Under temaet Nye chefer – nye visioner tager ISCENE pulsen på, hvad der rører sig, og hvad publikum kan glæde sig til at opleve hos de nye teaterchefer. I dag har egnsteatret i Herning premiere på den første forestilling under den nye teaterdirektør, Michael Asmussen. Og han har mange ambitioner for det gamle teater, der har haft til huse i Herning siden midten af 1960’erne.
I aften er der premiere i Herning på forestillingen Bag Facaden, som stiller skarpt på relationen mellem børn og deres forældre. Det er samtidig også den første forestilling under det nye navn, Herning Ny Teater, som teatret lancerede i den forgangne uge.
Teatret nye direktør Michael Asmussen fortæller her om sine visioner for teatret og nye møder med publikum.
Hvad tager du med fra tidligere?
“Jeg er oprindelig uddannet skuespiller, men jeg har sideløbende med skuespillet instrueret teater, film og opera, samt skrevet manuskriptet til teater, film og tv, så jeg føler mig godt rustet til at fortælle de historier der presser sig på, her på Herning Ny Teater”.
Hvilke nye initiativer kommer du med? Og hvorfor har det været vigtigt med et nyt navn?
“Vi har fået en ombygning, der betyder, at vi har vendt teatret rundt, så vi nu er et gågadeteater og ikke et baggårdsteater, og kan nu byde vores gæster velkommen i en meget flot og indbydende foyer. Så har vi også fået en ny publikumsopbygning, så vi nu har næsten 200 pladser, som alle er gode. Nyt lydudstyr og lidt nye lamper er det også blevet til, og sidst – men ikke mindst – har vi fået en drejescene, som bevirker, at vi kan lave nogle anderledes forestillinger end tidligere. Set i det perspektiv var tidspunktet det rigtige i forhold till at skifte navn til Herning Ny Teater”.

Hvad ser du som de største udfordringer, nu hvor du har overtaget teatret?
“Den største udfordring bliver at genskabe relationen til publikum. Jeg ville derfor meget gerne have et navn, der signalerede, at vi holder til i Herning, da det er meget vigtigt for mig, at folk i Herning og omegn kan se sig selv i det her projekt. Vi laver jo teater for deres skyld. Det er deres teaterhus, det er dem der skal bruge det. Når det er sagt, så har vi jo en forestilling The Julekalender, som sælger billetter til folk fra hele Danmark – hvilket vi er meget glade for”.
Hvad kan publikum se frem til at opleve på teatret, som ikke var der, før du kom til?
“Vi har fået en ny profil med et meget blandet program, men med en rød tråd, der hedder kvalitet og eksklusivitet. Jeg vil meget gerne have, at hver herningenser kan se sig selv i minimum to forestillinger og helst flere hver sæson her hos os.
Vi laver teater for publikum, og der skal være noget for alle. Det motto lever vi fint op til med vores egenproduktioner, som er Bag Facaden, som handler om den nødvendige men svære samtale, The Julekalender, som alle mellem 9 og 99 år kender, og så Albert was here, som handler om hans (youtuberen Albert Dyrlund, red.) tragiske død, og ikke mindst vores alle sammen gøren og laden på nettet”.