidnesbyrd fra 11 mennesker, som lever med HIV, udviklet af Andreas (Constantinou, red.). I et samarbejde med AIDS-fondet viser vi også deres udstilling, Positive portrætter.” 

Den første dags program afsluttes af den ukrainske danseforestilling, der var første punkt på årets programplanlægning, Resistance Movement. Da denne forestilling kun varer de nævnte 12 minutter, har festivalen sat den ind som den ene del af et dobbeltprogram skabt til lejligheden. Her spiller Resistance Movement sammen med den portugisiske forestilling Atlas da Boca, hvor “munden bliver grænsefladen mellem det offentlige og det private, mellem det erotiske og det politiske,” som Sigrid Aakvik beskriver det.

De to performere Ary Zara og Gaya de Medeiros i den portugisiske forestilling Atlas da Boca, der spiller på GenderHouse Festival 2024. Foto: Christina Assi
De to performere Ary Zara og Gaya de Medeiros i den portugisiske forestilling Atlas da Boca, der spiller på GenderHouse Festival 2024. Foto: Christina Assi

Noget for enhver smag

For Sigrid Aakvik er der ingen tvivl om, at dette dobbeltprogram, der kan opleves to aftener i træk på Bora Bora, symboliserer årets tema om retfærdighed på den mest konkrete måde. Men programmet er meget alsidigt og byder også på mere muntre indslag.

Symboliserer årets tema om retfærdighed på den mest konkrete måde

“Vi har en forestilling fra Norge, der hedder Erik, som er Silje Solheim Johnsens portræt af hendes egen bror. En forestilling om og med broren selv på scenen. Erik er forestillingens hovedperson, han lever sit liv med autisme og giver et enormt sjovt og fint billede af de ting, som interesserer ham. Det er en af de forestillinger, vi også tilbyder til et ret ung publikum. Vi anbefaler den fra 12 år. Og så spiller den kl. 18, så den er også family friendly på det punkt. Vi er her meget glade for samarbejdet, som vi har med Teaterhuset Filuren, hvor Erik spiller, og håber, at vi kan nå nye målgrupper den vej,” siger Sigrid Aakvikj.

En anden forestilling, hun fremhæver som værende “en lille perle”, er Lucy & Friends, som er en helt anderledes forestilling, der bevæger sig i retning af noget, der minder om standup.

“Den kan måske tale til dem, der normalt ikke vælger scenekunst. Den er simpelthen så intelligent lavet, at den vil få enhver dramaturg til at klappe i hænderne, og få hvem som helst til at grine højt, fordi den er så komisk og kraftfuld. Den synes jeg virkelig, man skal komme ind og se,” understreger hun.

ERIK, der er et intimt portræt af 20-årige, norske Erik, spiller på GenderHouse Festival 2024. Foto: Simen Dieserud
ERIK, der er et intimt portræt af 20-årige, norske Erik, spiller på GenderHouse Festival 2024. Foto: Simen Dieserud

Mulighed for at gå mere i dybden

GenderHouse Queer Art Festival har tre sideløbende spor. Der er programmet med danske og udenlandske forestillinger, som alle på den ene eller anden vis kredser om eller forholder sig til årets tema. 

Derudover afholdes der om onsdagen under festivalen et seminar arrangeret af Performing Arts Platform med titlen Justice – Just do it. Her tages der udgangspunkt i paneldeltagernes egne praksisser og erfaringer med fokus på diversitet og repræsentation på scenen. Det er med Sigrid Aakviks ord et oplagt programpunkt “til dem, som måtte ønske at gå mere i dybden med disse problemstillinger”.

Dertil kommer et alsidigt socialt program tilrettelagt af ungdomsorganisationen Slænget, som indeholder gratis tilbud om alt fra bingo til picnic. 

Den britiske forestilling Lucy & Friends gæster GenderHouse Festival 2024. Foto: Jonny Ruff
Den britiske forestilling Lucy & Friends gæster GenderHouse Festival 2024. Foto: Jonny Ruff

Imødegår økonomisk ulighed

Sidst men ikke mindst er der GenderHouse festivalens Pay What You Can-tiltag, der skal imødegå økonomisk ulighed. 

“Vi ønsker at bryde med den økonomiske kassetænkning, hvor man er nødt til at være ung, studerende eller pensionist, før der tages hensyn til ens økonomiske råderum,” skriver festivalen på hjemmesiden om tiltaget, der lader hver enkelt selv bestemme over billetprisen inden for en fastsat ramme på minimum 50 kr. og maksimum 180 kr. pr. billet.

Når man taler om tilgængelighed og identitet, så er økonomisk ulighed et voksende problem

“Når man taler om tilgængelighed og identitet, så er økonomisk ulighed et voksende problem. Det er et af de diversitetsproblemer i Danmark, som kommer til at blive mere og mere fremherskende. Vi har valgt Pay What You Can-løsningen, fordi det oftest er Normalitetsdanmark, der sætter standarden. Også for billetpriser,” forklarer Sigrid Aakvik afslutningsvist om det nye tiltag, der på fin vis understreger, at den megen snak om retfærdighed således også forsøges udført i praksis.

Se hele programmet for GenderHouse Queer Arts Festival her.

Se programmet for seminaret Justice – Just do it her.

performing arts platform søger daglig leder

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Performing Arts Platform med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde...

Dukkeværkstedets magiske univers

Interview med dukkemager Amanda Axelsen Sigaard

Cikaros i Tid i rum – interview med Signe Løve Anderskov

Der mangler ikke kun scener, men også prøvelokaler til...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag aften uddelt i ODEON i Odense. Uden hensyntagen til køn blev årets stærkeste scenekunstpræstationer hyldet. Det...

To scenekunstnere blandt de nominerede til Kulturministeriets ligestillingspris- og diversitetspris

Der er i alt 12 nominerede til årets Bodil Koch pris, som er Kulturministeriets ligestillings- og diversitetspris. Blandt årets nominerede er skuespiller Marie-Lydie Nokouda og...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde og samarbejde med lokale kunstnere, inddragelse af lokale unge og en meget stor mængde hjemstavnspoesi...