Når Horsens Teaterfestival afholdes i weekenden 20.-22. september er det både med et alsidigt, professionelt program og et parallelt program kaldet Ung på vej med forestillinger skabt af, for og med unge. ISCENE tog en snak med programlederen og en af de unge om, hvad de unge kan og skal på en professionel festival.
“Da jeg i sin tid kom til festivalen, talte vi meget om, hvordan man skaber en festival for unge. Vi ved jo godt, at når det handler om teater til unge mellem 12 og 18 år, så er det de voksne, der slæber dem med. Og det er godt, for så får de oplevelsen. Men vi vil jo også gerne have dem til at komme igen,” siger Adelaide Sofie Bentzon, der er programleder på festivalen.
Det parallelle program Ung på vej er et nyere tiltag på Horsens Teaterfestival, som er blevet udvidet i de senere år. I år deltager fire forskellige talenthold på festivalen. Blandt andre Scene N fra Nørrebro og Randers Teaters Talentlinje, der i år er med for første gang. Her viser de deres bud på scenekunst for og med unge.
Alt til de unge samme sted
“Alt til de unge er samlet i Fængslet for at lave et program, der kan samle alle dem samme sted. Vi adskilte børne- og ungedelen på festivalen for at tiltrække flere unge, og Fængslet har bare en fed vibe. Et særskilt ungeprogram har desuden givet os mulighed for at kuratere nogle forestillinger, der er mere på kanten til voksenteater, og derved lave en skarpere profil til ungeprogrammet,” forklarer Adelaide Sofie Bentzon, der heller ikke er i tvivl om, at det var et godt valg at give de unge deres egen særskilte festivaldel.
“De unge vil gerne deltage og involveres. Ejerskab er vigtigt for dem. Det handler om at skabe et ungeprogram, så vi kan gøre flere unge teaterinteresserede. For at unge kan komme både for at se og skabe en festival. Desuden er det også enormt lærerigt for de professionelle scenekunstnere og producenter at se, hvad de unge selv beskæftiger sig med,” siger hun.
Lærerigt selvtillidsboost
17-årige Lola, der går i gymnasiet, er en del af Limfjordsteatrets UngKunstThy, som i 2022 var med på Horsens Teaterfestival som en del af Ung på vej-programmet. Hun var glad for oplevelsen, som hun synes kan noget ganske særligt, netop fordi de unge bliver taget seriøst.
“Det var en fed mulighed at få. Også at vi blev skrevet ind i det rigtige program. Det gav en følelse af at blive fremhævet som noget godt, der var værd at se,” siger Lola, da jeg fanger hende over telefonen en eftermiddag efter skoletid.
“Vi har også været rundt andre steder med UngKunstThy, så det var ikke banebrydende nyt for os at spille vores forestilling andre steder end i Thy. Men det var fedt at komme med på en festival, og at der var så mange, der ville se den forestilling, vi havde lavet. Det gav også et selvtillidsboost,” fortæller hun.
En kilde til inspiration
“I dramaturgiatet har vi talt meget om, hvordan vi får unge i spil. Hvordan vi gør festivalen interessant for den næste generation. Ikke bare som publikum, men også som skabere. Derfor gav det god mening at lave en vækstscene som en del af festivalen,” forklarer Adelaide Sofie Bentzon, der også selv som producent har fået flere overraskende oplevelser og inspiration til sit arbejde ved at se de unge spille i Horsens.
“Det er jo først tredje år, vi har Ung på vej med i festivalprogrammet, og nu begynder formidlerne faktisk også at interessere sig for det, de unge laver. De første år var det meget de unge selv, der så hinanden, men for formidlerne er det faktisk en enorm kilde til inspiration. Det giver et indblik i, hvad det er, de unge interesserer sig for. Vi har en forestilling som voksne om, hvad de unge skal se, men det er også fedt at vide, hvad målgruppen rent faktisk interesserer sig for og selv taler om,” understreger hun.
Faktisk er det samme oplevelse, 17-årige Lola beskriver: “Det er også fedt for en gruppe som os, at der kommer mange, der ved meget om teater, og ser det, vi laver. Det giver en tro på, at det, vi laver, er fedt,” understreger hun.
Nye publikummer
En anden effekt af Ung på vej-programmet er, ifølge Adelaide Sofie Bentzon, at det tiltrækker et nyt publikum til festivalen.
“Noget, der jo så sker, er, at der pludselig begynder at komme lokale unge. Hvis man fx er 15 år og ikke har været i teatret før, så kan det skabe en særlig interesse at se noget, som nogen på ens egen alder har skabt. Det kan være en god formidling og en god tilgang til unge. Det er meget en til en. Noget, de kan spejle sig i,” siger hun og tilføjer:
“Unge, der ikke tidligere har dyrket festivalen, får lyst til at se teater helt af sig selv. Det er ikke voksenstyret. Det er noget, der kommer fra dem selv og deres jævnaldrende. Det kan være en super fin indgang til scenekunst, at man kommer og ser noget, ens jævnaldrende har lavet”.
“Det er virkelig fedt at prøve at spille på en teaterfestival. Det er ikke den samme type publikummer, der plejer komme for at se os. Det var folk fra området, der havde læst om os i programmet. Og så folk, der var blevet sendt ind for at se os fra deres teatre,” tilføjer Lola, der fortsat er en del af UngKunstThy og i år også sidder i Ungedramaturgiatet til festivalen i Horsens.
Ung på vej er ifølge både Lola og Adelaide et godt sted at skabe grobund for nye professionelle fællesskaber. De unge får medbestemmelse og mulighed for at påvirke programmet på en professionel teaterfestival, mens de professionelle scenekunstnere får mulighed for at se og møde fremtidens samarbejdspartnere.
Se programmet for Ung på vej 2024 her.
Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Horsens Teaterfestival med fuld redaktionel frihed for ISCENE.