Populært lige nu

Annonce

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag aften uddelt i ODEON i Odense. Uden hensyntagen til køn blev årets stærkeste scenekunstpræstationer hyldet. Det blev dramatiker og instruktør Christian Lollike, som løb med en stor del af opmærksomheden, da han modtog Årets Hæderspris for sit unikke og nytænkende blik i dansk scenekunst. Få overblikket over alle årets prismodtagere her.

Annonce

Flere af priserne ved Årets Reumert 2024 løb til en række stærke og erfarne navne. Iben Hjejle modtog prisen for Årets Hovedrolle for sin nærværende og mangefacetterede indsats i Lægen på Folketeatret, og Mikkel Becker Hilgart modtog Årets Birolle for sin humoristiske præstation i Vi betaler ikke! på Nørrebro Teater. Årets Samspil gik til Bodil Jørgensen og Jens Albinus for deres dynamiske samspil i Indenfor murene på Det Kongelige Teater, mens Christian Hetland modtog Årets Solopræstation for sin intense og overbevisende rolle i En lykkelig slutning på Aarhus Teater.

Hæder til Christian Lollike

Uddrag fra talen til Årets Hædersprismodtager, afholdt af forperson for Reumertjuryen, ISCENEs chefredaktør Rie Hammer:

“I år gives prisen til en kunstner, som i den grad har sparket dansk scenekunst ud af vante rammer. Dansk teaters enfant terrible, der i årevis har begejstret, provokeret og udfordret publikum og landets politikere med sine brutale, barske og rasende-begavede bud på samtidsteater, aktionskunst, musikdramatik og ikke mindst klassikerfornyelse. Det er mig en stor glæde at byde velkommen til dette års Hædersprismodtager – dramatiker og instruktør Christian Lollike. […] Og du forandrer verden, når du giver virkeligheden kunstnerisk kant. Splintrer pænhed og vante rammer, mens du afsøger menneskets mørkeste afkroge, og griber samtidens allermest tabubelagte temaer.”

Skuespillerpriserne

Årets Hovedrolle: Iben Hjejle, Lægen, Folketeatret
Med ekstremt nærvær gjorde hun hvert eneste ord inciterende og magnetisk. Detaljeret lod hun tvivlen og sorgen slå sprækker i den stolte og sikre læge og viste os, med stor overlegenhed, hvor mangefacetteret en skuespiller hun er.

Annonce

Årets Birolle: Mikkel Becker Hilgart, Vi betaler ikke!, Nørrebro Teater
Det humoristiske niveau nåede svimlende højder med hans mange gakkede karakterer. Ubesværet og adræt i både den fysiske og verbale komik fik han publikums grin til at rulle helt nede fra maven. Tænk, at være  sjov!

Årets Solopræstation: Christian Hetland, En lykkelig slutning, Aarhus Teater
Han var indtrængende intens i det forbudte i en udfordrende monolog, hvor han bevægede sig sitrende mellem kulsort humor og dyb ensomhed, indestængt skam og blød længsel efter kærlighed og anerkendelse.

Annonce

Årets Samspil: Bodil Jørgensen og Jens Albinus, Indenfor murene, Det Kongelige Teater
Uden at slippe historien af syne, gjorde de med deres fortættede samspil klassikeren til et dybt og moderne drama. Deres grundige blik for nuancerne og den opmærksomme dynamik imellem dem fortalte hele historien om tider, der forandrer sig hurtigere end mennesker.

Sang og dans

Årets Danser: Sebastian Pico Haynes, Suffer Little Children, Kammerballetten
Med potent mærkbarhed foldede han mørket ud i det tragiske værk. Han var bomstærk og sårbar på én gang og rummede med sit præcise fysiske sprog alle de følelser, ordene ikke rækker til, når ulykken rammer.

Årets Sanger: Elisabeth Jansson, Titus, Det Kongelige Teater
Som en vandkæmmet vampyr vekslede hun mellem begærets intimitet og flammende vanvid i Mozarts episke trekantsdrama. Hendes unikke soloparti skilte sig ud, så publikum hengav sig begejstret og betingelsesløst.

Dem bag scenen

Årets Instruktør: Nathalie Mellbye, Traum, Aarhus Teater og Holstebro Dansekompagni
Det kræver en kompromisløs auteur at forløse det dekadente og tvetydige begærsbal så gennemført, som det var tilfældet her. En altomfavnende og detaljeorienteret kunstner, der gjorde værket til en grænseoverskridende drøm i vågen tilstand.

Årets Scenedesign/Årets Scenograf: Laura Rasmussen, Margrete I, Teatret Møllen
En nøgen elpære hang ned fra loftet og beskidt-hvide hvælvinger dannede bagvæg for de tre skuespillere. Det skrabede og modige design gav fantasien frit spil og kastede lange, faretruende skygger, der forstørrede og bekræftede fortællingen om en pige og kvinde med en særlig skæbne i en særlig tid.

Årets Dramatiker: Sophie Zinckernagel, Aller Dybest Nede, Bådteatret
Depressionens greb blev dramatiseret i rå tale og gribende poesi. Ordene forsøgte at hægte sig fast i virkeligheden, men hverdagen og sproget smuldrede i en tilstand af frit fald og opløsning, hvor ingen forstod at række ud eller hjælpe en forpint sjæl.

Årets forestillinger

Årets ForestillingSkolekomedien, Aarhus Teater
Benhård og konfrontatorisk samfundssatire med skarpe kanter. Mens de eminente skuespillere fik lattertårerne til at trille, rasede alvoren og den revsende samfundskritik lige under overfladen. Folkeskolen er muligvis i frit fald, men det er scenekunsten heldigvis ikke, når den udføres så mesterligt som her.

Årets Børne-/UngdomsforestillingSangen om Oda og Anton, Teater Rum
Der var ingen store armbevægelser, ingen dikkedarer. Blot en uhyre velfortalt historie om to menneskers kærlighed og sorger, der i en rolig iscenesættelse lod følelserne synke ind hos publikum i en grad, der satte gang i tårekanalerne. Uforglemmeligt.

Årets Musical/MusikteaterOmve’n hjemve, Æ Teater og Teatret Møllen
Hjemveen, udlængslen og romantiseringen af et ophav foldede sig poetisk og autentisk jordnært ud i denne charmerende teaterkoncert. Her var både plads til melodiøst ukulele-klimpren, violiner og hård mojn-tramp, der fik os til at drømme sødt om Sønderjylland.

Årets OperaDon Juans inferno, Det Kongelige Teater & Opéra national du Rhin
Et remix af operahistorien blev forvandlet til både et helvedesridt og et bud på fremtidens opera. Genreskel blev opløst, samtidig med at de store følelser, eksistentielle overvejelser og tvivlen blev fastholdt. Er en djævel i virkeligheden god, fordi han straffer ondskab?

Årets DanseforestillingIt’s so cute I’m gonna die, Blaagaard Teater og Gunilla Lind Danseteater
Bedst som vi havde ladet os forføre af de nuttede pasteldansere og deres synkrone mgp-koregrafi, kom de gift i sukkeret, og drømmen blev spoleret i dette helstøbte og fremadskuende værk. Et stærkt manipulerende og svært uimodståeligt mareridt.

Sær- og brancheprisen

Årets SærprisSymphony of Solitude – S.O.S., Mør Collective
Ensomhedens inderste væsen som surreel, sansemættet og poetisk musikperformance. En kvinde, en mand og to tavse mus var fanget i et evigt spindende skæbnehjul i en verden af Twin Peaks-uhygge, 50’er-interiør og Edward Hoppers ensomme karakterer. Smukt og ubærligt.

Brancheprisen – Årets Teater: Teatergrad
Årets Teater producerer forestillinger af den allerhøjeste faglige og kunstneriske kvalitet. Det lille, flittige ensemble har en helt særlig evne til at bringe scenekunsten derud, hvor næsten ingen andre kommer. Der findes også et stort og teaterhungerende publikum på landets plejehjem, på asylcentrene, i boligforeningernes fælleslokaler og i varmestuerne – netop dér optræder Årets Teater. Årets Teater sikrer, at det usynlige publikum får adgang til store kunst- og kulturoplevelser.

Årets talenter

Skuespiller, Rosemarie Mosbæk (2023), Mågen, Odense Teater.
Skuespiller Rosemarie Mosbæk er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i Odense i 2023. I rollen som Konstantins elskede, den purunge, betagende Nina, var hun som en tornado af følelser. Fra målbevidst drømmende om en glorværdig skuespilkarriere over romantisk og let forført til ganske fortabt og visnet, da hun gennemblødt vendte tilbage til godset efter sin mislykkede kærlighedsaffære. Gennem hele forestillingen stod hun som en kraftigt lysende stjerne i fortællingens centrum.

Skuespiller, Ludvig Brostrup (2022), Hyper Switch Ultra Faggot, Teater Pytram.
Skuespiller Ludvig Brostrup er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i Odense i 2022. I Hyper Switch Ultra Faggot version 2023/24 foldede de et komplekst begærsrum ud og viste alle gråzoner, tvetydigheder og underliggende magtstrukturer. Følelsernes ulogiske vokabular og kroppens mangfoldige landkort ramtes smukt og smerteligt i det menneskelige grundvilkår som det evige forsøg på at blive set, hørt og anerkendt af en anden. En generøs og intens skuespiller.

Musicalperfomer, Kathrine Lemmeke Madsen (2023), Avenue Q, Fredericia Teater .
Musicalperfomer Kathrine Lemmeke Madsen er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i Fredericia i 2023. Uskyldig så hun ud, men femme fatalen var aldrig langt væk, når hun var på scenen. Lige overbevisende, om hun var den forelskede Kate med en glasklar vokal, eller om hun skruede op for den vampede volumenknap som natklubdivaen Lucy med den sexdryppende stemme. Hun pendlede ubesværet mellem de to karakterer og fik os til at elske dem — og glemme, at de var dukker.

Danser, Alvilda Aja Faber Striim (2022), It’s so cute I’m gonna die, Blaagaard Teater og Gunilla Lind Danseteater.
Danser Alvilda Aja Faber Striim er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i København i 2022. Hun var bedårende som den fnisende bamse-danser, der lokkede os med sin sødme og tog os med helt derind, hvor det til sidst var for sent at vende om, da det søde pludselig blev væmmeligt. Kroppen var ikke længere blød og bøjelig, men hård og kantet, når hun med dræbende øjne fór mod os med et jernrør. Men selv i farligheden var hun dragende og mystisk — en spændende danser, man bare ville have mere af.

Skuespiller, Nicolai Duckert Perrild (2022), Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, Aalborg Teater.
Skuespiller Nicolai Duckert Perrild er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i Odense i 2022. Som del af en velfungerende kvartet indgik han med krop og sjæl i den vægtige fortælling, der satte spot på alt det grimme, vi mennesker gør mod hinanden. Som både mobberoffer og kærlighedssøgende ung mand drog han uomtvisteligt publikums øjne mod sig, så vi kunne mærke ham helt ind i sjælen.

Kilde: Pressemeddelelse

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Sådan fik luminariet MYRIAD et bæredygtigt, kulturelt samarbejde til at vokse på tværs af kommunegrænser

Et luminarium er en meget stor oppustelig skulptur fyldt med lyd, lys og farver. Tre aktører fra forskellige kommuner er gået sammen om at...

★★★★★☆ Ny dramatik frisk fra tryk spidder sprogekvilibristisk samtiden i 3 SKUESPIL

Johan Sarauw og Jo Hedegaard har gennem tre sæsoner kørt parløb på Teatret Slotsgården som instruktør og scenograf, men også som dramatikerduo. Det samarbejde...